Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mini Clubman Cooper S AT – Je tohle ještě Mini?

Jan Mička
Diskuze (38)
Jako každé nové Mini je i druhá generace Clubmanu o něco větší než předchůdce. Na délku měří 4,2 metru, což ji vyneslo do segmentu nižší střední třídy. Jak funguje v nejvyšší specifikaci Cooper S a automatickou převodovkou?


Design, interiér


Mini Clubman první generace je pro britskou automobilku hodně důležitým vozem. V roce 2007, kdy byla situace na trhu malých městských modelů poněkud neslaná a nemastná, přišel s neobvyklou koncepcí trojice bočních a křídlových zadních dveří. To vše na půdorysu menším než sedm metrů čtverečních. Dlužno však dodat, že nápad jako takový nebyl zcela originální. Proti sobě otevírané zadní dveře totiž měly už v šedesátých letech vozy Austin Mini Countryman a Morris Mini Traveller (v letech 1961 až 1969 se jich vyrobilo přes 200.000), které dokonce mohly být vybaveny dřevěnými vnějšími dekory ve stylu amerických kombi. Až do roku 1980 se vůz prodával také jako „čtvrttunka“ Van (v posledních dvou letech se přejmenoval na Mini 95), které se vyrobilo více než půl milionu kusů.

Video se připravuje ...

Clubman je ale z historického hlediska důležitý i z jiného důvodu. Započal totiž éru postupného rozšiřování portfolia automobilky Mini, které v současnosti čítá šest modelů. Vybere si snad úplně každý, přičemž díky novému Countrymanu a Pacemanu nemají problém ani milovníci crossoverů s pohonem všech kol. Rozhodně ale nelze říci, že by se značka jako taková stala „masovkou“ – vždyť nejlevnější Mini s tříválcem o výkonu 55 kW stojí 416.000 Kč...

Experimenty stranou

Neobvyklá koncepce karoserie první generace Mini Clubman (R55) neměla v segmentu malých vozů obdoby, nástupce šel ale trochu jinou cestou. Vertikálně dělené zadní víko zůstalo zachováno ve zjednodušeném provedení s integrovanými svítilnami (u předchůdce byly součástí zadních sloupků) a na bocích najdeme čtveřici plnohodnotných dveří. Možná si řeknete, že výrobce pouze přepracoval záď loni představené pětidveřové varianty, jenže to není úplně pravda. Clubman má totiž rozvor náprav 2670 milimetrů (o 103 milimetrů více než „pětidvířko“) a s celkovou délkou 4253 milimetrů nově zapadá do segmentu nižší střední třídy. Pro srovnání – je pouze o 2 milimetry kratší než Volkswagen Golf, přičemž nelze říci, že by se jednalo o kombi. Zadní převis je totiž kratší než u Mini 5D a vůz tak koneckonců ani nepůsobí.

Mini Clubman (F54) - srovnání s nejbližšími modely značky
ModelClubman (F54)Clubman (R55)5D (F55)
Délka [mm]425339614005
Šířka [mm]180016831727
Výška [mm]144114321425
Rozvor [mm]267025472567
Rozchod vpředu [mm]156414531501
Rozchod vzadu [mm]156514611501
Objem kufru [l]360/1250260/930278/941

Už z fotografií musí být každému hned jasné, jak obrovský Clubman na poměry vozů Mini vlastně je. Zrovna nedávno jsem jej viděl stát vedle BMW řady 3 E46 a nestačil se divit – Mini je o poznání mohutnější, což mají na svědomí hlavně boubelaté tvary karoserie. Ty se nikterak neliší od tří- a pětidveřové varianty a jsou v podstatě evolucí prvního novodobého Mini, v našem případě okořeněné unikátními prvky provedení Cooper S. Dravá příď těží z agresivního nárazníku, příplatkové bílé pruhy na kapotě (stojí 3.198 Kč) odkazují na duši uličníka s podomácku vyrobeným prakem, a vše završuje elegantní stříbrné provedení zpětných zrcátek a střechy za 4.004 Kč. Zalíbení v tomhle autě zkrátka najde snad každý.

Uznávám, že nový Clubman s temným lakem karoserie připomíná malou dodávku, má to ale svůj důvod. Na rozdíl od předchůdce se totiž nejedná jenom o designovou kreaci, ale plnohodnotný rodinný vůz připravený pojmout čtyři dospělé cestující a hromadu zavazadel. Nastupování za volant je ve srovnání s klasickým třídveřovým „Miníkem“ trochu nezvyklé, protože kvůli zástavbě druhého páru dveří byl prostřední sloupek karoserie posunut citelně dopředu. Pokud ale neplánujete řídit s předním sedadlem posunutým zcela vzad, prosmýknete se bez problémů. To by ostatně mělo i další nevýhodu – mezi předním opěradlem a zadním sedákem pak totiž zbude pouze 90 milimetrů místa.

mini testy video nizsistredni redakcnivideo mini testy video nizsistredni redakcnivideo  

Sedí se hodně nízko a kvůli zmíněnému umístění „béčkového“ sloupku kokpit trochu ztratil na vzdušnosti, avšak vzhledem k tomu, o jakém voze se tady bavíme, pocit akceptujeme. Posazu co nejníže od země se podřídilo úplně vše včetně subtilní přístrojové desky, veškeré ovládací prvky jsou však na dosah a problém nevidíme ani s výhledem skrze nízké přední okno. Správnou pozici za volantem si najdete i díky široce nastavitelnému sloupku řízení okamžitě a dokonce ani prodloužené Mini nepřipravuje řidiče o dokonalý pocit spojení člověka a stroje. Za předními sedadly by klidně mohlo pokračovat ještě deset metrů auta a vám by to tak vůbec nepřišlo, tedy alespoň do první kontroly situace za vozem vnitřním zpětným zrcátkem – kvůli dělenému zadnímu víku totiž není dozadu téměř nic vidět.

Rozvor náprav nemá v rámci automobilky obdoby (je dokonce o 75 milimetrů delší než u Countrymanu) a je to znát především na zadních místech. Nastupování rozměrnými dveřmi je bez problémů, stejně jako prostor nad hlavou a v oblasti loktů. Abych se ale se svými 190 centimetry posadil pohodlně za sebe, musel bych přední sedadlo posunout o dobrých pět centimetrů vpřed. Škoda také nízko ukotvených sedáků (přední hrana je pouze 320 milimetrů nad podlahou) s tenkým polstrováním. Délkou jsou totiž nadprůměrné a kdyby byly o něco výš, lépe podepřou stehna. To by pak ale zase ubylo místo nad hlavou. Začarovaný kruh…

Vozy Mini na tom dosud se zavazadlovými prostory nebyly úplně nejlépe. Kdo potřeboval více než 300 litrů v základním uspořádání, musel zvolit Paceman (330 litrů) nebo Countryman (350 litrů), Clubman však boduje základními 360 litry. Takovou přepravní kapacitu dosud žádný model této značky neměl. Přístup k zavazadlům je díky od sebe otevíraným dveřím bezproblémový (stačí zmáčknout tlačítko a plynové vzpěry se postarají o zbytek) a kdyby zkoušenému exempláři nechyběla mezipodlaha, asymetricky dělená zadní opěradla vytvoří po sklopení takřka rovnou ložnou plochu. „Pětinovým“ středním dílem jsou navíc vybaveny všechny Clubmany, zapovězen tedy není ani pohodlný převozu lyží a snowboardů.

Motor, jízdní vlastnosti


Dokonalý motokárový pocit

Na rozdíl od třídveřového Mini (F56) má Clubman omezenou nabídku motorů (dva benzinové a tři vznětové), avšak hádám, že o dvanáctistovku s 55 nebo 75 kilowatty by stejně moc velký zájem nebyl. Nejsilnější variantou je zkoušená Cooper S s dvoulitrovým turbomotorem o výkonu 141 kW ve 4500 otáčkách a točivým momentem 280 N.m dostupným už ve 1250 min-1 (3D a 5D mají 300 N.m). Čtyřválec je standardně párován s manuální šestistupňovou převodovkou, na jejíž adresu jsme v minulosti několikrát pěli ódy, dnes však zkoušíme osmistupňový automat za 52.078 Kč. Avšak pozor – nejde o sametové ZF, které BMW Group dodává k modelům s podélně uloženými motory. Tuto skříň vyrobila japonská společnost Aisin a s motory Drive-E ji používá také Volvo.

Mini Clubman Cooper S AT - srovnání s konkurencí
ModelMini ClubmanAudi A3BMW řady 1Mercedes-Benz A
ProvedeníCooper S AT1.8 TSI*120iA220 4Matic**
Zdvihový objem [cm3]1998179815981991
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]141/4500132/5100-6200130/4800-6450135/5500
Točivý moment [N.m/min]280/1250250/1250-5000250/1500-4500330/1200-4000
Převodovka8A7A8A7A
Max. rychlost [km/h]228232222228
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,17,27,47,4
Komb. spotřeba [l/100 km]5,85,65,66,3
Cena [Kč]752.778*750.900782.682*763.510
*Cena zahrnuje poplatek 9.000 Kč za převoz a předprodejní servis
**Výkonově nejbližší verze je v nabídce pouze s pohonem všech kol

Dříve jsem se již několikrát přesvědčil, že tento motor je pro Mini nejlepší volbou. Ne že by šestnáctistovka dosud používaná v Pacemanu a Countrymanu byla špatná, dvoulitr má ale o něco hrubší běh, který k charakteru britského uličníka pasuje lépe. Zatímco ve spojení s manuální převodovkou byla cítit prodleva turbodmychadla, měničový automat tento fakt dokonale pohlcuje. Zátah pramení z hloubky, je tak hutný, že byste si jej snad mohli i osahat, a okolo 5000 otáček příjemně graduje za doprovodu sportovní zvukové kulisy. Převodovka nechává déle prokluzovat měnič a cokoliv připomínající cukání je pro ni velkou neznámou, při potřebě maximální dynamiky ale občas váhá s podřazením, což vás při předjíždění stojí drahocenný čas.

Trochu jsem se obával, že v souvislosti s prodloužením rozvoru a větší hmotností tohle Mini vyměkne, naštěstí se nic podobného nekoná. Je to sportovní auto každým coulem nehledě na tvar a velikost karoserie, přičemž jediným ústupkem vůči tomuto faktu je přepínač jízdních režimů umístěný u voliče převodovky (v našem případě byl součástí paketu Chili, jinak je za příplatek). Po nastartování se vůz nachází v módu Mid, který má podle výrobce způsobovat typickou radost z řízení Mini. Něco na tom bude. Na sešlápnutí pedálu plynu nereaguje nikterak divoce, spíše si vás jenom tak „oťukává“, vždy je ale připraven přejít do útoku a předjet cokoliv, na co mu zbývají síly. Těch je dost i navzdory hmotnosti 1465 kilogramů (o 55 kilogramů více než Countryman Cooper S s automatem...), kterou naopak krotí velmi slušná brzdová soustava s dlouhou výdrží.

mini testy video nizsistredni redakcnivideo mini testy video nizsistredni redakcnivideo  

V přímce je tedy všechno v pořádku, nebude ale nadváha bránit pověstné ovladatelnosti v zatáčkách? Pravdou je, že kila navíc a především suverénně největší délku ze všech dosud nabízených Mini na limitu pociťujete, ničemu to ale nevadí. Ubírá pouze jediný dílek mnohasetkusové zábavné skládanky jménem Clubman, přičemž to nejlepší poznáte po přepnutí do sportovního režimu. Strmé řízení pak ještě ztuhne, skvěle reaguje na sebemenší natočení volantu a v konečcích prstů hezky cítíte, co se zrovna děje s předními koly.

Nízká karoserie se díky tužším tlumičům téměř nenaklání a dlouhý rozvor společně s krátkými převisy zajišťují perfektní stabilitu, přičemž opaku můžete dosáhnout pouze vlastním přičiněním. Třeba ťuknutím do brzdy před zatáčkou a cuknutím volantu proti směru jízdy, což je v podstatě jediná možnost, jak si dopřát trochu přetáčivé radosti. Clubman je totiž první Mini s elektronickou ruční brzdou…

Pravdou nicméně je, že abyste dokonale využili veškerý sportovní potenciál vozu, musí mít správné obutí. Nemám nyní na mysli, že zimní pneumatiky, mokro a deset stupňů nad nulou promění Cloubman v neřiditelnou střelu potácející se od příkopu k příkopu, jde ale především o trakci vnitřního předního kola na výjezdech ze zatáček. Vůz není vybaven samosvorným diferenciálem a spoléhá se pouze na systém Performance Control, což u Cooperu S a SD není nic jiného než přibrzďování kol. Část potenciálu pak zbytečně uniká do volného prostoru, vy se pouze perete s neposedným volantem a doslova devastujete vnitřní část pneumatiky vnějšího kola.

Nejlepší na tomhle autě nicméně je, že nemusíte jet ani moc rychle, abyste si jízdu dokonale užili. Jeho projev je bezprostřední, téměř nic si nenechá pro sebe a vedle fantastického zvuku motoru dopřává uším posádky další dvě přidané hodnoty – odfukování nebo lépe řečeno „hudrování“ turbodmychadla jako u vozů WRC. A také střelbu od koncovek laděného výfuku (uslyšíte v přiloženém videu). Pokud si budete těchto projevů dopřávat ve městě, okolí vás patrně bude mít za blázna, ale jenom proto, že nepochopí, kde se něco takového v Clubmanu vlastně bere.

mini testy video nizsistredni redakcnivideo mini testy video nizsistredni redakcnivideo  

No a co spotřeba? Ta je poměrně rozmanitá. Výrobce se nás sice snaží uchlácholit kombinovanými 5,8 litry na sto kilometrů, v praxi jsme se však ani s vypětím všech sil nedostali pod šest litrů a pravidelně dojížděli s výsledkem o dva litry vyšším. Podobné to bylo i na dálnici, kde motor při rychlosti 130 km/h točí pouhých 2250 otáček za minutu. Podtrženo, sečteno, ve všech cyklech si Clubman reálně vezme asi o litr více než třídveřový Cooper S s manuální převodovkou, který je však o 230 kilogramů lehčí.

Závěr


Závěr

První generace Mini Clubman byla z historického hlediska hodně důležitá a průlomu se dopustilo i nové vydání. Dokázalo totiž spojit jedinečný rošťácký styl britské značky s uživatelským komfortem a skvělou využitelností. Prodloužený rozvor náprav a čtyři plnohodnotné boční dveře vůz nekatapultovaly pouze o segment výš, ale zároveň umazaly jeho cejch druhého auta do rodiny. Připouštíme, že jeho tvary budou zřejmě vyhovovat nejvíce ženám, kterým kvůli horšímu výhledu dozadu doporučujeme připlatit 10.140 Kč za parkovací kameru. Na své si ale přijdou také muži.

Mini Clubman Cooper S - vybrané servisní náklady a záruka
SERVIS
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč]LED 19.250/4540
Přední/zadní nárazník [Kč]9540/10.175
Přední blatník [Kč]4540
Čelní sklo [Kč]6600
Brzdové destičky přední + výměna [Kč]5630 + půlhodina práce (800 Kč)
Hodinová sazba v servisu [Kč]1600 - může se mírně lišit
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč]MINI Service Inclusive 5 let/50.000 km, dokoupitelný balíček 5 let/100.000 km za 5225 Kč
ZÁRUKY
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky)2 / 3 / 12
Prodloužená zárukaAž 6 let a 200.000 km

Všechno, co dělá z Clubmanu auto pro rodinu, se sice podepsalo na vyšší hmotnosti, naše obavy ze ztráty živého charakteru ale nakonec byly zbytečné. Silný motor, přesné řízení a skvěle vyvážený podvozek totiž opět odvádějí skvělou práci a starají se nejen o spokojenost řidiče, ale také zbytku posádky. Nejde o ultimativní náčiní, které by pomýšlelo na skalpy zavedených ostrých hatchbacků, společně s třídveřovým Mini ale patří k tomu nejzábavnějšímu, co můžete v luxusním segmentu pořídit. Nemusíte ani jezdit moc rychle – stačí nechat odfukovat turbodmychadlo, poprskávat výfuk a nudná jízda z práce rázem dostane úplně jiný náboj.

Cena je vysoká, ale nikoliv neopodstatněná. Vybrané modely konkurenčních značek jsou na tom podobně, navíc vozy Mini nikdy nebyly pro někoho, kdo obrací každou korunu. Příplatková výbava vyhnala cenu zkoušeného exempláře až nad milion, okamžitě bychom ale věděli, kde ušetřit – třeba interiérový paket s osvětlenými lištami ve výplních dveří za 10.426 korun už nám přišel jako zbytečný luxus. Skvěle se naopak osvědčila “zimní” sedmnáctipalcová kola. Vypadají hezky a jízda s nimi není tak tvrdá jako v případě třídvířka na osmnáctkách, které jsme zkoušeli loni. O nepohodlí během jízdy nemůže být řeč, natož o rázech od podvozku nebo uskakování na nerovnostech. Všechna čest!

mini testy video nizsistredni redakcnivideo mini testy video nizsistredni redakcnivideo  

Nejlevnější verze modelu591.500 Kč (Mini Clubman Cooper/100 kW)
Základ s testovaným motorem700.700 Kč (Mini Clubman Cooper S/141 kW)
Testovaný vůz bez příplatků752.778 Kč (Mini Clubman Cooper S AT/141 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.028.092 Kč (Mini Clubman Cooper S Chili/141 kW)

Plusy

  • Na poměry Mini překvapivě prostorný interiér
  • Skvělý zvukový doprovod
  • Strmé a přesné řízení
  • Bezkonkurenční chování v zatáčkách
  • Jízdní komfort

Minusy

  • Pomalejší reakce automatické převodovky při kickdownu
  • Horší výhled vzad děleným zadním víkem
  • Nízko umístěné zadní sedáky s tenkým polstrováním

Foto: Jiří Káš

Zobrazit celý článek
Jan Mička
Diskuze (38)
Mini Clubman Cooper S AT
Cena základní sestavy 752 778 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, litá 17“ kola Vent spoke, dělené páté dveře, čalounění interiéru Double stripe, Performance control - přibrzďování kol v zatáčkách, dvě koncovky výfuku, manuální šestistupňová převodovka, sportovní sedadla řidiče a spolujezdce, sportovní kožený volant, rádio Mini Visual Boost, Mini Connected příprava pro aplikace, elektricky ovládaná okna, velurové koberečky, manuální klimatizace, USB a AUX konektivita, 2x Isofix vzadu a na sedadle spolujezdce, nemetalický lak a další. Kč
Cena testované sestavy 1 028 092 Kč
Výbava testované sestavy Osmistupňová převodovka Streptronic (+52.078 Kč), litá 17“ kola Net spoke (+2.678 Kč), stříbrná střecha a kryty vnějších zrcátek (+4.004 Kč), bílé pruhy na kapotě (+3.198 Kč), kožené čalounění Lounge (+26.702 Kč), interiérový paket Pure Burgundy s osvětlením (10.426 Kč), zadní parkovací senzory (+ 10.426 Kč), samostmívací vnitřní a vnější a zpětná zrcátka (+13.078 Kč), vyhřívání předních sedadel (+8.814 Kč), Wired - obsahuje navigaci Professional a přípravu pro bluetooth telefon (+48.074 Kč), chromované vnější okenní lišty (+4.264 Kč), čalounění stropu v antracitovém provedení (+4.810 Kč), paket Chili – obsahuje multifunkční volant, bezklíčové odemykání a startování tlačítkem, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, sklopná loketní opěrka vpředu, odkládací paket, přepínač jízdních režimů Mini, automatickou klimatizaci, světelný paket, mlhovky, diodové světlomety (+108.134 Kč), aktivní tempomat s brzdnou funkcí (+10.686 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 141 / 4500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 228
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.1 / 5 / 5.8
Emise CO2: 134
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 360 / 1250
Objem nádrže (l): 48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1465 / 495
Rozměr pneu: 225/45 R17
Mini Clubman Cooper S AT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4253
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1441
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1564
f) rozchod vzadu (mm): 1565
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 580
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
21. 12. 2015 10:23
Navch huj, vespod fuj
Stylové vozítko za meloun a takhle nehezky vypadající tlumič výfuku! Ta rez a úspory na materiálu jsou do očí bijící :no:
19. 12. 2015 12:50
Re: otras
No, spis bych rekl, ze to uz trendem opravdu neni. Prukopnici se predhaneji v tom o kolik je nova generace aktualniho modelu lehci (Mazda, ted i Opel s Astrou, dokonce i premiovy segment XC90, Q7 jsou po uspecne diete), proto si myslim, ze jestli dalsi generace mini bude dal rust a tloustnout, bude to definitivni konec... Ale co vime, treba zakaznici teto znacky tohle chtej, nebo jim je to jedno uplne...
19. 12. 2015 12:46
Maxi
Znovuzrozene Mini bylo neco necekaneho, zajimaveho, originalniho, pres vsechny mensi nedostatky, perfektni auto. Druha, vylepsena generace "New Mini" byla optimalni verze, uz prijatelne velike auto, ale zaroven jeste porad male, ted ale mam pocit, ze ten minizmus vyprchal, neni to ani male, ani hezke, urctie nejkvalitnejsi ze vsech, ale retrodesign neni nekonecne cerstvy. Spis teda nudny, snad jediny co tem autum nelze uprit, jsou jizdni vlastnosti...
Avatar - Mrakoplas
16. 12. 2015 18:43
Re: Třídvířko, pětidvířko...
Ne. Čtyřidveře mi nic neasociují. :-)
Avatar - Honza Mička
16. 12. 2015 07:57
Re: Třídvířko, pětidvířko...
A je to stejné, i když slyšíte Quattroporte? ;-)