Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Móda postavená na hlavu: Majitelé SUV utratí za palivo tisíce korun ročně navíc

Mercedes-Benz GLS
Mercedes-Benz GLS
Mercedes-Benz GLS
Mercedes-Benz GLS
86 Fotogalerie
Diskuze (161)

Kralující segment SUV má stále větší podíl na koláči prodaných automobilů. Nebrání tomu ani fakt, že spíše než výhody jsou vyzdvihována jejich negativa.

Sportovně-užitkové vozy jsou v posledních letech fenoménem a podle plánů automobilek tomu v blízké budoucnosti nebude jinak. Lidé milují velké vozy, snadné nastupování a vyšší posez. Jsou tu však i nutná negativa: menší zavazadelník než v kombících, horší jízdní vlastnosti či vyšší spotřeba paliva. Magazín Which?, tedy publikace pro spotřebitele, se v nejnovější studii zaměřila na poslední parametr a zjišťovala, o kolik více dají majitelé SUV za palivo.

Britská publikace říká, že tamní řidiči najedou v průměru 9700 mil (15.610 km) ročně. Posléze se pouští do porovnání průměrných spotřeb obdobných motorů SUV nejrůznějších velikostí a aut s dalšími karosářskými variantami.

U malých SUV a hatchbacků jsou rozdíly pochopitelně nejmenší. Zatímco vlastníci aut jako Ford Fiesta či Volkswagen Polo utratí za palivo ročně v průměru 1092 liber (32.500 Kč), majitelé malých crossoverů jako Renault Captur či Audi Q2 o 130 liber (necelých 3900 Kč) více.

S rostoucími rozměry aut se nůžky samozřejmě rozevírají. Rozdíl mezi kompaktními hatchbacky jako Honda Civic či VW Golf a SUV BMW X1 nebo Volvo XC40 už je 154 liber, tedy necelých 4600 Kč. V případě Peugeotu 3008 či Kie Sportage už se bavíme o rozdílu 199 liber (5900 Kč) ve srovnání s kombíky stejné třídy.

O poznání větší jsou rozdíly v momentě, kdy začneme porovnávat Volvo XC90 a BW X5 třeba s BMW řady 5 Touring. Tady už se bavíme o rozdílu 409 liber (12.200 Kč). Překvapivě vysoký je i rozdíl mezi sportovně-užitkovými vozy a kategorií MPV, která je v posledních letech na ústupu. Kdo namísto SUV řídí Ford Galaxy či VW Sharan, ušetří v průměru ročně 331 liber (9900 Kč).

Není to ale jen o ušetřených tisícovkách, v Británii jsou SUV terčem také u ekologů. Nezávislá organizace Committee on Climate Change bojující za lepší životní prostředí viní tento segment z rostoucích emisí a tím i horších podmínek na naší planetě. Móda pro příští roky však velí jasně.

Vstoupit do diskuze (161)