Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz zůstává u diodových světel, představuje novou generaci

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
Audi a BMW představily laserová přední světla, Mercedes-Benz zůstává věrný diodám. Ovšem i ty neustále vyvíjí.

Za poslední dvě a půl dekády udělalo osvětlení automobilů obrovský pokrok. Po halogenových žárovkách přišly xenonové výbojky, pak se objevily ve velkém již důvěrně známé diody a nakonec tu máme laser. O samočinném přizpůsobování se podmínkám na silnici a protijedoucím vozům nemluvě. Třeba xenonové výbojky představil Mercedes-Benz už v prototypu F100 v roce 1991.

Trojcípá hvězda se ale dnes drží osvědčené techniky a zatím neexperimentuje. Místo toho se snaží dovést LED k dokonalosti. Sama totiž tvrdí, že dosáhne stejného výkonu za mnohem nižší vynaložené náklady a technické obtíže při vývoji jsou méně složité. Zda jí ujede pomyslný vlak, nebo bude mát naopak pravdu, to ukáže až čas...

Jen pro zajímavost, aktuální třída CLS má oba přední reflektory složené ze 24 diod. Jenže to je evidentně pro Untertürkheim málo. Mercedes-Benz chystá do sériové produkce světlo složené ze 84 LED. Prioritou je samozřejmě vyšší výkon a tím pádem i bezpečnost auta a posádky samotné. Statistiky Spolkového úřadu pro dopravu a pozemní komunikace totiž uvádějí, že ačkoli auta najedou za tmy po vedlejších venkovských cestách jen 20 % celkové vzdálenosti, nehody s usmrcením chodců zde představují 40 %. A to je alarmující číslo!

Chystaná dálková světla, každé s 1024 pixely pak dokonce uvidí až do vzdálenosti 600 m (!). Pochopitelně pouze tehdy, pokud se blíže nevyskytne jiné vozidlo, ať už ve stejném směru před autem, či v protisměru. Jejich polovodičové vrstvy mají křemíkový základ. Nežádoucí oslnění by nebylo určitě nijak příjemné. Cílem je ho pochopitelně eliminovat a zajistit ideální viditelnost vždy a za každého počasí. I ony tak budou mít separátní samočinné ovládání, jako je tomu dnes u zmíněného CLS. To vidí až do vzdálenosti 485 m. Každá dioda v reflektoru svítí jinak právě podle aktuálních podmínek, je schopna se sama ztlumit a naopak. Experiment je to přitom už letitý, v roce 1958 si jej nechal patentovat Konrad Zuse.

Daimler na vývoji spolupracuje se známými výrobci, jakými jsou kupříkladu Osram a Hella, projekt ale vypsalo Spolkové ministerstvo pro vzdělání a výzkum. Nezapomínejme, že nejnovější generace třídy S je osvětlena jako první auto na světě výhradně LED, zvenčí i zevnitř, nenajdeme v ní jedinou žárovku.

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
15. 11. 2014 16:51
Zase kupa nesmyslu..
Mila redakce, proc si nenastudujete dopredu neco k tematu, nez vypustite blabol do sveta? Laserova svetla nejsou nic jineho nez evoluce LED svetel s tim, ze k emitaci je pouzivana fosforova desticka. A ze ujizdi Daimleru vlak? Nesmysl.. Kazdy vyrobce si muze u vyrobcu svetel (Hella, Varroc, AL, ZKW...) zadat typ svetel, ktery se mu zlibi. Osram s radosti doda svuj modul s laserovymi diodami. :-) Vse je jen otazka poptavky a ceny. A jen pro doplneni, vyvoj svetel je predevsim v rezii vyrobcu svetel, ne automobilek.
15. 11. 2014 16:31
Re: No
Ve vesnici můžeš svítit dálkovými... pokud tedy silnice není dostatečně osvětlena.
15. 11. 2014 12:48
Re: No
Automatika by šla, ale plno blbů nechápe, že opravdu není třeba jezdit se zapnutými dálkovými. Už u xenonů je to o držku, u slavného laseru, který dosvítí 600 m asi začnu nosit svářečskou helmu... Kdo bydlí na vesnici tak si taky užije svoje. Tam, je množství hňupů, kteří nevypínají dálkáče ještě větší a automatika má často taky problém...

Nemluvě o nějakém tuner - šmejdu z pár tisíc, ale hlavně že stará fábka vypadá s xenonama hrubě...
Avatar - CHerokee
15. 11. 2014 09:17
Re: No
To naštve. Nicméně konkrétně u Mercedesu to funguje docela dobře.... navíc sklopují postupně.
Avatar - Hittman
14. 11. 2014 20:11
Re: No
No, myslím, že diody či xenon rychle jedoucí po D1 by mohlo být nové auto s automatikou, taky už je ten systém na truhu nějaké to pondělí...navíc jezdí po dálnici v protisměru s dálkovími, a i dokonce když mě někdo ze zadu dojíždí, není mu blbé mít dálková světla...