Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Minibusy Stratos-SKD Praha: Český nástavbář

Ladislav Černý
Diskuze (1)
Minibusy z tuzemské produkce nabízí firma SKD Praha, která prodává minibusy pod obchodní značkou Stratos.

Hradecká společnost Stratos Auto působila v segmentu minibusů dlouhá léta. Díky tomu má s nástavbami pro hromadnou přepravu osob na podvozcích Iveco Daily bohaté zkušenosti, které spolu s výrobou přešly pod vlastnictví firmy SKD Praha.

Nízkopodlažní do města

Základní model výrobního programu tvoří malý městský autobus Stratos LF38 s výškou nástupní hrany obou dveří 360 mm nad vozovkou. Nízkopodlažní konstrukci (Low Floor) a kapacitu až 38 cestujících má přímo v označení. Je postaven na podvozku Iveco Daily 70C17 se zvýšenou nosností. Díky rámové konstrukci vozidlo vykazuje velkou tuhost a schopnost odolávat dlouhodobému plnému vytěžování. Každý dopravce si může naspecifikovat počet sedadel a stojících cestujících.

V městském provozu se také uplatňují nízkonástupní minibusy. V této specifikaci firma nabízí model LE37 s kapacitou až 38 cestujících a standardně dodávaným pneumatickým odpružením zadní nápravy. Vozidlo má nízkopodlažní část za zadní nápravou. Díky nízkému vstupu nabízí do města potřebné pohodlí při nastupování i opouštění minibusu.

Je možné také získat výklopnou plošinu pro přepravu hendikepovaných pasažérů na vozíčku. Proti druhým dveřím je připraveno místo pro dětský kočárek. Kratší verzi nízkonástupního (Low Entry) minibusu tvoří LE29 s kapacitou až 28 pasažérů. Stejně jako v provedení LE37 nechybí místo pro kočárek a invalidu na vozíčku.

Meziměsto

Pro linkový provoz je určená verze L37 s kapacitou 38 pasažérů. Minibus samozřejmě používá posílený sedmitunový podvozek Iveca Daily. Minibus je k dostání ve dvou provedeních L37 a L37 Tour. Základní variantu tvoří L37 Tour se zavazadlovým prostorem o objemu 2,4 m3 a podlahou ve standardní výšce po celé délce minibusu. Výrobce i v tomto případě myslel na převoz dětí v kočárku a prostor jim vytvořil proti provozním dveřím za zadní nápravou.

Oba typy používají dvoje elektricky ovládané provozní dveře, elektromagnetický retardér Telma a silnější motor o výkonu 125 kW. Řada L37 používá na zadní nápravě listové pružiny coby součást dodávky od společnosti Iveco, na přání lze získat pneumatické odpružení.

Na pětitunovém podvozku Daily s motorem o výkonu 103 kW (označení 50C14) vzniká minibus L29. V pravidelné přepravě dovoluje transport až 28 osob. Kratší verze používá stejně jako delší elektricky ovládané dveře. Místo pro kočárek je však na přání.

V linkovém provozu se také mohou uplatnit nízkovstupní typy LE29 a LE37 popsané výše v části typických městských minibusů.

Výletní komfort

Dva typy Stratos Lux 20 a F25 jsou určeny pro dlouhé i krátké vyhlídkové cesty. Malé skupiny turistů najdou v nich vysoký komfort díky rozsáhlé výbavě a spoustě místa pro každého pasažéra.

Lux 20 je typickým představitelem malých luxusních minibusů. Poskytuje velmi pohodlnou přepravu až devatenácti cestujícím, pro které jsou připravena sklopná turistická sedadla. Velké přední sklo zajišťuje výborný výhled, tepelný komfort za každého počasí má na starosti automatická klimatizace. Do štědré výbavy minibusu patří i DVD s obrazovkou, lednička, kávovar a sedačka pro průvodce. Na zavazadlový prostor zbylo dostatečných 1,2 m3.

Turistickou přepravu až pro 29 sedících cestujících nabízí verze F25. Stojí na největším sedmitunovém podvozku Daily s turbodieselem o výkonu 125 kW. Kromě velké kapacity pro cestující nabízí ještě obrovský úložný prostor o objemu 4 m3. V nabídce fi rmy se rovněž nacházejí speciální minibusy pro přepravu školáků, lyžařů s výzbrojí a dalších.

Tři druhy pohonů

Minibusy používají podvozky nové generace Iveco Daily včetně třílitrových čtyřválců Euro 5 či EEV. K zajištění těchto limitů motory mají recirkulaci výfukových plynů EGR a filtr pevných částic. Nechybí ani ekologický a na provozní náklady velmi úsporný agregát 3.0 CNG. Jde o původně vznětový čtyřválec přepracovaný pro použití CNG dodáním zapalovacích svíček. Jeho výhoda spočívá ve vysokém kompresním poměru, který zajišťuje výbornou účinnost agregátu. Pro startování používá benzin.

V nabídce se nachází i plně elektrická verze Stratos LE30e s obsaditelností 29 cestujících. Trakční asynchronní motor o výkonu 84 kW odebírá elektřinu z 174 článků s celkovým napětím 340 V. Dobíjení akumulátorů probíhá z pětikolíkové zásuvky s jmenovitým proudem 32 A. Dobíjení z maximálního dovoleného vybití článků až do 70 % kapacity trvá jen 165 minut.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Typ LE 37 LF 38 LE 30 E
D/š/v (mm) 7765/2340/2850 7560/2150/2850 6870/2170/2910
Rozvor (mm) 4350
Rozchod P/Z (mm) 1725/1661
Vnitřní výška min. (mm) 1950
Výška P/Z dveří (mm) 1920/1920 2020/2020 2020/2020
Šířka P/Z dveří (mm) 830/995 1005/1005 1200/1200
Výška podlahy P/Z (mm) 767/380 360/360 360/360
Obrysový pol. otáčení (mm) 7510 7480 7480
Celková hmotnost (kg) 7200
Max. zatížení P/Z nápravy (kg) 2300/5000 2500/5350 2500/5300

Ladislav Černý
Diskuze (1)
Avatar - Bubáq
30. 8. 2013 10:51
Dvě poznamky
Je skoda, kdyz potrebny a potencialne uspesny produkt je znehodnocovan dvema pohrichu patrnymi nedostatky:
A) nevkusny, az odpudivy vnejsi design nastavby;
B) odperovanim listovymi pery od vyrobce podvozku na zadni naprave.
Pokud chce SKD uspet proti polske a slovinske konkurenci, nemel by spolehat jen na cenu. Komfort minibusu na ramovych podvozcih Iveco a MB vubec neni vysoky, prave naopak, je mizerny az zoufaly. A tady by vzduchove mechy (dobre odladene) mely byt seriovou vybavou poskytujici konkurencni vyhodu...
Good luck!