Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mercedes-Benz Vision EQS
Mercedes-Benz Vision EQS
Mercedes-Benz Vision EQS
Mercedes-Benz Vision EQS
54 Fotogalerie

Mercedes-Benz Vision EQS: Elektrický luxus ve sportovním kabátě

Aleš Dragoun

Na IAA ukázal kromě dalších novinek Daimler i vizi luxusního elektromobilu EQS. Nechybí mu ale ani výrazně sportovní tvary...

Mercedes-Benz Vision EQS ukazuje, jak by se mohli přepravovat ti bohatší z nás v blízké budoucnosti. Hodně překvapuje hladkým sportovním designem s minimálními převisy karoserie. Nepotřebuje složitou mechaniku, vždyť je to elektromobil. Stříbrná barva spodní části auta odkazuje na minulost. Dvoubarevné lakování (hořejšek je naopak černý) k limuzínám prostě patří... A nechybí ani modrá, a to nejen ta zářící na přídi (diod je celkem 188), ale i coby pokračující světelný pruh, který odděluje oba odstíny. Hlavní světla se skládají ze čtyř modulů „holografických“ otočných čoček.


Kliky u čtyřdveřového vozu nehledejte. Tomu dominují obrovská kola o průměru 24 palců. Hezkým stylistickým prvkem jsou zadní rudé diody ve tvaru hvězd ze znaku Mercedesu. Je jich celkem 229. A všechny pěkně retro bez kruhu, to už je dávno, co Daimlerova společnost měla tento znak... Vítejte však ve žhavé současnosti! Označení auta je jasné: EQ jej řadí mezi elektromobily, zároveň je parafrází na inteligenci (IQ) a písmeno S snad není nutné sáhodlouze vysvětlovat...


Elektromotory jsou umístěny vpředu a vzadu, každý tedy pohání jednu nápravu. Celkový výkon automobilka odhaduje na 350 kW a točivý moment činí asi 760 N.m. Lithium-iontové baterie s kapacitou 100 kWh jsou umístěny v podlaze mezi oběma nápravami. Postarala se o ně společnost Accumotive, dceřinka Daimleru. Technika umožňuje vozu zrychlit z klidu na stovku během méně než 4,5 s. Maximální dvoustovka není úplně důležitá.


Dle současného standardu WLTP ujede EQS na jedno nabití až 700 km, rychlonabíjení na 80 % kapacity trvá jen dvacet minut, akorát je potřeba 350kW zařízení... Základním stavebním materiálem pro EQS se staly vysokopevnostní ocel, uhlíkové kompozity a hliník, vůz sdílí značkovou modulární platformu pro elektromobily.


Modře září i kabina ve stylu luxusních jachet, když je osvětlena. Té vévodí hranatý volant. Ne, luxusní mercedes na baterky není plně autonomní, stačí mu úroveň 3, kterou má dnes v sérii i konkurence. Jede tedy sám hlavně na dálnicích. Trojice dotykových displejů je umístěna uprostřed na středové konzole a po stranách na dveřích. Tunel se táhne až dozadu, takže elektrická S-Klasse (klidně jí tak říkejme, proč ne?) budoucnosti je čtyřmístná. Na materiály v kokpitu byly použity recyklované PET láhve, nechybí tu bílé mikrovlákno na sedadlech a umělá kůže na dveřních výplních.


Mercedes-Benz se věnuje i výstavbě elektrické infrastruktury. Proto založil joint venture Ionity spolu s BMW, Fordem a skupinou VW včetně Audi a Porsche, které letos doplnil i koncern Hyundai. Chystají 400 dobíjecích stanic v západní Evropě, z toho stovka už jich je v provozu, zbytek má být hotov do konce příštího roku.


Zdroj: Daimler AG