Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes porazil Teslu, autonomní auta začne v Kalifornii prodávat první

Ondřej Mára
Diskuze (39)

Řidiči vozů Mercedes-Benz třídy S a EQS budou moci naprosto legálně sundat ruce z volantu a přestat sledovat silnici.

Když se řekne autonomní řízení, většině z nás se nejspíš vybaví automobilka Tesla, která byla v této oblasti dlouho průkopníkem. V posledních letech se ale zdá, že štafetu lídra přebírají konkurenti. Těm se daří nejen ve srovnávacích testech, ale také po právní stránce.

Kalifornský úřad pro motorová vozidla

Automobilka Mercedes-Benz totiž získala schválení od Kalifornského úřadu pro motorová vozidla (California Department of Motor Vehicle/DMV), díky kterému může místním rezidentům začít prodávat vozy vybavené systémem asistovaného řízení na třetí úrovni. Jde přitom o celkem výrazný úspěch.

Video se připravuje ...

Díky tomuto schválení se totiž automobilka Mercedes-Benz stala prvním výrobcem, který dostal povolení prodávat v Kalifornii vozy vybavené asistentem řízení, který po řidiči nevyžaduje mít ruce na volantu a sledovat dění před vozem. Kalifornský trh přitom patří k těm největším v USA.

První autopilot úrovně 3

Připomeňme, že u systémů úrovně 2+ (Tesla Autopilot a FSD) je vyžadováno, aby měl řidič vůz neustále pod kontrolou. Měl by tedy mít ruce na volantu a sledovat provoz. U systému třetí úrovně, jako je právě Mercedes Drive Pilot, ale řidič může sundat ruce z volantu a nemusí sledovat dění před vozem. Klidně si tak může třeba hrát hry na infotainmentu.

Mnohým omezením se přesto nevyhne

I systémy na třetí úrovni však stále mají svá omezení. Řidič například musí být schopen a připraven převzít nad vozem kontrolu, pokud to situace vyžaduje. Rozhodně tak nemůže třeba spát. Další omezení pak stanovil přímo kalifornský úřad DMV.

Podle Reuters tak systém může být používán pouze během dne, v rychlostech nepřekračujících 40 mil v hodině (cca 64 km/h) a pouze na vybraných úsecích dálnic. Ve výběru pak nechybí například dálnice propojující stát Kalifornie se státem Nevada, kde je použití systému rovněž schváleno.

Video se připravuje ...

Drive Pilot a ambice Mercedesu

Mercedes-Benz Drive Pilot je jediným systémem SAE Level 3 na světě s mezinárodně platným typovým schválením," řekl Markus Schafer, technický ředitel společnosti Mercedes. "Staví na velmi robustním základu a stanovuje nové průmyslové standardy. Drive Pilot využívá vysoce sofistikovanou architekturu vozidla založenou na redundanci s množstvím senzorů, které umožňují komfortní a bezpečnou podmíněně automatizovanou jízdu.

Společnost Mercedes-Benz se v současnosti snaží získat schválení k využívání systému Drive Pilot od všech amerických států. A to včetně těch, kde systémy autonomního/částečně-autonomního řízení zatím nejsou nijak extrémně omezeny. Důvodem tohoto opatrného přístupu je snaha značky získat si důvěru u veřejnosti, která pomůže dalšímu rozšíření technologie Drive Pilot. Ta je ale zatím dostupná pouze u vlajkových modelů S a EQS.

Ondřej Mára
Diskuze (39)

Doporučujeme

12. 6. 2023 16:55
Re: Autonómne riadenie
Snívaj.
Avatar - eLzyx
12. 6. 2023 14:57
Re: hodně použitelné
tý voe, to mi ještě nikdo neřekl. A já myslel, že patřím mezi Tesla ultra fans.
Avatar - eLzyx
12. 6. 2023 14:56
Re: Re: Re: Re: hodně použitelné
Tesla to reálně zvládá, jen na to nemá papír, že to plní Level 3.
Mercedes má papír, že to zvládá Level 3, ale reálně je to nepoužitelné
12. 6. 2023 11:22
Re: Autonómne riadenie
Někde možná ano, ale u nás v ČR to spíše vypadá na návrat k koňským povozům :D
12. 6. 2023 10:12
Re: Autonómne riadenie
Driverless metro v Miláne funguje od roku 2013, samotná technológia podla wiki uz od 2002. Myslim, že v najblizsich 20 rokoch nas caka najvacsi technologicky skok aky ludstvo zazilo.