Móda postavená na hlavu: Majitelé SUV utratí za palivo tisíce korun ročně navíc
Kralující segment SUV má stále větší podíl na koláči prodaných automobilů. Nebrání tomu ani fakt, že spíše než výhody jsou vyzdvihována jejich negativa.
Sportovně-užitkové vozy jsou v posledních letech fenoménem a podle plánů automobilek tomu v blízké budoucnosti nebude jinak. Lidé milují velké vozy, snadné nastupování a vyšší posez. Jsou tu však i nutná negativa: menší zavazadelník než v kombících, horší jízdní vlastnosti či vyšší spotřeba paliva. Magazín Which?, tedy publikace pro spotřebitele, se v nejnovější studii zaměřila na poslední parametr a zjišťovala, o kolik více dají majitelé SUV za palivo.
Britská publikace říká, že tamní řidiči najedou v průměru 9700 mil (15.610 km) ročně. Posléze se pouští do porovnání průměrných spotřeb obdobných motorů SUV nejrůznějších velikostí a aut s dalšími karosářskými variantami.
U malých SUV a hatchbacků jsou rozdíly pochopitelně nejmenší. Zatímco vlastníci aut jako Ford Fiesta či Volkswagen Polo utratí za palivo ročně v průměru 1092 liber (32.500 Kč), majitelé malých crossoverů jako Renault Captur či Audi Q2 o 130 liber (necelých 3900 Kč) více.
S rostoucími rozměry aut se nůžky samozřejmě rozevírají. Rozdíl mezi kompaktními hatchbacky jako Honda Civic či VW Golf a SUV BMW X1 nebo Volvo XC40 už je 154 liber, tedy necelých 4600 Kč. V případě Peugeotu 3008 či Kie Sportage už se bavíme o rozdílu 199 liber (5900 Kč) ve srovnání s kombíky stejné třídy.
O poznání větší jsou rozdíly v momentě, kdy začneme porovnávat Volvo XC90 a BW X5 třeba s BMW řady 5 Touring. Tady už se bavíme o rozdílu 409 liber (12.200 Kč). Překvapivě vysoký je i rozdíl mezi sportovně-užitkovými vozy a kategorií MPV, která je v posledních letech na ústupu. Kdo namísto SUV řídí Ford Galaxy či VW Sharan, ušetří v průměru ročně 331 liber (9900 Kč).
Není to ale jen o ušetřených tisícovkách, v Británii jsou SUV terčem také u ekologů. Nezávislá organizace Committee on Climate Change bojující za lepší životní prostředí viní tento segment z rostoucích emisí a tím i horších podmínek na naší planetě. Móda pro příští roky však velí jasně.