Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MINI John Cooper Works: legenda pokračuje (nové fotografie)

Mini Cooper S
Mini Cooper S
Mini Cooper S
Mini Cooper S
23 Fotogalerie

MINI John Cooper Works a MINI John Cooper Works Clubman se již brzy představí na ženevském autosalonu. Pojďme se na ně nyní podívat o něco podrobněji.

Dlouho očekávaného nového krále výrobního portfolia společnosti MINI bude moci veřejnost poprvé spatřit na nadcházejícím ženevském autosalonu. Fanoušci značky, jakož i ostatní automobiloví nadšenci pochopitelně vědí, že pokud nějaké MINI nese ve svém jméně slova „John Cooper“, bude se s jistotou jednat o velmi atraktivní, ostré provedení tohoto populárního malého automobilu. A nemýlí se.

Hlavní deviza této vrcholové verze je pochopitelně pod kapotou. Čtyřválcový benzinový agregát s přímým vstřikováním paliva (odvozený od agregátu pro MINI Cooper S) je přeplňován dvoukomorovým turbodmychadlem a ze svého objemu 1598 cm3 produkuje 155 kW při 6000 ot./min. To je prosím celých 97 kW na 1 litr objemu, což je velmi nadprůměrná hodnota. Točivý moment vrcholí na hodnotě 260 Nm a je k dispozici v širokém spektru otáček, začínajícím na 1850 a končícím při 5700 ot./min. Díky funkci Overboost jej navíc lze krátkodobě zvednout o 20 Nm. Nepřekvapí tedy, že 1205 kilogramů vážící (včetně 75ti kilového řidiče) MINI John Cooper Works zrychlí z klidu na 100 kilometrů za hodinu za 6,5 s. Prodloužená verze MINI John Cooper Works Clubman tento sprint zvládne o tři desetinky pomaleji, maximální rychlost, 238 km/h, je ale pro obě verze stejná. Kombinovaná spotřeba přitom činí přijatelných (vzhledem k výkonu agregátu) 6,9, resp. 7,0 litru benzinu na 100 kilometrů, převodovka je u obou verzí standardně šestistupňová manuální.

I přes velký výkon splňuje jak MINI John Cooper Works i MINI John Cooper Works Clubman přísné emisní limity a to jak evropskou normu EU5 tak i americkou ULEV II. Co by to ale bylo za vážně míněnou sportovní úpravu bez dalších dílčích úprav, které by se týkaly zbytku vozu. MINI John Cooper Works disponuje elektromechanickým posilovačem řízení EPAS (Electrical Power Assisted Steering), díky kterému můžete, po zmáčknutí tlačítka „Sport“ vedle řadící páky, změnit jeho charakteristiky a dopřát si silnější zpětnou vazbu od předních, poháněných kol. Zmáčkutí tohoto tlačítka také přiostří reakci řídící jednotky na sešlápnutí pedálu akcelerátoru.

Podvozek i brzdy jsou sériově sportovně nastaveny, na přání si ale lze objednat ještě tužší variantu. Pro extrémnější využití vozu je pak nabízeno nastavení podvozku „John Cooper Works“, které zahrnuje o deset milimetrů snížený podvozek, ještě tužší pružiny a větší stabilizátory. Brzdy jsou taktéž odvozeny od těch, které používají závodní verze. Červeně lakované třmeny se zakusují do kotoučů s průměrem 316 milimetrů vpředu a 280 mm vzadu. Vůz stojí na speciálních sedmnáctipalcových litých kolech v designu John Cooper Works Cross Spoke CHALLENGE, na nichž jsou obuty pneumatiky typu Run-Flat.

Moderní sportovní automobil dneška se prakticky neobejde bez elektronických pomocníků a ani MINI John Cooper Works není výjimkou. Ve voze najdeme pochopitelně ABS, dále EBD (elektronické rozdělování brzdného účinku), CBC (brzdový asistent v zatáčkách) a DSC (systém kontroly stability, který lze úplně vyřadit z činnosti), který v sobě zahrnuje hill-holder a DTC, systém, který pomáhá při jízdě na površích s nízkou adhezí tím, že dovoluje určitý prokluz kol a v součinnosti s nadřazeným systémem DSC tak zaručuje lepší ovladatelnost vozu například na sněhu. Pokud DSC vypnete, elektronicky uzavíratelný diferenciál na přední poháněné nápravě je připraven roztáhnout vám na klikatých horských silničkách úsměv pořádně doširoka.

Jak interiér tak exteriér je pochopitelně pozměněn tak, aby se od klasických verzí MINI lišil. Díky pestré nabídce příplatkové výbavy si lze nové MINI individualizovat podle osobního gusta, v seznamu najdeme například sportovní sedačky Recaro či barevný TFT displej navigačního systému s úhlopříčkou 6,5 palců.