Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mini: S Pacemanem, Coupé a Roadsterem se v nové generace možná rozloučíme

Aleš Dragoun
Diskuze (0)

Z třetí novodobé generace známe sériovou podobu třídveřového hatchbacku a koncept kombi Clubman. O Paceman a sportovní modely Coupé a Roadster ale s největší pravděpodobností přijdeme.

Řada novodobých britsko-neměckých Mini se v minulé generaci řádně rozrostla. Už se nevyráběly jen jako třídveřové hatchbacky a kabriolety, ale také coby kombi Clubman, z něj odvozená dodávka Clubvan, kupé, roadster a dvojčata Countryman/Paceman do lehkého terénu. V nové sérii přijde navíc hatchback s pěticí dveří. Jenže jak to tak vypadá, s některými karosářskými verzemi se budeme muset rozloučit.

Podle analytické společnosti IHS Automotive se loni v Evropě prodalo 8.229 Pacemanů, 7.485 Clubmanů, 3.858 verzí Coupé a 2.678 kusů Roadsterů. Hatchbacků si klienti koupili 78.102 a Countryman našel 47.117 zákazníků. Tyto počty tedy s předchozími ostře kontrastují. Osud kupé a roadsterů se tudíž zdá být nadobro zpečetěn a s nimi se má odebrat na věčnost i třídveřové SUV Paceman.

Majitel značky, německé BMW, se soustředí na trojici hlavních modelů. Oliver Friedmann, šéf produktů Mini, prozradil serveru Automotive News Europe na autosalonu v Ženevě: „Naší první prioritou je vytvořit portfolio se silnými pilíři a musí být naprosto jasné, co každý z nich znamená.“ Podle Friedmanna jsou těmi pilíři konkrétně základní třídveřový model a Countryman, při pohledu na odbytová čísla je to koneckonců i logické. Tím třetím a dle jeho slov velmi silným se má stát Clubman. Nedávno prezentovaný ženevský koncept oproti stávajícímu provedení řádně narostl, o plných 26 cm. Ztratil originální, ale v zemích s levostranným provozem nepříliš praktické jediné kratičké zadní dveře na pravé straně. Automobilka dala přednost konvenčnímu páru. Zadní křídlové však zůstaly. V showroomech značky se objeví až příští rok.

V této situaci se zdá být vzpomínaný osud dalších variant jasný, nebo alespoň pravděpodobný. O ukončení produkce kupé a roadsteru se Friedmann vyjádřil takto: „Nic není rozhodnuto, ale nejsou pro nás prioritou.“ Totéž uvedl i k třídveřovému Pacemanu. Jeho bráška Countryman s párem dveří navíc se zřejmě následníka dočká.

Nízký odbyt potvrdil Ian Fletcher právě od zmiňovaných IHS Automotive: „Coupé a Roadster se prodávají hluboko pod hranicí, na které se nacházejí hlavní modely Mini a myslím si, že v některých ohledech jsou velmi špatně provedené.“

Třídveřové hatchbacky série F56 se začínají prodávat a pětidveřové provedení je doplní na konci letošního roku. IHS odhaduje, že jejich evropské prodeje dohromady určitě příští rok přesáhnou 100 tisíc exemplářů. Mini vsadilo na zcela novou platformu UKL a v základních modelech na turbodmychadlem přeplňované tříválce 1,2 a 1,5 litru.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)