Mercedes-Benz zůstává u diodových světel, představuje novou generaci
Za poslední dvě a půl dekády udělalo osvětlení automobilů obrovský pokrok. Po halogenových žárovkách přišly xenonové výbojky, pak se objevily ve velkém již důvěrně známé diody a nakonec tu máme laser. O samočinném přizpůsobování se podmínkám na silnici a protijedoucím vozům nemluvě. Třeba xenonové výbojky představil Mercedes-Benz už v prototypu F100 v roce 1991.
Trojcípá hvězda se ale dnes drží osvědčené techniky a zatím neexperimentuje. Místo toho se snaží dovést LED k dokonalosti. Sama totiž tvrdí, že dosáhne stejného výkonu za mnohem nižší vynaložené náklady a technické obtíže při vývoji jsou méně složité. Zda jí ujede pomyslný vlak, nebo bude mát naopak pravdu, to ukáže až čas...
Jen pro zajímavost, aktuální třída CLS má oba přední reflektory složené ze 24 diod. Jenže to je evidentně pro Untertürkheim málo. Mercedes-Benz chystá do sériové produkce světlo složené ze 84 LED. Prioritou je samozřejmě vyšší výkon a tím pádem i bezpečnost auta a posádky samotné. Statistiky Spolkového úřadu pro dopravu a pozemní komunikace totiž uvádějí, že ačkoli auta najedou za tmy po vedlejších venkovských cestách jen 20 % celkové vzdálenosti, nehody s usmrcením chodců zde představují 40 %. A to je alarmující číslo!
Chystaná dálková světla, každé s 1024 pixely pak dokonce uvidí až do vzdálenosti 600 m (!). Pochopitelně pouze tehdy, pokud se blíže nevyskytne jiné vozidlo, ať už ve stejném směru před autem, či v protisměru. Jejich polovodičové vrstvy mají křemíkový základ. Nežádoucí oslnění by nebylo určitě nijak příjemné. Cílem je ho pochopitelně eliminovat a zajistit ideální viditelnost vždy a za každého počasí. I ony tak budou mít separátní samočinné ovládání, jako je tomu dnes u zmíněného CLS. To vidí až do vzdálenosti 485 m. Každá dioda v reflektoru svítí jinak právě podle aktuálních podmínek, je schopna se sama ztlumit a naopak. Experiment je to přitom už letitý, v roce 1958 si jej nechal patentovat Konrad Zuse.
Daimler na vývoji spolupracuje se známými výrobci, jakými jsou kupříkladu Osram a Hella, projekt ale vypsalo Spolkové ministerstvo pro vzdělání a výzkum. Nezapomínejme, že nejnovější generace třídy S je osvětlena jako první auto na světě výhradně LED, zvenčí i zevnitř, nenajdeme v ní jedinou žárovku.