Moderní vznětové motory jsou čistší než kdy před tím! Potvrzují to nová měření.
Jak se ukazuje, bez moderních vznětových motorů nedokážou automobilky splnit stále přísnější emisní normy. Jak nedávno napsal britský tisk, s odvoláním na vedoucí představitele automobilek, diesel v budoucnu sehraje klíčovou roli dokonce i v centrech měst. Přitom právě tady proti němu v současné době nejvíce zbrojí…
Vývoj stále probíhá, i když…
Že vznětový motor pod kapotou osobního auta v propadlišti dějin hned tak neskončí, dokazují nejen stále častější prohlášení šéfů automobilek, ale také neustávající vývoj. Třeba Renault už představil novou generaci motoru 2.0 dCi coby řadu M9R a dále zcela nový čtyřválec 1.7 dCi, který je výraznou evolucí stávajících motorů 1.6 dCi (R9M). PSA opět inovovalo svoji letitou řadu DW10 coby 2.0 HDi a navíc zmenšilo motor 1.6 HDi na 1.5 HDi. Do toho přicházejí japonské automobilky Mazda a Honda s novými diesely, byť jen pro některé modely (v případě Hondy), a takto bychom mohli pokračovat.
Jiné ovšem, například Fiat-Chrysler prohlašují, že do roku 2022 již nebude v jejich nabídce figurovat žádný vznětový motor. Také Volvo, Suzuki, Subaru či Porsche mají k dieselům do budoucna poněkud rozpačitý přístup.
Čistší než kdykoliv dříve
„Nové vznětové motory jsou zásluhou moderních technologií mnohem čistší než jejich předchůdci,“ vyjádřil se k situaci ohledně dieselů pro britský trh Erik Jonnaert, tajemník Evropské asociace výrobců automobilů ACEA.
Tato organizace podrobila emisním testům v rámci metodiky WLTP asi 270 aut s novými vznětovými motory. V rámci testu potvrdila, že hodnoty emisí, zejména oxidů dusíku a pevných částic, které způsobují rakovinu, jsou v zásadě obdobné při testu v laboratoři i při skutečné jízdě po silnici. Platí to při dodržování zákonných limitů, zejména rychlostních a zároveň při běžném užívání vozidla. Jde o takzvaný reálný jízdní test RDE. Právě ten ukazuje, jak na tom vznětové motory ve skutečnosti jsou a tudíž nejvíce vypovídá o tvorbě množství pevných částic (sazí) a dále oxidů dusíku (NOx)
O 85 procent čistší
Dle vyjádření Evropského sdružení výrobců automobilů ACEA jsou současné vznětové motory, vyvinuté pod diktátem emisní normy Euro 6, přibližně o 85 procent čistší než jejich předchůdci, splňující normu Euro 5. Ta byla v platnosti v letech 2010 až 2014.
Od září tohoto roku navíc musejí všechna nově registrovaná auta splňovat přísnější normu Euro 6.2 (občas nazývaná Euro 6d – temp).
Pro srovnání - třeba limitní hodnoty oxidů dusíku klesly při přechodu z emisní normy Euro 5 na Euro 6 u dieselů z 0,180 g na kilometr na pouhých 0,080 g/km. To je o celý řád méně. Mezní podíl pevných částic se ale nezměnil.
Diesel „chrání“ planetu
I v případě, že by moderní vznětové motory nevykázaly tak nízké emise oxidů dusíku a pevných částic, mají pro ochranu životního prostředí ještě minimálně jednu výhodou. Tou je v porovnání s benzinovými motory nižší produkce oxidu uhličitého (CO2).
Oxid uhličitý sice není přímo jedovatý. Ostatně je to plyn, který vydechujeme a jenž zároveň slouží jako potrava pro rostliny při fotosyntéze a tedy tvorbě kyslíku. Jeho nadměrné množství má však za následek oteplování zemského povrchu vinou takzvaného skleníkového efektu.
Jak to s dieselem nakonec dopadne, ukáže nejbližší budoucnost. Jedno však je jisté už dnes. A sice, že díky nové metodice měření emisí WLTP má diesel v osobních autech opět šanci. Bohužel jeho budoucnosti moc nenahrávají ani samotní politici v čele EU. Například polská liberální politička a zároveň komisařka EU pro průmysl Elžbieta Bieńkowská se nechala slyšet, že „budoucnost automobilového průmyslu není v dieselech“. Teď je na odbornících, nejen z řad zaměstnanců automobilek, ale třeba i z řad profesorů technických vysokých škol, aby existenci dieselu v osobním autě obhájili.