Mercedes za 1,3 miliardy je druhým nejdražším autem na světě. Podobná rarita je i v Praze
Legendární Mercedes-Benz W 196 R Stromlinienwagen pochází ze sbírky amerického automobilového muzea, kam jej před šedesáti lety darovala automobilka.
Aukční dům RM Sotheby’s každoročně prodává klasická i moderní auta za až nepředstavitelné peníze, ale jen málokdy se na dražbě objevují veterány s očekávanou prodejní cenou přesahující magickou hranici jedné miliardy korun. A ještě vzácněji se při prodeji zařadí mezi nejdražší prodaná auta na světě za celou historii. A stále si jejich novopečení majitelé musí říkat: „Teď jsem udělal fakt skvělý nákup!“
O blížící se aukci legendárního Mercedesu-Benz W 196 R Stromlinienwagen z roku 1954 nás aukční dům informoval už několik měsíců dopředu. Byla to unikátní šance, jak se dostat k něčemu opravdu exkluzivnímu. Tenhle mercedes je jedním z pouhých čtyř známých kousků s tovární aerodynamickou karoserií, který v minulosti řídili i Sir Stirling Moss nebo Juan Manuel Fangio.
Historicky to bylo úplně poprvé, co se aerodynamický mercedes W 196 R objevil ve veřejné dražbě, kde si jej mohl koupit kdokoliv s pořádně tučným bankovním kontem. Tenhle konkrétní kousek navíc dlouhá desetiletí stál v expozici Indianapolis Motor Speedway Museum, kam jej už v roce 1965 darovala sama automobilka Mercedes-Benz.
Po dlouhých šedesáti letech tak Mercedes-Benz W 196 R Stromlinienwagen z amerického automobilového muzea změnil majitele a stal se druhým nejdražším prodaným autem všech dob. I přesto je však výrazně levnější než vůbec nejdražší auto na světě – Mercedes-Benz 300 SLR „Uhlenhaut“ Coupé z roku 1955 s prodejní cenou 135 milionů eur. V roce 2022, kdy se prodal, to bylo přibližně 3,3 miliardy korun.
A za jakou částku se prodal o rok starší Mercedesu-Benz W 196 R Stromlinienwagen? Nakonec našel nový domov za 51.155.000 eur, tedy přibližně 1,291 miliardy korun při dnešním kurzu. Aukční dům RM Sotheby’s uvádí, že se aktuálně jedná o nejdražší vůz formule 1 všech dob a současně i druhé nejdražší auto na světě.
Nesmíme ale zapomenout na to, že podobnou raritu s dost možná ještě vyšší hodnotou můžeme vidět i v Česku. Téměř každý den se můžete jít podívat do pražského Národního technického muzea, kde stojí předválečný monopost Mercedes-Benz W154, duchovní předchůdce typu W 196 R, jež pořád má původní pneumatiky z posledního závodu před druhou světovou válkou.
