Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mezigenerační srovnání Fordu Bronco? Společného toho mají mnoho

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Bronco bylo stálicí amerického trhu od roku 1965 do roku 1996. Nyní se po čtyřiadvacetileté pauze vrací v šesté generaci, která sází na návrat ke kořenům.

O návratu legendárního SUV Ford Bronco se šuškalo již delší dobu, ještě začátkem roku jsme však neměli ani ponětí, jak bude vypadat. Na internet sice prosáklo pár špionážních fotografií, jenže vzhledem k jejich kvalitě a různým grafickým zásahům nikdo neměl stoprocentní jistotu, jak to s novým broncem vlastně dopadne.

Po dnešní oficiální premiéře už ale víme, že si dal Ford na jednom z nejočekávanějších modelů posledních let skutečně záležet. Kromě návratu tradičního dvoudveřového bronca jsme se navíc dočkali i rozšíření nabídky o první čtyřdveřovou karoserii a historicky první „civilnější“ bronco se samonosnou karoserií a označením Sport.

Novinka slibuje úžasné vlastnosti v terénu, vysoce modulární karoserii s demontovatelnými dveřmi i zajímavé pohonné jednotky. Pojďme se ovšem na chvíli zastavit u samotného designu, který v sobě hrdě kombinuje odkaz předků.

To je skvěle patrné především v přední části, která svými kulatými světlomety, kolmou maskou, jednoduchým základním nárazníkem, pozičními světly a vystouplými linkami, chcete-li křidélky, v přední vrchní části předních blatníků dokonale navazuje na bronco první generace. Masivností konstrukce a důrazností masky ale zase připomíná generace pozdější.

Na jednoduchost první generace navazují i jednoduše tvarované boky nebo tvar zadních bočních oken hardtopu. Stejně jako první generace, i nové bronco nabízí demontovatelnou střechu a dveře. U nejnovější generace ovšem automobilka musela použít bezpečnostní rámy, které možná kazí otevřenou siluetu, ale ochrání posádku v případě převrácení.

Promyšleným doplňkem nové generace je také instalace zpětných zrcátek na A-sloupky/přední blatník, což umožňuje sundat dveře a přesto bezpečně cestovat po normálních komunikací bez nutnosti hledat aftermarketové řešení. U první generace jsme dohledali obě řešení, původně však byla zrcátka nejspíš na dveřích a až později (možná i přičiněním majitelů) se stěhovala.

Dnes ikonický design Bronca z roku 1965 přitom vznikl spíše coby z nouze ctnost. Vše se totiž navrhovalo s ohledem na jednoduchost a nízké náklady, což vedlo k použití pouze jednoduchých plochých skel, jednoduchých nárazníků tvořených jednoduchou C sekcí a prakticky identickým tvarem bočních dveří (tedy před instalací montážních prvků).

Oproti původnímu broncu ovšem novinka pořádně narostla. Zatímco první generace měřila 3.848 mm na délku, 1.740 mm na šířku, 1.819 mm na výšku a rozvor měl hodnotu 2.337 mm, nové bronco šesté generace měří 4.440 mm na délku, 1.928-2.014 mm na šířku a 1.783 až 1.814 mm na výšku. Rozvor má hodnotu 2.550 mm.

Zajímavý je také pohled pod kapotu, respektive srovnání pohonných jednotek. Zatímco původní bronco dostalo jako základní motorizaci řadový šestiválec o objemu 2.8 litru převzatý z Fordu Falcon, jenž nabízel maximální výkon cca 105 koní, nové bronco je v základu osazeno 2.5 litrovým čtyřválcem EcoBoost o výkonu 270 koní.

Původní bronco ovšem nabídlo i vidlicové osmiválce Windsor o objemu 4.7 a 4.9 litru, který nabídly výkon až 302 koní. Šestá generace je pak ve vrcholné motorizaci osazena 2.7 litrovým přeplňovaným vidlicovým šestiválcem, jehož výkon se dostal na 310 koní.

Zajímavé je i srovnání převodovek. Zatímco původní bronco bylo na začátku prodejů osazeno pouze manuální třístupňovou převodovkou s řazením na sloupku a později i s příplatkovým třístupňovým automatem, novinka je dostupná se sedmistupňovým manuálem pro slabší motorizaci a volitelným desetistupňovým automate, který je standardem pro výkonnější motorizaci.

Srovnávat terénní vlastnosti by bylo obtížné, celkem zajímavý je ovšem pohled na srovnání světlé výšky, nájezdového, přejezdového a odjezdového úhlu úhlů. Tady totiž původní bronco umí zazářit. Zatímco první generace z roku 1971 nabídla světlou výšku až 338 mm, nová generace nabídne maximálně 295 mm.

Starší bronco také nabídlo lepší nájezdový úhel (45 ° vs. 43,2°) a přejezdový úhel (31,2° vs. 29,0°). Kvůli delšímu zadnímu přesahu ovšem původní model ztrácí v odjezdovém úhlu (34,0° vs. 37,2°).

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Doporučujeme