Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Monoposty formule 1 pro rok 2021: Jaké novinky si týmy přichystaly?

David Bureš
Diskuze (0)

Sezona 2021 formule 1 je za rohem, a tak všechny týmy již odhalily své monoposty pro nadcházející závody. Kvůli pravidlům se však velká část techniky nijak zásadně nezměnila.

Formule 1 má už tento víkend na programu předsezónní testování, které se koná na okruhu v Bahrajnu, a tak už všechny týmy s předstihem představily své monoposty pro nadcházející ročník 2021. Nejvíce se měnily speciály nově pojmenovaných týmů.

Konkrétně je řeč o Alpině a Aston Martinu. První dosud působila ve Formuli 1 pod hlavičkou mateřského Renaultu, v rámci důrazu na sportovní značku Alpine však došlo k přejmenování. Aston Martin zase dosud v F1 závodil jako Racing Point. Když však majitel stáje Lawrence Stroll investoval do britského výrobce sportovních aut, rozhodl se jeho jméno použít i pro svůj tým.

Týmy Formule 1 pro sezonu 2021

Tým Motor Jezdci (startovní číslo)
Alfa Romeo Racing Orlen Ferrari Kimi Räikkönen (7)
Antonio Giovinazzi (99)
Scuderia AlphaTauri Honda Honda Pierre Gasly (10)
Júki Cunoda (22)
Alpine F1 Team Renault Fernando Alonso (14)
Esteban Ocon (31)
Aston Martin Cognizant Formula One Team Mercedes Sebastian Vettel (5)
Lance Stroll (18)
Scuderia Ferrari Mission Winnow Ferrari Charles Leclerc (16)
Carlos Sainz Junior (55)
Uralkali Haas F1 Team Ferrari Nikita Mazepin (9)
Mick Schumacher (47)
McLaren F1 Team Mercedes Daniel Ricciardo (3)
Lando Norris (4)
Mercedes-AMG Petronas Formula One Team Mercedes Valtteri Bottas (77)
Lewis Hamilton (44)
Red Bull Racing Honda Honda Max Verstappen (33)
Sergio Pérez (11)
Williams Racing Mercedes Nicholas Latifi (6)
George Russell (63)

 

S oběma změnami souvisí i změna zbarvení. Alpine A521 místo žluté a černé dosavadního Renaultu R.S.20 vsadil na typickou modrou, charakteristickou barvu tohoto výrobce sportovních aut. Bílá a červená barva pak odkazují na vlajku Francie, domovské země Alpine. Aston Martin AMR21 také využívá charakteristických barev „své“ značky, v tomto případě zelené, což je zásadní změna proti růžovému Racing Pointu. Ty ovlivnila barva klíčového sponzora, firmy BWT, i proto se taková barva objevuje i na AMR21. Byť jen v podobě pruhu vedoucího přes boky monopostu.

Právě zásadní změna zbarvení monopostů těchto dvou týmů se dá považovat za ty nejdůležitější změny monopostů formule 1 pro rok 2021. V reakci na pandemii koronaviru totiž byl odsunut příchod nových pravidel až na rok 2022, a tak řada týmů pro letošní sezonu jen upravila loňský monopost. Výraznějších technických změn se tak dočkáme až napřesrok. V případě Red Bullu je to dokonce patrné už na označení nového speciálu, jmenuje se RB16B jakožto důkaz toho, že jde jen o evoluci předchůdce, pro sezonu 2020.

Přesto k mírným změnám v pravidlech došlo, vedení chce opět zajistit zajímavější závodní souboje, a tak se rozhodlo snížit přítlak monopostů pro sezonu 2021. Měnila se tak kvůli tomu podlaha monopostů. Zároveň došlo k zákazu dvouosého systému řízení využívaného Mercedesem, který optimalizoval přilnavost předních kol úpravou jejich rozbíhavosti.

Další výraznější úpravy pak umožňoval systém kreditů, kdy týmy mohly upravit jen vybrané části vozidla. A to prostřednictvím maximálně dvou kreditů, které mohly užít na vylepšení komponentů, jejichž vývoj byl pro letošní rok zmrazen. Naopak aerodynamiku mohly stáje upravovat vcelku volně. Náklady týmů má pak omezit také strop finančního rozpočtu, činící 145 milionů dolarů.

Právě výraznější mohl provést McLaren, jehož se týká klíčová změna. McLaren, který svůj nový monopost představil jako vůbec první, už v polovině února, totiž přechází na nové pohonné ústrojí. Jestliže dosud spolupracoval s Renaultem, od roku 2021 se opět vrací k pohonné jednotce Mercedes. Právě ve spolupráci s trojcípou hvězdou britská stáj zažila úspěšné období, na něž by ráda navázala. „Stříbrné šípy“ to však už nebudou, McLaren i nadále zdůrazňuje oranžovou, charakteristickou barvu svého zakladatele.

Nový motor si vyžádal i další změny v konstrukci, ať už z hlediska šasi, chlazení nebo elektroinstalace. I proto při únorové prezentaci McLarenu MCL35M tým zdůrazňoval, že nejde ještě o definitivní závodní verzi.

Výraznější úpravy provedlo také Alpine. Speciál Alpine A521 sice vychází z loňského Renaultu R.S.20, zároveň však tým zdůrazňuje, že změnil všechny klíčové komponenty, které nemusel podle pravidel homologovat. Úpravy se týkají hlavně aerodynamiky zadní části, což souvisí se zmíněným nařízením sníženého přítlaku zadní nápravy.

To Ferrari, které představilo svůj monopost SF21 až krátce před předsezónními testy, zase při prezentaci svého monopostu zdůrazňovalo nasazení nového motoru. Jmenuje se 066 a cílem je zajistit pilotům vyšší rychlost na rovinkách. Přepracován byl hybridní systém i elektronika, úpravy měly zajistit také vyšší tepelnou účinnost spalovacího motoru.

Měnil se ale rovněž design předního nosu, včetně křídla, stejně jako krytu motoru. Žetony umožňující výraznější konstrukční změny pak maranellská stáj užila na vylepšení převodovky a zadního zavěšení.

Na pohonné jednotce nicméně zapracoval také loňský šampion, Mercedes. Ten se u pohonné jednotky zaměřil na tři oblasti, další vylepšení řídicí jednotky, zlepšení spolehlivosti a použití nových, blíže nespecifikovaných řešení. Další úpravy monopostu pojmenovaného Mercedes-AMG F1 W12 E Performance pak souvisí s aerodynamikou.

Když se pak ještě jednou vrátím k barevným úpravám, zjistíme, že i mnohé i další týmy výrazně změnily své závodní barvy. Dosavadní kombinaci otočily Alfa Romeo nebo AlphaTauri, zatímco Williams použitím modré vzpomněl na svá někdejší úspěšnější léta ve Formuli 1.

Vlnu kontroverzí pak vzbudil Haas VF-21. Do zbarvení americké stáje totiž tentokrát výrazně promluvil ruský sponzor, firma Uralaki, kterou vlastní otec závodníka Nikity Mazepina, jež za Haas bude letos závodit. Po jeho boku se pak postaví Mich Schumacher, syn slavného Michaela, sedminásobného mistra světa F1. Monopost totiž nese barvy ruské vlajky, což začala zkoumat Světová antidopingová agentura (WADA). Řeší se totiž, zda nejde o obcházení zákazu ruských symbolů na velkých sportovních akcích. Tím bylo totiž Rusko potrestáno za opakovaná dopingová provinění, ruští sportovci tak nesmějí nést znaky země třeba na nadcházejících olympiádách v Tokiu a Pekingu nebo na fotbalovém mistrovství světa v Kataru.

Sezona 2021 Formule 1 startuje Velkou cenou Bahrajnu, která je naplánovaná na neděli 28. března. Původně se mělo startovat v Austrálii, kvůli pandemii koronaviru však byl závod v Melbourne přesunut až na listopad. Poprvé se letos pojede v Saúdské Arábii, po letech se vrací Velká cena Nizozemí a stejně jako loni tu bude i Velká cena Portugalska. Vedení šampionátu je každopádně pořád připraveno kalendář změnit, pokud by došlo k jakýmkoliv komplikacím souvisejícím s pandemií čínské chřipky.

David Bureš
Diskuze (0)

Doporučujeme