Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Řídili jsme Opel Kadett GSi 16V. Je to úžasná připomínka, jak auta bývala bezprostřední

Martin Tolar
Diskuze (1)

Když se řekne Opel, je to právě tohle auto, které se mi vybaví jako první - Kadett poslední generace označované písmenem E. Jaký je v ostré verzi GSi? 

Právě tahle generace ukončila tradici jména Kadett, která běžela už od roku 1936. V roce 1962 byl uveden první poválečný Kadett označený písmenem A, který znáte jako Olivera Richarda Hammonda z pořadu Top Gear.

Přelomem byl rok 1979, kdy nastoupil Kadett D s předním pohonem, který se v Británii prodával jako Vauxhall Astra. V roce 1984 nastoupila poslední generace E a těch jmen bylo už mnohem víc: Opel Astra v Africe, Chevrolet Kadett v Brazílii, Vauxhall Belmont, Opel Monza, Pontiac Le Mans, Daewoo Le Mans, Daewoo Cielo, Daewoo Nexia (V Uzbekistánu se ostatně vyrábí tato verze dodnes), IDA Kadett a Passport Optima. Kadett byl opravdu povedený a stal se evropským autem roku 1985.

Podobně bohatá byla i nabídka karosářských variant. Koupit jste mohli tří- a pětidveřový hatchback (i u něj se ale Opel snažil nabídnout velký kufr), tří- a pětidveřové kombi Caravan, čtyřdveřový sedan, dvoudveřový velmi drahý kabriolet od Bertoneho (stál přes 30 tisíc marek, zatímco druhé nejdražší GSi přišlo na 23 tisíc) a dodávku Kadett Combo. Na všech je patrné silné zaměření na aerodynamiku (Opel ze zabýval například i zmenšením spár mezi díly). Lépe vypadají modely po faceliftu z roku 1989 s menší maskou, z tohoto roku je i focený kus.

Sportovní verze GSi se ale nabízela pouze u hatchbacku a kabrioletu. Zvenčí jste ji poznali podle jiných kol, nárazníků, masky, křídla, kouřových zadních světel, funkčních výdechů horkého vzduchu na kapotě a černých polepů před zadním kolem. Díky spoilerům se už tak výborná aerodynamika ještě zlepšila na hodnotu 0,30. Prvním kusům v základní výbavě ale chybělo zrcátko spolujezdce, zato jste většinou měli šíbr.

S digitální přístrojovkou

Sedadla Recaro jsou naprosto skvělá a neposkytují tělu možnost hýbat se v zatáčkách do stran. Když se za volantem uvelebíte, můžete rozsvítit digitální přístrojový štít. No, na každý den bych jej asi dnes nechtěl, jsem v tomhle konzervativní a uvyklý na klasické budíky, ale ve své době, kdy frčely náramkové digitálky, to muselo být cool. Prý se mu přezdívalo myší televize.

Okamžitě se inspirovala i konkurence a tak jste je nalezli v některých verzích Golfu GTI nebo Fiatu Tipo. V Opelu je displej dobře čitelný a má i regulaci jasu. Před ním je sportovní volant Momo. Za příplatek byl v nabídce i kožený interiér, elektrická okna a zrcátka s výhřevem, šíbr, posilovač řízení, ABS a palubní počítač. Jenže první majitel tohoto kousku nebyl tak rozhazovačný, a tak je šedé GSi v nejchudší možné výbavě.

Patřil mezi nejvýkonnější hot hatche

Kadett stojí na platformě T. Vpředu napříč umístěný a dodnes původní motor pohání přední kola. Motorová nabídka začínala na dvanáctistovce, ale nejzajímavější je sportovní verze GSi s dvoulitrem C20XE DOHC.

Od roku 1988 se do nabídky dostala šestnáctiventilová verze, kterou poznáte podle červeného víka ventilů a zvenčí jen podle štítků 16V. Na vývoji hlavy motoru pracovali inženýři ve firmě Cosworth. Bez katalyzátoru má čtyřválec výkon 156 koní, s ním 150. Patřil tak k vůbec nejvýkonnějším hot hatchům své doby.

Motor má každopádně naprosto lineární zátah a okamžité reakce na plynový pedál. A jestli je něco návykové, je to právě pohotovost odezvy. Motor je spojený s pětistupňovým manuálem s velmi krátkými převody. Díky tomu nabízí Kadett fantastickou akceleraci.

Hmotnost auta se drží na slušných 850 kg, což slibuje dobré jízdní vlastnosti. Kadett ani není příliš velký, rozměrově jej předčí dnešní Corsa (ano, tak strašně nám auta nakynula).

Přední zavěšení McPherson nemá spodní ramena (a  spojení s karoserií v podlaze je dost náchylné na korozi), vzadu jsou vlečená ramena, což ušetřilo místo i hmotnost. Na obou nápravách jsou teleskopické tlumiče, vinuté pružiny a stabilizátory, celé auto je také na unibalech.

Skalpel

Tužší naladění podvozku autu svědčí. S lehkým zadkem by neměl být problém lehce rozhodit zadek pouhým sundáním nohy z plynu. Tedy pokud máte běžné gumy, pneumatiky Toyo Proxes na testované autě podobný druh zábavy striktně odmítají a auto drží ve stopě.

Nejsilnější verze dostala už v továrně kotoučové brzdy na všechna kola. Nic z toho by ale neodstranilo limity silné předokolky, takže toto GSi má na přední nápravě samosvorný diferenciál. Právě díky němu se běžný ostrý hatchback změnil na chirurgický skalpel pro řezání zatáček. Je jedno, jakou stopu zvolíte, Kadett se jí drží a odmítá vzdát vaše zadání.

Parádní je řízení, ostré a upovídané. A kdyby mělo posilovač, jen by se zbytečně tlumila bezprostřednost tohoto auta.

Výroba posledního Kadettu byla ukončena v roce 1991. Tehdy Opel představil první generaci Astry (o ní ve verzi GSi už jsme také psali). Ještě do roku 1993 ale vznikaly Kadetty ve verzi kabrio, než se i tato verze dočkala nástupce. A některé z licenčních verzí se vyrábějí ještě dnes.

Originální Opely ale navzdory pozinkování plechů z obou stran nevzdorují tak dobře korozi a spousta jich kvůli tomu ze silnic zmizela. Sportovní verze zase mnohdy skončily nepatřičně upravené tunery. Také tento kus byl upraven, ale nejde o nějaké otuzení. Je sice stále v původním stavu, ale dočkal se smysluplných vylepšení vylepšující jízdní vlastnosti. Jeho dnešní vzácnost jen podtrhuje kultovní postavení, které mu právem náleží.

Martin Tolar
Diskuze (1)

Doporučujeme

7. 4. 2019 22:21
Gsi
Autor má v článku chybu. Gsi se nedělalo jen jako kabrio a třídvéř. Vyrábělo se samozřejmě i jako pětidvéř. Sám jsem ho kdysi vlastnil. Ale jinak souhlas, bylo to velmi schopné a agilní auto.