Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Moller M400 Skycar: Výjimečný prototyp létajícího auta hledá nového majitele

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (6)
Společnost Moller International již několik desetiletí pracuje na vývoji svých vlastních létajících strojů a nyní nabízí k prodeji prototyp svého největšího modelu.

V současnosti se představují stále nové projekty létajících automobilů a jezdících letadel, které jsou více či méně připraveny pro výrobu a prodej koncovým zákazníkům. K těm nejpropracovanějším patří slovenský AeroMobil, či vírníky společnosti PAL-V.

Severoamerická společnost Moller International, za jejímž vznikem stojí Paul Moller, který se již od počátku šedesátých let věnuje vývoji létajících strojů pro osobní dopravu, je pak průkopníkem ve vývoji aparátů s kolmým startem.

Tato firma výsledky svého vývoje v nepravidelných intervalech prezentuje veřejnosti, ale prozatím se stále pohybuje v oblasti vývoje. V případě strojů s kolmým startem se již téměř čtyřicet let soustředí na modely M200, připomínající létající talíře, a větší modely M400, které se svým vzhledem nejvíce přibližují malým sportovním letadlům s velmi malými nebo prakticky žádnými křídly.

Nyní o sobě dává společnost Moller International vědět prostřednictvím prototypu čtyřmístného modelu M400 Skycar, jenž nabízí k prodeji prostřednictvím eBay. Koncept tohoto stroje pochází z osmdesátých let dvacátého století, ale k prodeji nabízený exemplář je z roku 2001.

Prototyp nabízený k prodeji má za sebou řadu testovacích letů s kolmým startem a je vybaven osmi motory Rotapower s celkovým výkonem 530 kW (720 k). Společnost Moller International si jej cení minimálně na jeden milion amerických dolarů (zhruba 22.900.000 Kč) a pokud jej bude chtít zájemce získat okamžitě před nastaveným termínem ukončení aukce na eBay, pak si musí připravit pět milionů amerických dolarů (přibližně 114.500.000 Kč.

Za tuto astronomickou částku majitel získá skutečný unikát, který má ovšem jednu zásadní vadu. Prototyp bude sice dodán jeho novému majiteli kompletní včetně motorů a avioniky, ale bez schválení od FAA (Federal Aviation Administration - agentura ministerstva dopravy Spojených států amerických pro civilní letectví), což znamená, že nemůže legálně do vzduchu.

Moller International proto požaduje od budoucího majitele, že s prototypem nebude létat a vyzdvihuje jej jako velmi zajímavý a výjimečný exemplář pro doplnění sbírky automobilů či letadel. Zároveň ovšem společnost nabízí možnost spolupráce pro zisk všech potřebných povolení od FAA pro zajištění legální letuschopnosti.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (6)
11. 7. 2017 13:37
Amerika není Evropa,
takže tam neplatí, že co není povoleno, je zakázáno. I takový prototyp "letadla" jde registrovat v kategorii Experimental, třeba pro další výzkum a vývoj. Jiná otázka je, jestli se najde multimilionář znuděný životem, který by s tímhle vehiklem chtěl vzlétnout.
11. 7. 2017 08:05
Re: Šoudluži položím
"..je pak průkopníkem ve vývoji aparátů s kolmým startem."
Klíčové slovo: aparát. :yes: :yes: Jestli to bude tak úspěšné jako V-22 Osprey... :-!
10. 7. 2017 21:46
VTM
Vybavuje se mi článek z VTM někdy z let 1966-1969 o strojích tohoto konstruktéra.Byl tam jak ten létající talíř, tak ten stroj z článku. S tím, že za pár let se to bude běžně prodávat.
Se těch pár let trošku protáhlo. :-)
Avatar - Uživatel_5340709
10. 7. 2017 19:56
Šoudluži položím
Vám jednu kontlolní otážku! ........................... Jaké motory pohání rotory tohoto monstra?.................. Nevíte?................... no přece Wankely Mažda!!! :-) :yes:
10. 7. 2017 17:46
vw v krizi
podle koleček je to ideální na dálnici D1! Jenom blb tohle může nazvat autem...