Měření a seřizování geometrie kol a náprav: Ušetři 2,5 procenta
Pokrok v konstrukci automobilů se netýká jenom pohonných jednotek, ale také podvozkových skupin. Ty musejí v užitkových i osobních vozech snášet čím dál větší zatížení, protože zejména složitější konstrukce motorů vlivem náročnějších emisních požadavků přibírá na hmotnosti stejně jako karoserie za účelem dosažení lepší bezpečnosti. Je až s podivem, že ruku v ruce s tímto trendem většího zatěžování podvozkových skupin a náprav výrobci vozidel ubírají kilogramy materiálu právě na těchto exponovaných součástech podvozků. Snaha udržet pohotovostní hmotnost vozidel na co nejnižší úrovni při vyhovění nejvíce sledované bezpečnosti evokuje šetření na materiálu tam, kde by naopak měl přibývat či být používán kvalitnější. Důsledkem je menší odolnost kol a náprav vůči krátkodobě silnému namáhání vlivem například nárazu do obrubníku.
Velká část spotřeby paliva je důsledkem valivého odporu pneumatik. Když nemá kolo přesnou polohu, dochází vlivem rychlosti a odporu pneumatik k mnoha různým rysům. Nejde přitom jen o známější parametry geometrie náprav, jako jsou sbíhavost kol, odklon kol, záklon a příklon rejdové osy, ale také diferenční úhel rejdu, osy symetrie a geometrické osy vozidla, přesazení náprav a jiné.
Vliv špatné geometrie lze snadno pozorovat na nerovnoměrném sjetí pneumatiky, v případě více nápravového užitkového vozidla hraje velkou roli nastavení náprav. Automobilka Volvo Trucks spolu s firmou Michelin provedla několik měření vozidel seřízených a se špatnou geometrií náprav. Samozřejmě jde o mnoho způsobů odchýlení od optimálního stavu od nejjednoduššího vysměrování několika náprav stejným směrem až do nejhoršího případu, ve kterém směřuje jedna osa například vpravo a osa druhé nápravy vlevo. V těchto případech není výjimkou, že se spotřeba kvůli velkému nárůstu valivého odporu soupravy zvýší až o tři procenta.
Vezmeme-li v potaz ještě nadměrné opotřebení pneumatik a velmi narušenou směrovou stabilitu vozidla, nemá zodpovědný řidič i dopravce co váhat. Podle průzkumu Volvo Trucks jezdí v Evropě s nesprávnou geometrií kol či náprav přibližně polovina vozidel. V drtivé většině případů půjde o minimální odchylky, ale i ty navyšují náklady na palivo a pneumatiky takovým způsobem, že by se cena za měření a seřízení geometrie kol měla brzy vrátit.
V tomto směru jde pravděpodobně o další krok, který dopravci po přijetí komplexní péče o pneumatiky od jejich výrobců budou brát čím dál vážněji. Po silnějším nárazu kola například do obrubníku či při přejetí velkého výmolu může dojít k byť minimální odchylce geometrie kol či náprav proti výrobcem danému nastavení.
Důsledek pak lze pozorovat například u nadměrného opotřebení pneumatik, nestandardního chování vozidla, když táhne k jedné straně, kola zejména přední nápravy se rozkmitávají, hůře se vracejí do výchozí polohy a další. To jsou již projevy, které nezpůsobují jen nárůst spotřeby paliva a opotřebení kol, ale také ohrožují bezpečnost silničního provozu. Na měření geometrie kol a náprav se však vyplatí zajet i po nárazu kola do předmětu. Zkušený řidič pozná, o jaké kolo se jednalo a samotné měření a případné seřízení pak nepřijdou zbytečně draho.
Přístrojů k měření nastavení kol je velmi široké spektrum, které má společný jmenovatel ve stálém zkracování doby potřebné k měření, což nahrává servisům ale i majitelům vozidel.