Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Měření a seřizování geometrie kol a náprav: Ušetři 2,5 procenta

Ladislav Černý Ladislav Černý 7. 5. 2013 • 07:17
8
Dobrá praxe radí měřit geometrii kol a náprav jednou ročně. Přináší až 2,5 procenta úspory na naftě a navíc delší životnost pneumatik.

Pokrok v konstrukci automobilů se netýká jenom pohonných jednotek, ale také podvozkových skupin. Ty musejí v užitkových i osobních vozech snášet čím dál větší zatížení, protože zejména složitější konstrukce motorů vlivem náročnějších emisních požadavků přibírá na hmotnosti stejně jako karoserie za účelem dosažení lepší bezpečnosti. Je až s podivem, že ruku v ruce s tímto trendem většího zatěžování podvozkových skupin a náprav výrobci vozidel ubírají kilogramy materiálu právě na těchto exponovaných součástech podvozků. Snaha udržet pohotovostní hmotnost vozidel na co nejnižší úrovni při vyhovění nejvíce sledované bezpečnosti evokuje šetření na materiálu tam, kde by naopak měl přibývat či být používán kvalitnější. Důsledkem je menší odolnost kol a náprav vůči krátkodobě silnému namáhání vlivem například nárazu do obrubníku.

Velká část spotřeby paliva je důsledkem valivého odporu pneumatik. Když nemá kolo přesnou polohu, dochází vlivem rychlosti a odporu pneumatik k mnoha různým rysům. Nejde přitom jen o známější parametry geometrie náprav, jako jsou sbíhavost kol, odklon kol, záklon a příklon rejdové osy, ale také diferenční úhel rejdu, osy symetrie a geometrické osy vozidla, přesazení náprav a jiné.

Vliv špatné geometrie lze snadno pozorovat na nerovnoměrném sjetí pneumatiky, v případě více nápravového užitkového vozidla hraje velkou roli nastavení náprav. Automobilka Volvo Trucks spolu s firmou Michelin provedla několik měření vozidel seřízených a se špatnou geometrií náprav. Samozřejmě jde o mnoho způsobů odchýlení od optimálního stavu od nejjednoduššího vysměrování několika náprav stejným směrem až do nejhoršího případu, ve kterém směřuje jedna osa například vpravo a osa druhé nápravy vlevo. V těchto případech není výjimkou, že se spotřeba kvůli velkému nárůstu valivého odporu soupravy zvýší až o tři procenta.

Vezmeme-li v potaz ještě nadměrné opotřebení pneumatik a velmi narušenou směrovou stabilitu vozidla, nemá zodpovědný řidič i dopravce co váhat. Podle průzkumu Volvo Trucks jezdí v Evropě s nesprávnou geometrií kol či náprav přibližně polovina vozidel. V drtivé většině případů půjde o minimální odchylky, ale i ty navyšují náklady na palivo a pneumatiky takovým způsobem, že by se cena za měření a seřízení geometrie kol měla brzy vrátit.

V tomto směru jde pravděpodobně o další krok, který dopravci po přijetí komplexní péče o pneumatiky od jejich výrobců budou brát čím dál vážněji. Po silnějším nárazu kola například do obrubníku či při přejetí velkého výmolu může dojít k byť minimální odchylce geometrie kol či náprav proti výrobcem danému nastavení.

Důsledek pak lze pozorovat například u nadměrného opotřebení pneumatik, nestandardního chování vozidla, když táhne k jedné straně, kola zejména přední nápravy se rozkmitávají, hůře se vracejí do výchozí polohy a další. To jsou již projevy, které nezpůsobují jen nárůst spotřeby paliva a opotřebení kol, ale také ohrožují bezpečnost silničního provozu. Na měření geometrie kol a náprav se však vyplatí zajet i po nárazu kola do předmětu. Zkušený řidič pozná, o jaké kolo se jednalo a samotné měření a případné seřízení pak nepřijdou zbytečně draho.

Přístrojů k měření nastavení kol je velmi široké spektrum, které má společný jmenovatel ve stálém zkracování doby potřebné k měření, což nahrává servisům ale i majitelům vozidel.

Související články

Témata
6. 11. 2020 21:14
Re: 2,5%?
Tak to jsem netušil, že může mít špatná geometrie kol takový vliv. Já autům moc nerozumím, takže jdou tyto věci hodně mimo mě. Jednou za rok, nebo když je potřeba, tak dávám auto ke kamarádovi do servisu, aby mi na něm opravil, co je třeba, nebo mi řekl, kam mám zajet. Letos na jaře jsem geometrii také řešil. Objednal jsem se na její seřízení na http://www.pneu-novak.cz/…ie-praha-10.html a jo, jezdí se mi lépe :-) .
8. 5. 2013 00:28
Re: 2,5%?
no ono záleží, na jakém autě, ale u těžkých osobáků (1,5t) už je to hodně znát... a navíc, pokud ty pneu spíš lepí, než že by vydržely, tak dvojnásob... Conti SC 3 jsem zlikvidoval za 5 měsíců :-(
Avatar - Choochoo
7. 5. 2013 12:06
Re: 2,5%?
Ono je treba kontrolovat pneu pri prezouvani. Pokud tam neni viditelny rozdil tak neni duvod delat geometrii. Kdyz udelas dle doporuceni jednou rocne kotralu geometrie, tak za 5 let je to cca 5000Kc. Za to spousta ridicu obuje auto a gumy bude mit stejne sjety. Takze za 5 let radsi ty prachy vrazit do gum nez honit vzorek na 1,6mm. Pokud bude ale viditelne nekde neco vice sjeteho neni duvod na geometrii nezajet.

PS: je to clanek hlavne pro velke najezdy(sluzebaky) a nakladni vozidla
7. 5. 2013 11:30
Re: 2,5%?
Me se stalo, ze pri rozhozene geometrii jsem sjel pneumatiky 2x rychleji nez obycejne, takze se mi to prodrazilo docela ;-\
7. 5. 2013 09:51
Re: 2,5%?
1. článek je očividně určený hlavně pro nákladní vozidla, případně pro vozidla s velkým nájezdem, ale samozřejmě to platí i obecně
2. připočítej pneu, (zohledni nedefinovatelnou položku Bezpečnost)
3. seřízení geometrie stojí tak do 30€, takže se to vyplatí i tobě.....
Články odjinud