Mercedes-Benz se nevzdává dieselů, naftě stále věří
Trojcípá hvězda si myslí, že nafta v osobních autech ještě není mrtvá. Celosvětové prodeje dieselů Mercedesu opět rostou a značka prosazuje kombinaci s elektromotory...
V poslední době se objevilo několik studií, které tvrdí, že současné přeplňované vznětové motory jsou nejen tiché, ale hlavně co se čistoty týče srovnatelné s elektromobily. Filtry pevných částic a později AdBlue udělaly své. Nový šéf Mercedesu Ola Källenius, který vystřídal Dietera Zetscheho, zákazníkům značky důvěřuje. Na IAA ve Frankfurtu se nechal slyšet, že prodej vznětových aut s trojcípou hvězdou opět roste. Kupující by měli vidět naftu jako nejčistší z konvenčních paliv.
Politici v civilizovaných částech světa protěžují elektromobily, stále se zpřísňující evropské emisní normy jim jdou na ruku a na německé prestižní výstavě je to vidět, i když spousta automobilek chybí. Skončí ale hon na diesely v západní části starého kontinentu? Ve svém projevu na autosalonu Källenius poukázal na nejnovější údaje, které ukazují, že pro mnoho klientů Mercedesu je nafta skutečně čistší volbou, a to i pokud jde o emise oxidu dusíku.
„Dobrá věc na faktech je, že jsou to fakta,“ řekl. „Pravda je, že ve většině situací mají dieselové motory ekonomický přínos 15–20 % a za mnoha okolností také nižší emise NOx, než se kterými jsou certifikovány. Dnes neexistuje žádný racionální důvod, proč si takové auto nekoupit, pokud jezdíte tak, abyste jeho vlastnosti i potenciál co nejlépe využili.“
„V Mercedesu jsme zaznamenali jen relativně malý pokles odbytu, ale za poslední měsíce je patrné, že opět stoupá,“ pokračoval dále. „Veřejnost se chová velmi racionálně, takže pokud nafta vyhovuje jejím potřebám, tak si takové auto jednoznačně koupí. Jestli ne, tak musíme zajistit alternativy.“
Za takovou alternativu, byť stále využívá turbodieselu, je možné považovat i jeho kombinaci s elektromotorem. Mercedes-Benz má v současné době diesel-hybridy tři: modely 300 de ve třídách C (205) a E (213) a ve Frankfurtu představené SUV GLE 350 de nové série 167. Navzdory označení všechny pohání dvoulitrový čtyřválec. Trojcípá hvězda se tedy myšlenky propojení elektrických a vznětových pohonných jednotek stále nevzdává.
Källenius na IAA na závěr řekl: „K budoucnosti nafty jsem opatrně optimistický. Věřím, že zdravý rozum nakonec zachová budoucnost v tomto druhu fosilního paliva.“ Postaví se automobiloví bossové politikům, kteří neustále naftovým autům znepříjemňují život?
Zdroj: Autocar, Foto: Daimler AG