Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz představuje unikátní 540 K Streamliner

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Mercedes-Benz si pro letošní přehlídku automobilové elegance v Pebble Beach připravil premiéru jedinečného aerodynamického kupé.

Automobilka Mercedes-Benz v letošním roce oslavuje 120 let svého působení v motoristickém sportu, což důrazně připomněla na letošním červnovém Festivalu rychlosti v Goodwoodu a zároveň připomíná 100 let od vítězství v Grand Prix Francie, kdy poprvé v historii projely cílem na prvních třech místech vozy jedné značky.

V oslavování těchto výročí hodlá Mercedes-Benz pokračovat i na letošním Pebble Beach Concours d'Elegance pořádaném v polovině srpna. Podobně jako do Goodwoodu i sem přiveze Mercedes 1914 Grand Prix,vítězný vůz z Lyonu, ale hlavní hvězdou se má aerodynamické kupé z konce třicátých let.

Mercedes-Benz 540 K Streamliner byl vyvíjen a následně vyroben v letech 1937 až 1938 ve specializovaném oddělení automobilky v Sindelfingenu. Při vývoji tohoto velkého kupé s technikou standardního modelu 540 K byl již tehdy naplno využíván aerodynamický tunel a proudnicové linie vozu jsou tak výsledkem mnoha hodin měření.

Vedle aerodynamických vlastností vyniká karoserie i velmi lehkou konstrukcí, na níž má svůj díl využití hliníku. Kupé s řadovým osmiválcem o objemu 5401 cm3, poskytujícím výkon 85 kW (115 k), resp. 132 kW (180 k), bylo schopno jet rychlostí přes 185 km/h.

Důvodem pro aerodynamicky propracované linie i špičková technická řešení nebyl rozmar některého z tehdejších klientů automobilky, ale plánované nasazení do dálkového závodu Berlín-Řím. Ten byl plánován na rok 1938, ale neuskutečnil se a termín jeho pořádání byl posunut na rok 1939 a následně byl celý závod zrušen kvůli vypuknutí druhé světové války.

Jedinečné kupé se sice nestalo hvězdou závodních tratí, ale rozhodně nezahálelo v depozitáři své automobilky, protože od poloviny roku 1938 sloužilo německé pobočce společnosti Dunlop při každodenní testování vysokorychlostních pneumatik.

Po válce bylo sice odstaveno, ale nedávno byla dokončena jeho pečlivá renovace. Nyní se má i přes svůj pokročilý věk poprvé skutečně představit široké veřejnosti.

Mercedes-Benz 500/540 K – osm válců s kompresorem (2. část)

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)