Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes oslavil 40. narozeniny třídy G, představil nejsilnější diesel i speciální offroad park

Ondřej Mára
Diskuze (4)

V roce 1979 se narodil Kimi Räikkönen, Sony představilo Walkman a Mercedes-Benz zahájil výrobu legendárního offroadu třídy G. A zatímco Walkman už patří do muzea a slavný Iceman se horko těžko snaží dostat Alfu Romeo na výsluní Formule 1, třída G neustále roste na kvalitě i popularitě. A ze silnic takřka vůbec nemizí.

Jak totiž automobilka uvedla na nedávné „narozeninové oslavě“ 40 let od představení třídy G, až 80 % vyrobených kusů je stále v provozu. Díky dobře vyškolenému personálu a stálé nabídce náhradních dílů je přitom velmi pravděpodobné, že tohle nebude moc rychleklesat. Něčím podobným se může pochlubit skutečně jen málokterá automobilka a tak není divu, že Mercedes pojal 40. výročí velkolepě a nadělil zákazníkům čtyři skvělé dárky.

Tím prvním je speciální edice Stronger Than Time, dostupná s motorizacemi G 400 d a G 500, která nabízí speciální lakování a také bohatou výbavu. Ta zahrnuje například sadu asistentů Driving Assistance Package, podvozek s adaptivními tlumiči, balíček Parking Package s kamerami zajišťujícími 360° pokrytí okolí, LED světlomety, moderní kokpit se širokoúhlou obrazovkou, balíček Active Multicontour sedadel, audio-systém Brumestar, ambientní osvětlení s 64 barvami a 10 barevnými schématy, kryt zavazadlového prostoru Easy-Pack a elektrické střešní okno s dešťovým senzorem a bezpečnostní funkcí Pre-Safe. Nechybí také speciální osvětlení prahů s textem Stronger Than Time.

Třetí motorizací v edici Stronger Than Time je Mercedes-AMG G63, který je současně oslavou dvacetileté spolupráce AMG na úpravách modelů třídy G. Ta začala v roce 1999, kdy v AMG stvořili model G 55 AMG. Jeho 5.5 litrový motor V8 byl naladěn na 260 kW (354 k), točivý moment dosahoval 525 Nm a maximální rychlost byla omezena na 210 km/h. Motor však nebyl tím jediný, co prošlo úpravou. Modifikací se dočkalo i šasi, brzdy, výfukový systém nebo pětistupňový automat. Moderní AMG G63 je však osazeno 4.0 litrovým bi-turbo motorem V8 o výkonu 430 kW (585 k) s točivým momentem 850 Nm, který vůz vyžene z 0 na 100 km/h za 4.5 sekundy a maximální rychlost byla elektronicky omezena na 220 km/h. S AMG Driver’s Package ji však lze odblokovat až na 240 km/h.

Druhým a bezpochyby nejzajímavějším dárkem po zákazníky je představení již výše zmíněného nového 3.0 litrového naftového šestiválce G 400 d, dostupného zatím pouze v edici Stronger Than Time, který nabídne výkon až 243 kW (330 koní) a točivý moment 700 Nm v rozmezí 1200 až 3200 ot./min. Jedná se tak o vůbec nejsilnější naftovou pohonnou jednotku v historii třídy G, která by podle tvrzení automobilky měla stanovit nový standard v oblasti výkonu i spotřeby. Navíc neztrácí nic ze svých oslnivých vlastností v terénu i na silnici. Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládá za 6,4 sekundy, maximální rychlosti dosáhne v 210 km/h a jho průměrná spotřeba se má kombinovaně pohybovat okolo 9,6 l/100 km. Ve městě si 400 d údajně řekne o 10.8 l/100 km a mimo město o 8,9 l/100 km. Svými emisemi 253 gramů CO2 /km však nejspíš ekology příliš neoslní.

Součástí prezentace byla i relativně krátká testovací jízda po dvaadvacetikilometrovém okruhu, během kterého jsme si vůz vyzkoušeli na dálnici, okreskách, zakroucených venkovských silničkách i během jízdy po městě. Vůz přitom fungoval opravdu skvěle. Uvnitř panovalo nádherné ticho, motor měl neustále dostatek síly a jeho spolupráce s převodovkou byla takřka příkladná. Při pojíždění zatáček byla samozřejmě cítit vysoká hmotnost vozu, sedačky se skvělým bočním vedením však posádku bez problému udržely na místě. Výkonu motoru odpovídalo i naladění brzd, které mě spolehlivě zachránily před jednou zrádnou zatáčkou.

Video se připravuje ...

Motor o sobě po většinu času nedával vědět a ozval se až v momentě, kdy jsem ručičku otáčkoměru vyslal možná až zbytečně vysoko. V ten moment se ozval hřmotný zvuk, který v kombinaci s mocným zátahem dokáže na tváři vykouzlit ten lehce přiblblý úsměv, který někdy v životě zažil snad každý petrolhea – zkrátka intenzivní příval emocí. A emoce, převážně ty pozitivní, v člověku Gčko probouzí prakticky na každém kroku - ať už se jedná o retro kliky, nutnost s dveřmi pořádný třísknout, nebo nádherný pohled přes takřka kolmé čelní sklo, za kterým se nabízí výhled na dlouhou hranatou kapotu s vyčnívajícími blinkry. Stačí chvilka a každému musí být jasné, kde se marketingové oddělení inspirovalo k heslu „Stronger than time,“ tedy „Silnější než čas.“ Lepší postřehy o fungování nové motorizace snad časem přineseme až po tradičním testu. I během krátké jízdy si nás však téměř všechny nová G 400 d v edici Stronger Than Time celkem slušně získala.

Dalším zajímavým darem pro zákazníky je nové zážitkové centrum poblíž rakouského Grazu, které se stalo domovem starého Mercedesu třídy G 280 zalitého do jantaru, malého muzea sledujícího cestu třídy G a hlavně offroadového parku, který by měl potencionálním zákazníkům přiblížit pocity, jaké si testovací jezdci užívali při zdolávání hory Schöckl, která je odtud na dohled.

Offroadový park je rozdělen celkem na tři zóny, ve kterých si pokaždé vyzkoušíte stoupání a klesání až 100 % (45 °) a boční náklon až do 35 °, což je pro G maximum.  Kromě toho je však možné si vyzkoušet i jízdu po kamenitém terénu, brodění jezírkem s hloubkou okolo 80 centimetrů a nechybí ani možnost vyzkoušet si extrémní křížení náprav. A jelikož je areál postaven poblíž letiště, bude jeho součástí i zpevněná plocha bývalé ranveje, na které si řidiči budou moci vyzkoušet dynamické vlastnosti při slalomech a dalších jízdních testech.

Čtvrtý dar se vztahuje k novému programu G Manufaktur, který zákazníkům nabídne možnost plně individualizovat svůj vůz a to až do více než milionu různých kombinací laků, odstínů, barev čalounění sedadel, interiéru, barevných kombinací palubní desky a prošívání. Fantazii se zkrátka meze nekladou. Mercedes se navíc pyšní tím, že i zakázkově specifikované vozy dodá ve stejné lhůtě, jako jakýkoliv jiný model. Jak nám ale prozradili zástupci automobilky, poptávka mnohonásobně převyšuje nabídku, a i když už Mercedes dodal dvouciferné číslo kusů, na některých trzích si mohou zájemci počkat klidně i rok.

Lví podíl na tom však nese fakt, že valná část výroby třídy G probíhá stále z větší části ručně. Jistě, v závodu je sice k vidění celá řada moderních strojů a robotů, jejich účelem je však pouze zvedání a přeprava těžkých břemen. Všechno šroubování a montování je dílem lidských rukou, díky čemuž se dá každé G označit za unikát. Všechny vozy třídy G, včetně různých speciálních edicí, se přitom celých dlouhých 40 let vyrábějí ve stejné budově, která prošla v roce 2013 modernizací.

Zajímavostí také je, že v továrně probíhá souběžně výroba jak nové řady 463, tak i předchozí řady 461. Ta už se však vyrábí pouze jako užitková a nedodává se na běžný trh. Mezi zákazníky tak patří státní složky, včetně hasičů a armády. Ostatně několik armádních kusů jsme mohli vidět i během naší návštěvy závodu, přičemž část byla osazena tradiční kabinou a část měla odkrytou zadní část rámu, na kterou si armáda nejspíš instaluje vlastní nástavby. Právě výroba řady 461 pro armádu však vedla k tomu, že v závodě nebylo možno volně fotografovat. Přitom pohled na olivově zelené a maximálně puristické G, které stálo mezi luxusními a výkonnými verzemi AMG, byl jednoduše fantastický. Ale armáda se zkrátka neptá, armáda nařizuje a koná.

Ondřej Mára
Diskuze (4)

Doporučujeme

Avatar - 3_diamanty
18. 6. 2019 20:52
Re: G cko
za mna je Gecko jeden z mala medvedov ktory sa mi od nich vobec paci.... aj ked priznavam ze nove GLBecko sa mi paci tiez... sedi mi na oboch autach ten krabicoidny styl a aj akesi retro tvary.. ano aj mensie GLBecko na mna posobi vcelku hodne retro a zaroven pekne kvadrovito a prakticky ... aj ked jasne... kral je u Gecko... to je dokonale...snad len velky range rover by u mna bol pred nim este... proste range.. gecko.. a tak zvysok sveta
Avatar - Dzakobo
18. 6. 2019 20:34
Re: Brumestar
To se "povedlo", asi autor chtěl z audiosystému vyloudit nějaké medvědí brumendo...
Nesmyslů je tam víc, motor má objem 2.9 (2925 cm3) a tak no.

Asi bych bral právě verzi 400d :yes: ideál
18. 6. 2019 19:53
Brumestar
audio-systém Brumestar - autor je ignorant... :no:

Takhle sprznit něco co je ve svém oboru v podstatě nejlepší...
Avatar - Londonbridge
18. 6. 2019 19:39
G cko
Mercedes si vytvoril s G ckom vlastnu ligu kde ho nikto neohrozuje a BMW aj Audi mozu zdaleka prizerat so svojimi SUV parketakmi . Tie reci okolo ze kocka na kolesach, neprakticke,velke drahe atd, Su auta ktore sa nekupuju podla toho ako vyzeraju alebo aby sa zmestili do rozpoctu pracujuceho ludu , kupuju sa lebo sa kupuju ,kupovali a este nejaku dobu kupovat budu a inak za G aj v 400 d :yes: