Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes kdysi založil značku s BYD. Denza mu teď chce brát prodeje i v Evropě

Denza Z9 GT
Denza Z9 GT
Denza Z9 GT
Denza Z9 GT
71 Fotogalerie
Michal Dokoupil

Tento měsíc do Česka vtrhla největší čínská automobilka BYD, pro Evropu si ale přichystala i další novinku. Vstupuje sem totiž druhá značka spadající do stejné skupiny a tentokrát míří o úroveň výše. Denza je totiž prémiovým výrobcem, který si chce podat německou trojici.

V roce 2010 Mercedes-Benz s automobilkou BYD založil společný podnik nazvaný Denza. Nová značka měla vyvíjet elektromobily pro čínský trh, a zjevně to s nimi Mercedes myslel vážně. Tou dobou platilo v Číně pravidlo, že každý společný podnik se zahraniční automobilkou musí založit i novou značku elektromobilů. To většina udělala jen na oko, ukázala jeden nebo dva koncepty a celý projekt poslala k ledu.

Zde to ale bylo jinak, Mercedes-Benz totiž svůj běžný společný podnik, produkující modely Mercedesu pro čínský trh, měl s automobilkou BAIC. S BYD tedy opravdu šlo o záměr vytvořit něco fungujícího a vzít si k tomu techniku čínské automobilky, která tehdy právě s elektromobily začínala.

První model využíval základ Mercedesu-Benz třídy B, který ale dostal pohon z BYD e6, prvního produkčního čínského elektromobilu. Vůz se opravdu jako Denza 400 dostal do prodeje a na svou dobu měl slušné specifikace. Pohon na přední kola s výkonem 135 kW doplňovala čtyřkolka s 211 kW a baterie měla nejprve 62 kWh, později se do vozu dostala 70 kWh. Další model se objevil až v roce 2019 a šlo už pouze o lehce upravené SUV BYD Tang.

Mercedes s projektem Denzy nebyl spokojený, prodeje ostatně byly velmi nízké, vždy pod 5.000 kusů ročně. V roce 2021 tak snížil svůj podíl z 50 % na pouhých 10 % a od roku 2024 se jej zbavil úplně. Pod plnou kontrolou BYD se ale Denza rozjela a začala uvádět nové modely, jako prémiová odnož čínského výrobce. Dnes jich má pět, za rok 2024 prodala přes 126.000 aut, a jedním z hlavních konkurentů je právě Mercedes.

Na letošek je plán velmi ambiciozní, prodeje se totiž mají více než zdvojnásobit. A na to už samotná Čína nestačí a tak Denza expanduje. Na výstavě Design Week v italském Milánu měla značka evropskou premiéru a uvedla první model pro lokální trh.

Tím je kombi, nebo spíše shooting brake Denza Z9 GT, které chce jít třeba proti Porsche Taycan SportTurismo. Má na to hned tři elektromotory a kombinovaný výkon 710 kW, energii jim dodává baterie o kapacitě 100 kWh. V Číně je dostupná i plug-in hybridní varianta s přeplňovaným dvoulitrem, která má výkon 640 kW. Následovat má v Evropě velké luxusní MPV Denza D9, které opět nabízí elektrickou verzi se 103 kWh baterií, nebo plug-in hybrid s přeplňovanou patnáctistovkou.

Video placeholder
BYD YangWang U8 předvádí brodění a plavání • Zdroj: CarNewsChina

Doma má BYD i další dvě prémiové značky, Fangchengbao a Yangwang. Jejich jména jsou možná až příliš čínská a tak se modely minimálně první zmíněné do Evropy podívají právě pod značkou Denza. Plug-in hybridní SUV Denza B5 a B8 by měly být dalšími modely, které sem nová značka přiveze.

Všechny vozy pro Evropu mají mimochodem vznikat v Číně a ne v nových fabrikách, které BYD staví v Maďarsku a Turecku. Ceny modelů, ani trhy na které zamíří jako první Denza neprozradila. Dá se ovšem počítat spíše se západní a severní Evropou, k nám se jistě v první vlně nepohrne.