Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mercedes-Benz LA 1113 B Variomobil Motor Home (1974)
Mercedes-Benz LA 1113 B Variomobil Motor Home (1974)
Mercedes-Benz LA 1113 B Variomobil Motor Home (1974)
Mercedes-Benz LA 1113 B Variomobil Motor Home (1974)
55 Fotogalerie

Milujete 70. léta? Potom je tenhle obytňák přímo pro vás

Marek Bednář

Nedávno zrenovovaný obytný terénní náklaďák nabídne ryze „sedmdesátkovou“ barevnou kombinaci, ovšem s moderní technikou po stránce pohonného ústrojí i obytné nástavby.

Rozmach zájmu o obytné vozy v posledních pár letech dává leckdy vzniknout velmi zajímavým kreacím – a ta, která je na prodej v Německu, k nim rozhodně patří. Jejím základem totiž není nic jiného, než Mercedes-Benz LA 1113 B „Kurzhauber“.

Náklaďáky s touto přezdívkou se začaly vyrábět v roce 1959 a licenčně vznikají dodnes. Svou přezdívku dostaly podle krátké kapoty („kurze Haube“) a motoru zasahujícího až pod čelní sklo, což si vynutily předpisy na celkovou délku nákladních aut. Zelený kousek, který stojí dnes před námi, vznikl v roce 1974.

Video placeholder
Scania oslavila 30 let v Česku na polygonu v Mostě • Zdroj: Scania

Původně jezdil ve službách německé policie, v roce 2000 ho však koupil soukromý vlastník a o tři roky později ho přestavěl na obytný vůz s nástavbou od firmy VARIOmobil. Poté však vyrazil kempovat jen dvakrát. Celkem takhle jezdil osm týdnů a urazil 20 tisíc kilometrů. Když se nepoužíval, parkoval ve vytápěné garáži.

Současný majitel vozu ho pořídil v roce 2020 a jal se „kempr“ renovovat. Oživil obytnou nástavbu včetně ložnice, koupelny – je tu vnitřní i vnější sprcha – a vařiče, přidal všechny moderní potřeby, jako jsou tři 180W solární panely na střechu, klimatizaci, televizi, Wi-Fi, naftový bojler na vodu, 300l nádrž na čerstvou a 200l nádrž na šedou vodu. Plynový vařič má ohromnou zásobu paliva ve dvou 11kg propanových lahvích.

Stranou nezůstala ani technika. Původní pětistupňová manuální převodovka byla nahrazena dvanáctistupňovou synchronizovanou skříní od MANu, vznětovému motoru poskočil výkon na 190 koní a je tu také nová spojka. Samozřejmostí je přiřaditelný pohon všech kol s uzávěrkou zadního diferenciálu. Vůz zvládá jet 100 km/h při 1.400 otáčkách, zatímco před renovací jel 80 km/h při 2.800 otáčkách, takže nyní jezdí tišeji a s nižší spotřebou paliva. Té má zásobu 450 litrů v nádrži a dalších čtyřicet ve dvou kanystrech.

Nové jsou také pneumatiky rozměru 11.00R20 v jednoduché montáži na všech kolech a rezerva našla místo na střeše kabiny. Ta dostala kromě kšiltu připomínajícího filmového hráče pokeru či účetního také vyhřívané a vzduchem odpružené sedačky. Vůz má celkovou hmotnost 7,49 tuny, takže na něj nepotřebujete „plný“ řidičák sk. C, ale stačí levnější C1, a je možné táhnout 3,1t přívěs na klasické 50mm kouli, nebo až 11t nákladní přívěs s okem.

Stroj je k mání s najetými 87 tisíci kilometry od výroby u prodejce luxusních ojetin Collectors Garage, a to za 149 tisíc eur, tedy 3,75 milionu korun. V Německu dostane registraci jako historické vozidlo, jak to bude v Česku kvůli solárním panelům na střeše či moderní převodovce, je ovšem otázka.