Mercedes kdysi založil značku s BYD. Denza mu teď chce brát prodeje i v Evropě
Tento měsíc do Česka vtrhla největší čínská automobilka BYD, pro Evropu si ale přichystala i další novinku. Vstupuje sem totiž druhá značka spadající do stejné skupiny a tentokrát míří o úroveň výše. Denza je totiž prémiovým výrobcem, který si chce podat německou trojici.
V roce 2010 Mercedes-Benz s automobilkou BYD založil společný podnik nazvaný Denza. Nová značka měla vyvíjet elektromobily pro čínský trh, a zjevně to s nimi Mercedes myslel vážně. Tou dobou platilo v Číně pravidlo, že každý společný podnik se zahraniční automobilkou musí založit i novou značku elektromobilů. To většina udělala jen na oko, ukázala jeden nebo dva koncepty a celý projekt poslala k ledu.
Zde to ale bylo jinak, Mercedes-Benz totiž svůj běžný společný podnik, produkující modely Mercedesu pro čínský trh, měl s automobilkou BAIC. S BYD tedy opravdu šlo o záměr vytvořit něco fungujícího a vzít si k tomu techniku čínské automobilky, která tehdy právě s elektromobily začínala.
První model využíval základ Mercedesu-Benz třídy B, který ale dostal pohon z BYD e6, prvního produkčního čínského elektromobilu. Vůz se opravdu jako Denza 400 dostal do prodeje a na svou dobu měl slušné specifikace. Pohon na přední kola s výkonem 135 kW doplňovala čtyřkolka s 211 kW a baterie měla nejprve 62 kWh, později se do vozu dostala 70 kWh. Další model se objevil až v roce 2019 a šlo už pouze o lehce upravené SUV BYD Tang.
Mercedes s projektem Denzy nebyl spokojený, prodeje ostatně byly velmi nízké, vždy pod 5.000 kusů ročně. V roce 2021 tak snížil svůj podíl z 50 % na pouhých 10 % a od roku 2024 se jej zbavil úplně. Pod plnou kontrolou BYD se ale Denza rozjela a začala uvádět nové modely, jako prémiová odnož čínského výrobce. Dnes jich má pět, za rok 2024 prodala přes 126.000 aut, a jedním z hlavních konkurentů je právě Mercedes.
Na letošek je plán velmi ambiciozní, prodeje se totiž mají více než zdvojnásobit. A na to už samotná Čína nestačí a tak Denza expanduje. Na výstavě Design Week v italském Milánu měla značka evropskou premiéru a uvedla první model pro lokální trh.
Tím je kombi, nebo spíše shooting brake Denza Z9 GT, které chce jít třeba proti Porsche Taycan SportTurismo. Má na to hned tři elektromotory a kombinovaný výkon 710 kW, energii jim dodává baterie o kapacitě 100 kWh. V Číně je dostupná i plug-in hybridní varianta s přeplňovaným dvoulitrem, která má výkon 640 kW. Následovat má v Evropě velké luxusní MPV Denza D9, které opět nabízí elektrickou verzi se 103 kWh baterií, nebo plug-in hybrid s přeplňovanou patnáctistovkou.

Doma má BYD i další dvě prémiové značky, Fangchengbao a Yangwang. Jejich jména jsou možná až příliš čínská a tak se modely minimálně první zmíněné do Evropy podívají právě pod značkou Denza. Plug-in hybridní SUV Denza B5 a B8 by měly být dalšími modely, které sem nová značka přiveze.
Všechny vozy pro Evropu mají mimochodem vznikat v Číně a ne v nových fabrikách, které BYD staví v Maďarsku a Turecku. Ceny modelů, ani trhy na které zamíří jako první Denza neprozradila. Dá se ovšem počítat spíše se západní a severní Evropou, k nám se jistě v první vlně nepohrne.