Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motocyklová VC Francie 2019: Kvalifikace v Le Mans ovlivnilo vrtkavé počasí

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 18. 5. 2019
16
Zobrazit náhledy (16)
Velká cena Francie 2019 Velká cena Francie 2019 Velká cena Francie 2019 Velká cena Francie 2019 Velká cena Francie 2019 Velká cena Francie 2019 Velká cena Francie 2019 Velká cena Francie 2019 Velká cena Francie 2019 Velká cena Francie 2019 Velká cena Francie 2019

Z prvních míst na roštu vyrazí do nedělní GP Francie silničních motorek Marc Márquez (MotoGP), Jorge Navarro (Moto2) a John McPhee. Byli nejrychlejší v kvalifikacích jednotlivých kubatur.

Francie je kolébkou silničního motocyklového sportu. Vždyť motorové dvoukolky (a tříkolky z nich odvozené) se zúčastňovaly už prvních závodů mezi městy ve druhé polovině 19. století. Coupe Interationale des Motocyclettes ve francouzském Dourdanu (1904 a 1905) byl vlastně jakýmsi neoficiálním mistrovstvím světa a uspěly v něm stroje Laurin & Klement s Františkem Tomanem a Václavem Vondřichem, ten ve druhém ročníku slavně zvítězil. První oficiální GP Francie se konala až v roce 1920, shodou okolností v Le Mans.

 

Do mistrovství světa byla poprvé zařazena v roce 1951, kdy se jelo v Albi, V 50, 60. i 70. letech následovaly drobné pauzy. Moderní historie pamatuje tratě v Rouenu, Remeši, horský okruhy Charade v Clermont-Ferrand, Paul Ricard v Le Castellet, Nogaro a Magny-Cours. Na okruhu Bugatti, který je součástí slavného Circuit de la Sarthe a byl otevřen v šedesátém sedmém, se Grand Prix konala poprvé o dva roky později, tedy před padesáti lety. Potom ještě desetkrát, ročník 1995 skončil těžkým pádem a zraněním Alberta Puige v pětistovkách, trať musela projít přestavbou a závod se přesunul na Paul Ricard. Od sezóny 2000 se sem vrátil a jezdí se tu nepřetržitě. Pokud započteme všechna klání s tímto názvem, letošní ročník je už 84. v pořadí.

 

MotoGP

 

Levý kotník Andrey Iannoneho, který si pochroumal v Jerezu, je v pořádku, neměl jej ani zlomený, takže startovat na své aprilii může. Karel Abraham absolvuje 200. GP v kariéře napříč třídami. V prvním tréninku udělal radost domácím fanouškům Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT), „poleman“ a smolař z Jerezu. Druhému kraloval pro změnu Maverick Viñales s yamahou tovární. Pády se nevyhnuly několika jezdcům, na zemi se ocitli třeba Danilo Petrucci (Ducati), oba bratři Espargarové i Joan Mir (Suzuki). Viñalesovi patřil i sobotní mokrý třetí trénink.

 

Půlhodinový FP4 začínal po kvalifikaci Moto3. Hned v úvodu si Marc Márquez uvědomil, že přilnavost hladkých gum není ideální, bohužel pozdě, protože se potkal s asfaltem. Teplota vzduchu byla v tu chvíli jen 14 a trati pouhých 15 stupňů. Po čtvrthodině měl jediný změřený čas jen Tito Rabat, ostatním se moc na okruh nechtělo. Jenže nakonec jich většina vyrazila vyjma našeho Karla Abrahama, třeba Morbidelli nazul dozadu mokrou gumu, opět lehce mrholilo. Marx Márquez nakonec zajel nejrychlejší čas.

 

První kvalifikace začala pneumatikovou loterií, Valentino Rossi vyrazil jako jediný na slickách! Ale záhy si zajeli pro suché motorky (pravidla MotoGP umožňují výměnu strojů), či nechat přezout i ostatní, nicméně pokračovalo pro Le Mans typické vrtkavé počasí. Zase se spustil lehký deštík, takže se vracelo obutí se vzorkem. Spadl Miguel Oliveira. Taktika se velmistru Rossimu vyplatila, postoupil jako první, druhý skončil Morbidelli. Abraham odstartuje ze 17. místa na roštu, má ale za sebou obě suzuki...

 

„Vale“ pokračoval na slickách i v Q2, riskantní tah tentokrát nevyšel, musel pro druhou mokrou motorku. Marc Márquez měl po pěti minutách pád, respektive na stroji doklouzal do kačírku, byť byl v tu chvíli nejrychlejší. Havarovali i Pol Espargaró (KTM), Takaaki Nakagami a hlavně v průběžném pořadí třetí Jack Miller (Pramac Ducati). Ten sebral stroj a poté bavil diváky jízdou po zadním kole. Rozpršelo se víc, což znamenalo, že nedošlo až na Rossiho, který se protlačil doprostřed druhé řady, už ke zlepšení. Marc Márquez tedy vyhrál před Danilem Petruccim a Millerem.

 

VC Francie MotoGP 2019 – Kvalifikace (Top 10)
1. Marc Márquez Honda Repsol Honda Team 1:40,952 min
2. Danilo Petrucci Ducati Ducati Team 1:41,312 min
3. Jack Miller Ducati Pramac Racing 1:41,366 min
4. Andrea Dovizioso Ducati Ducati Team 1:41,552 min
5. Valentino Rossi Yamaha Monster Energy Yamaha MotoGP 1:41,655 min
6. Franco Morbidelli Yamaha Petronas Yamaha SRT 1:41,681 min
7. Takaaki Nakagami Honda LCR Honda Idemitsu 1:42,059 min
8. Jorge Lorenzo Honda Repsol Honda Team 1:42,067 min
9. Aleix Espargaró Aprilia Aprilia Racing Team Gresini 1:42,450 min
10. Fabio Quartararo Yamaha Petronas Yamaha SRT 1:42,509 min
17. Karel Abraham Ducati Reale Avintia Racing 1:40,482 min

 

Moto2

 

Do startovního pole se po zranění vrátil Jake Dixon. Mezi jezdci se objevují i Remy Gardner a Dimas Ekky Pratama, kteří sehráli hlavní roli v nehodě, jenž se odehrála v Jerezu hned po startu. Gardner měl otřes mozku. Opět jede i Mattia Pasini, tentokrát v barvách Petronas Sprinta Racing místo Khairula Idhama Pawiho. Ten si v prvním španělském tréninku zlomil malíček. Divoké karty letos v prostřední kubatuře udělovány nejsou, motorů Triumph 765 není dostatek.

 

Nejlepší čas prvního tréninku zajel Andrea Locatelli (Italtrans), pátek uzavřel na vrcholu Brad Binder (Red Bull KTM Ajo). V sobotu už se jelo na osychající dráze a překvapivým vítězem se stal Steven Odendaal s šasi NTS. Někteří jezdci včetně něj zkoušeli slicky. Ekky Pratama opět absolvoval divoký pád, ale naštěstí se mu nic nestalo. Při nájezdu na cílovou rovinku dostal highsider a dokonce zůstal chvíli ležet na motorce...

 

Kvalifikace Moto2 dnešní program zakončovaly. Mokré, mimochodem. V úvodu té první upadl Fabio di Giannantonio (v zatáčce Dunlop) a pak rovněž Sam Lowes. Ten si asi letošní sezónu představoval trochu jinak... Favoritem na postup byl Tom Lüthi, který šel dál bez problémů. Po zemi se válel i Somkiat Chantra. Překvapením nebylo ani tak, že se dostal dál Jorge Navarro, ale ke čtrnáctce top jezdců se přidali také Jake Dixon a Lukas Tulovic! Naopak Luca Marini nikoliv...

 

Tulovic ovšem jezdil v Q2 i mimo trať. Motorku lovil z kačírku i jeho krajan Marcel Schrötter, ten si nechal v Barceloně operovat nohu a při chůzi používá hůlku, ani to mu ale nebrání závodit! Za chvíli jej napodobil jeho parťák Lüthi, v době, kdy vévodil průběžnému pořadí. Ve výsledkové listině jej ovšem předčil Jorge Navarro – nakonec to stačilo na pole position. Záhy se odporoučel k zemi, podobně jako Mattia Pasini. Pasini se sklouzl, ale Španěla stroj nakopl. I tak ovšem mohl slavit, do první řady se dostal i Álex Márquez.

 

VC Francie Moto2 2019 – Kvalifikace (Top 10)
1. Jorge Navarro Speed Up Lightech Speed Up 1:49,055 min
2. Thomas Lüthi Kalex Dynavolt Intact GP 1:49,133 min
3. Álex Márquez Kalex EG 0,0 Marc VDS 1:49,585 min
4. Mattia Pasini Kalex Petronas Sprinta Racing 1:49,906 min
5. Xavi Vierge Kalex EG 0,0 Marc VDS 1:50,232 min
6. Andrea Locatelli Kalex Italtrans Racing Team 1:50,315 min
7. Lorenzo Baldassarri Kalex Flexbox HP 40 1:50,726 min
8. Brad Binder KTM Red Bull KTM Ajo 1:50,927 min
9. Lukas Tulovic KTM Kiefer Racing 1:51,042 min
10. Marcel Schrötter Kalex Dynavolt Intact GP 1:51,074 min

 

Moto3

 

V prvním pátečním tréninku byl ze všech nejrychlejší Gabriel Rodrigo z týmu Fausta Gresiniho. Druhý ovládl Japonec Ai Ogura (Honda Team Asia), dost se v něm padalo a kupříkladu Romano Fenati a Jaume Masiá museli na kontrolu k lékařům. Obě měření sil probíhala za sucha, třetí, to dnešní už na mokré trati, takže jezdci své časy nevylepšili a o rozdělení do kvalifikací bylo rozhodnuto. Tatsuki Suzuki (SIC58 Squadra Corse) se alespoň mohl i za deště vyhřívat na výsluní.

 

Nekompromisní trest potkal trojici Raúl Fernández – Darryn Binder – Sergio García. Ti už v pátečním FP2 jeli bezdůvodně pomalu, vyčkávali na soupeře, což komisaři postihují tvrdě. V tomto případě posunem o 12 míst na startovním roštu.

 

První kvalifikace ovšem probíhala opět na vlhkém asfaltu, drobně mžilo a bylo 12 stupňů. Nastoupili do ní i oba naši jezdci: Jakub Kornfeil a Filip Salač. Jenže po pěti minutách se začalo přezouvat opět na suché gumy. Výsledkové listině dominoval zpočátku právě druhý český závodník, který vyjel rovnou na slickách, což se mu vyplatilo. Pak se přes něj dostali Marcos Ramírez a Alonso López. O postup bojoval i Kubajz. Spadl Can Oncü. Nakonec ke čtrnáctce nejrychlejších z volných tréninků postoupili do druhé kvalifikace John McPhee, Ramírez, Makar Jurčenko a García. Oba naši zůstali před branami.

 

V boji o pole position se už osmnáctka jezdců prala na hladkém obutí. Nejrychleji v prvních minutách vypadal Ramírez (Leopard Racing), úřadovali i Tony Arbolino a Tatsuki Suzuki. Kazuki Masaki se naopak potkal s asfaltem, napodobil ho i Niccolò Antonelli. Na vrchol se minutu a půl před koncem dostal John McPhee a vydržel tam až do konce. Lorenzo dalla Porta si „ustlal“ v zatáčce Dunlop, když už vlála šachovnicová vlajka. Někteří jezdci ještě stihli jedno kolo, ale pátou pole position v kariéře vybojoval Skot před Arbolinem a dnes výborným Japoncem Ogurou.

 

VC Francie Moto3 2019 – Kvalifikace (Top 10)
1. John McPhee Honda Petronas Sprinta Racing 1:42,277 min
2. Tony Arbolino Honda VNE Snipers 1:42,467 min
3. Ai Ogura Honda Honda Team Asia 1:42,515 min
4. Tatsuki Suzuki Honda SIC58 Squadra Corse 1:42,567 min
5. Gabriel Rodrigo Honda Kömmerling Gresini Moto3 1:42,743 min
6. Marcos Ramírez Honda Leopard Racing 1:42,892 min
7. Niccolò Antonelli Honda SIC58 Squadra Corse 1:42,951 min
8. Raúl Fernández KTM Sama Qatar Ángel Nieto Team 1:42,961 min
9. Kaito Toba Honda Honda Team Asia 1:42,969 min
10. Sergio García Honda Estrella Galicia 0,0 1:42,988 min
19. Filip Salač KTM Redox PrüstelGP 1:44,589 min
21. Jakub Kornfeil KTM Redox PrüstelGP 1:44,710 min

 

Foto: Václav Duška jr.

 

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku