Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Metrobus: Hybridní autobusy GM-Allison v turecké metropoli

Metrobus: Hybridní autobusy GM-Allison v turecké metropoli

Metrobus: Hybridní autobusy GM-Allison v turecké metropoli Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
Turecká metropole Istanbul je v pořadí 89. světovým městem, ve kterém jezdí hybridní autobusy městské hromadné dopravy.

Autobusy pro turecký dopravní systém Metrobus vyrábí nizozemská společnost Advance Public Transport Systems (APTS) BV a vybavuje je hybridním ústrojím, které vzniklo ve spolupráci amerického koncernu General Motors a předního výrobce převodovek, společnosti Allison Transmission Inc. z Indianapolis. První vozidlo již v hlavním městě Turecka jezdí, celkem má jít do konce roku 2009 o padesátikusovou sérii, což je mimochodem zatím největší dodávka autobusů, vybavených hybridním systémem GM-Allison.

"Zavázali jsme se, že vyvineme technologie, které budou zaměřeny na úsporu paliva a snížení emisí. Tyto hybridní autobusy jsou jasným důkazem toho, že jsme svůj závazek splnili,“ řekl Tom Stephens, výkonný viceprezident oddělení „Global Powertrain And Global Quality“ společnosti General Motors. „Vzhledem k tomu, že si naši zákazníci z řad dopravců dovedou snadno spočítat, jak jim naše systémy šetří palivo a vozidla vypouštějí do ovzduší méně emisí, očekáváme zvýšení poptávky nejen v Evropě, ale i v jiných částech světa.“

Istanbulský systém hromadné dopravy Metrobus využívá speciálních jízdních pruhů pouze pro autobusy. V současné době má 14 stanic a přepraví 245 tisíc cestujících denně, je tedy jednou z nejúčinnějších autobusových linek na světě.

Systém GM-Allison by měl přinést provozovatelům výrazné snížení spotřeby paliva, hluku, nižší náklady na údržbu, vznětové motory podporované elektromotory mají větši točivý moment a vozidla díky tomu lépe zrychlují. „Tato hybridní technika byla zvolena po provedení rozsáhlých technických hodnocení a analýzy konkurenčních řešení,“ říká Jos Jansen, šéf marketingu a projektový manažer společnosti APTS. „Systém bylo snadné integrovat do našich vozidel a tím jsme také dosáhli úspory hmotnosti zhruba 1 tunu. Tato úspora samozřejmě šetří nejen životní prostředí, ale zároveň lze zvýšit užitečnou hmotnost vozidla.“

General Motors ve spolupráci s firmou Allison vyrábí svá hybridní zařízení od roku 2003. Na severoamerickém kontinentě jezdí již přes tisíc autobusů, vybavených hybridním pohonem a v současné době mají zájem o tuto techniku další americká města, jako například Washington, Philadelphia nebo Minneapolis. Flotila „ekologických“ vozidel se tak zřejmě rozšíří o dalších 1700 jednotek. V květnu minulého roku se hybridů GM-Allison dočkalo i první mimoamerické město – německé Drážďany.

Podle studie, provedené v roce 2006 americkou Národní laboratoří pro obnovitelné zdroje energie, by měl provoz tranzitních autobusů s hybridním pohonem GM-Allison přinést až pětasedmdesátiprocentní úsporu paliv oproti autobusům se vznětovými motory, a také snížit emise oxidů dusíku (NOx) o 39 procent, pevných částic o 97, oxidu uhelnatého o 60 a uhlovodíků až o 75 procent.

Hybridní techniku dnes využívá i několik v USA oblíbených SUV. Hybridní verze Chevroletu Tahoe a GMC Yukon se již prodávají. Letos se úspornějšího pohonu dočkaly automobily Cadillac Escalade a Chevrolet Silverado, které bude koncem roku následovat Saturn Vue 2 Mode Hybrid, první hybridní „předokolka“ koncernu GM. Celkem by mělo být představeno do konce letošního roku v USA osm hybridních modelů. V horizontu dalších čtyř let hodlá největší americký automobilový koncern uvést na trh dalších šestnáct automobilů s tímto druhem pohonu, tedy v průměru jeden nový model za čtvrt roku.

Vstoupit do diskuze (6)