Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Tourismo K: Kompaktní služby

Ivo Semrád Ivo Semrád 26. 4. 2014 • 00:30
9
1
Zobrazit náhledy (9)
Chladnička tvoří příjemný doplněk výbavy Mercedes-Benz Pětimetrový rozvor je předpokladem výborné ovladatelnosti Pohon Tourisma K zajišťuje svisle uložený šestiválec OM 936 Euro 6
Nový autokar Tourismo K přebírá od ostatních verzí této řady komfortní prvky. Na skromnější délce nabízí mnohem lepší manévrovatelnost.

Na veletrhu Busworld v Kortrijku odhalil Mercedes-Benz nového a nejmenšího člena rodiny Tourismo. Kompaktní provedení K o délce 10,32 m stojí na rozvoru 4,98 m. S výškou 3,37 m má Tourismo K vyrovnané proporce a patří do kategorie vysokopodlažních autokarů.

Luxusní mezičlen

Tourismo K vyplňuje mezeru mezi minibusy značky Mercedes-Benz postavenými na podvozku modelu Sprinter a touringovými autokary v sérii Tourismo. Novinka se tedy hodí ke komfortnímu převozu menší skupinky cestujících a náročným trasám s požadavky na vysokou manévrovatelnost vozidla. Poslouží však také jako shuttle pro VIP klienty, klubový autobus anebo jej lze nasadit pro meziměstské spoje se stojícími cestujícími.

S přední části dle typických touringových parametrů, elegantně klenutým předním sklem a atraktivními vnějšími zrcátky na ramenech je Tourismo K vnímáno jako plnohodnotný zájezdový autokar. Totéž platí i o klasické šířce 2,55 m, jež zaručuje příčnou prostornost na úrovni coachů a tudíž volnost pohybu v široké uličce a dostatek místa na sedadlech.

Tourismo K vzešlo ze standardizovaného systému jako velké autobusy a autokary Mercedes-Benz. To se týká karoserie, technologie autokaru, náprav, kol i dokonce pneumatik. Motor a převodovka typu K slouží i ve velkých autobusech a autokarech.

Z obou stran

Kabina pochází z vysokopodlažního typu Tourismo RHD a prostory pro cestující rovněž vychází ze známých modulů. Omezený zavazadlový prostor bývá typickou nevýhodou kompaktních autokarů, ale Tourismo K na obvyklou potíž zareagovalo v podobě druhých dveří až za zadní nápravou. Prostor v rozvoru je tak k dispozici pro zavazadla cestujících. Díky výšce podlahy 1060 mm nad povrchem vozovky činí kapacita tohoto prostoru minimálně 4,2 m3. A díky dispozici vozu se zadními dveřmi lze zavazadlový prostor snadno naložit dveřmi z obou stran vozu.

Individualizace

Cestující mají v uličce příjemnou výšku 2010 mm a mohou usednout do 41 sedadel s tříhvězdičkovou vzdáleností. Sedadla Travel Star Eco z dílny Mercedes-Benzu jsou pohodlná a praktická. Individuálně je lze upravit na verzi Luxline se sklopnými opěrkami rukou, postranním posunem sedadel v uličce, nastavitelnými zádovými opěrkami, opěrkami pro nohy a čalouněním. Na přání může být Tourismo K u pravidelných meziměstských linek vybaveno prostorem pro stojící cestující a označeními destinace. Klienti si mohou prostor pro cestující u klubové verze vybavit prvky s důrazem na praktičnost či luxus. Například lze nové Tourismo K obohatit snadno přístupnou zadní toaletou, kompaktní kuchyňkou u zadního vchodu či dokonce celou kuchyňskou linkou v místě poslední řady sedadel. Konstrukce vozidla dovoluje v závislosti na zemi a individuálních národních předpisech vůz zaregistrovat s celkovou hmotností osmnáct či devatenáct tun.

OM 936 vertikálně

S kompaktními rozměry Tourisma K jde ruku v ruce motor. Na rozdíl od větších sourozenců je šestiválcový řadový motor OM 936 se zdvihovým objemem 7,7 l v Tourismu K umístěn v zadní části vozu vertikálně. Agregát patří do nové generace jednotek BlueEfficiency Power se vstřikováním common rail a splňuje emisní normu Euro 6.

Výrobce pro typ K zvolil pouze jedinou specifikaci 260 kW (354 k) s točivým momentem 1400 N.m. I díky tomu je Tourismo K velmi vhodným vozidlem pro dlouhé vzdálenosti s kombinací adekvátního výkonu, úsporných nízkých otáček motoru a ticha v interiéru. Objemná palivová nádrž s kapacitou 340 litrů rovněž předurčuje Tourismo K pro dlouhé vzdálenosti.

Úspornost podporují optimalizované pomocné jednotky jako například alternátory řízené požadovaným výkonem a úsporný vzduchový kompresor. Výsledkem je, že v závislosti na provozu dochází ke snížení spotřeby paliva až o 5 procent v porovnání s předchozími modely.

Točivý moment se ze šestiválce přenáší buď prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky, nebo osmistupňové automatizované GO 250-8 PowerShift. Ta se velmi osvědčila již u Travega Edition 1 a zaujme kombinací pohodlí řadicí páky a rychlostí. Mezi zvláštní vlastnosti převodovky patří režim pro plíživou jízdu, jenž pomáhá zpomalit manévrování. Je-li nutný zásah, je řidič Tourisma schopen ovládat převodovku pohodlně prostřednictvím joysticku v kabině.

Pouhých 17,2 m

Bez ohledu na výkonnost a přenos výkonu, jež se vyrovnají plnohodnotnému touringovému autobusu, je nové Tourismo K ovladatelné i v ulicích měst. K tomu mu kromě pětimetrového rozvoru pomáhá rovněž úhel natočení předních kol o hodnotě 58°. Poloměr otáčení vozu činí pouze 17,2 m, což je jen o málo více než u minibusu Sprinter 77.

Další přednosti tvoří mnoho bezpečnostních prvků zahrnutých již ve standardní výbavě vozu. Jedná se například o systém EBS (Electronic Brake System), program ESP (Electronic Stability Program) se systémem ABS, regulaci prokluzu kol ASR, brzdový asistent BA a plynulý brzdný účinek lehkého vodního retardéru.

Související články

Témata
Avatar - The Spešl Uan
26. 4. 2014 17:10
joj
No,tak to je pěkná boba pro takovéty klubové zhýčkance.Škoda že se nedostane do linkové dopravy,možná bych začal jezdit do práce autobusem:D

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku