Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mód letadlo v mobilech dobře známe. Chystá se i řidičský mód!

Mód letadlo v mobilech dobře známe. Chystá se i řidičský mód!

Mód letadlo v mobilech dobře známe. Chystá se i řidičský mód! Zdroj: acz

Diskuze (5)
Řidiči během řízení stále více používají své chytré telefony. To bezpečnosti provozu vůbec nepomáhá, ba naopak. V USA to chtějí změnit.

Chytré telefony v posledních letech výrazně rozšířily své funkce, což ve výsledku znamená, že mnozí se bez nich nemohou obejít. Spoustu lidí je používá pořád, a to třeba i při řízení, což začíná vážně ohrožovat dopravu. Americká agentura pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) by to ráda změnila.

Z toho důvodu NHTSA doporučuje výrobcům chytrých telefonů, aby svá zařízení doplnili o „řidičský mód.“ Ten by fungoval na podobném principu jako dobře známý režim letadlo. V tomto případě by se však nevypnul příjem mobilního signálu, ale funkce, které odvádí pozornost řidiče od řízení. Jmenovitě NHTSA hovoří o zákazu zobrazování videa a obrázků (tedy kromě map), psaní textových zpráv nebo zobrazování internetových stránek a dalších textů.

Podle úřadu by toto nastavení mělo pomoci vyřešit současný problém rostoucího počtu dopravních nehod, do nichž byl zapleten nepozorný řidič. Loni se na amerických silnicích událo 35.092 smrtelných nehod, přičemž v každé desáté hrál roli řidič, který nedával pozor. Výsledkem toho bylo 3.477 úmrtí, o devět procent více než v roce 2014. Z dat navíc vyplývá, že řidiči byli při těchto nehodách často rozptýlení právě přenosnými zařízeními jako mobily.

Omezení funkčnosti chytrých telefonů by mělo platit i v případě spárování zařízení se systémy vozu, které by dle NHTSA mělo být jedinou možností, jak telefon během řízení používat. V takovém případě by navíc bylo jednodušší zajistit automatickou aktivaci řidičského módu. Mobilní zařízení by se totiž do toho režimu přepnulo v případě, že vůz má zařazenou rychlost a nestojí na místě, a to třeba na základě dat z vozu. Využít by se ale dala i data z navigace mobilu.

NHTSA si je ale vědomo, že takové řešení nemusí být spolehlivé, a tak navrhuje doplnění mobilů o manuální možnost zapnutí takového režimu. Agentura však přiznává, že někteří řidiči by tento mód nemuseli při řízení spouštět. S tím souvisí i komentář NHTSA, že řidičský mód by vlastně nebyl vůbec potřeba, kdyby řidiči mysleli na hrozící nebezpečí, byli ostražití a telefony za jízdy zkrátka nepoužívali.

Řidičům pak NHTSA doporučuje, aby cílovou destinaci do navigace zadávali už před jízdou a během řízení nepoužívali mobilní zařízení. Na spolujezdce pak apeluje, aby řidiče kárali za to, že používají mobil, a případně jim nabídli, že textovou zprávu nebo hovor vyřídí za ně.

Zavedení řidičského módu do chytrých zařízeních má v tuto chvíli formu doporučení, pro výrobce tudíž není závazné. Zároveň je ale nutné připomenout, že již před třemi lety NHTSA vydala podobné doporučení týkající se zabudovaných multimediálních systémů aut. Tehdy výrobcům doporučila, aby tyto systémy zakázaly prohlížení internetových stránek nebo sledování videa během jízdy. A toto omezení bylo skutečně zavedeno, ve voze s internetem si za jízdy internetovou stránku obvykle nezobrazíte, stejně tak obraz z TV přijímače se při pohybu vypne.

Vstoupit do diskuze (5)