Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mercedes bojuje s padělky
Mercedes-Benz W124
Mercedes-Benz W124
Mercedes-Benz S (1979)
11
Fotogalerie

Mercedes bojuje s padělky: Jen loni nechal zabavit 1,6 milionu dílů, které sám nevyrobil

Daniel Fuglevič

Ke stopování padělatelů má automobilka vlastní ochranáře značky, kteří vyhledávají, ověřují a shromažďují důkazy pro následné razie.

S trhem padělků se nepochybně potýkají všechny velké automobilky, konkrétně Mercedes však nyní přibližuje, v jakém rozsahu proti neoriginálním dílům s jeho logy doopravdy bojuje. Německá značka se ve spolupráci s příslušnými orgány zaměřuje především na padělky, které mohou představovat nebezpečí pro všechny účastníky silničního provozu, pokud nemají kvalitu originálních dílů. Počet razií vůči padělatelům se podle Mercedesu za poslední roky výrazně zvýšil.

Video placeholder
Mercedes-AMG GT 63 PRO 4MATIC+ (Jízda) • Mercedes-Benz

Portfolio padělaných dílů je různorodé. Například při razii v květnu a červnu 2023 byly zabaveny papírové vzduchové filtry, které mohly napáchat škodu na technice. Z trhu byly staženy také padělané díly brzdových soustav, litá kola nebo díly karoserií a mechanismů řízení. Padělané díly jsou po zabavení zničeny.

V jakých zemích byly razie provedeny a na jaké trhy díly mířily, to Mercedes ve své zprávě neupřesňuje. Pouze dodává, že jen v loňském roce úřady zadržely po celém světě více než 1,6 milionu padělků při více než 740 raziích, což představuje v průměru dvě razie za den. Počet zátahů se přitom oproti předchozímu roku zvýšil o celých 20 procent.

„Padělatelský průmysl vytváří obrovské marže a má struktury organizovaného zločinu. Ohrožuje bezpečnost silničního provozu, nebere ohled na životní prostředí a nestojí ani za spravedlivé mzdy, ani za bezpečnost práce. Neexistují žádné kontroly kvality. Tím, že proti těmto vysoce kriminálním strukturám zasáhneme důsledně a všemi zákonnými prostředky, chráníme nejen pověst naší značky, ale také naše zákazníky, ostatní účastníky silničního provozu a nakonec všechny oběti padělatelského průmyslu,“ uvádí k situaci Renata Jungo Brüngger, členka představenstva Mercedes-Benz Group AG.

Ve spolupráci s úřady jsou ochranáři značky Mercedes-Benz schopni přímo vystopovat mnoho továren vyrábějících padělky. Raziím často předcházejí měsíce vyšetřování a příprav. Odborníci značky kontrolují nabídky na webu, zkoumají náznaky padělků a provádějí intenzivní výzkum, který následně předávají orgánům odpovědným za provádění razií.

U odborníků na padělky je nutné cvičené oko a dlouholeté zkušenosti pod střechou automobilky, protože padělek se vizuálně často téměř neliší od pravého dílu z katalogu Mercedesu. Působení padělatelů se navíc stále rozsáhleji přesouvá na internetové platformy a sociální sítě. Loni tak ochranáři značky odstranili z on-line prostoru více než 142.000 nabídek padělaných produktů či obsahu porušujícího práva k ochranným známkám automobilky.

Mercedes nakonec radí, jak se vyhnout nechtěnému nákupu padělků. Typickými varovnými signály pro identifikaci potenciálních padělaných produktů jsou výrazně nižší ceny, abnormality v kvalitě dílů nebo prodej skrze pochybné zdroje, včetně prodejců na on-line inzerci. V některých případech je z fotek či označení produktů zřejmé, že produkty nemohou být pravé, například pokud je automobilka ani sama nevyrábí. Vždy je tedy vhodné nakupované díly porovnat s originální nabídkou značky.