Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motocyklová VC Itálie 2022: Bagnaia nedal v MotoGP Quartararovi šanci

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 29. 5. 2022 • 09:16
50
Zobrazit náhledy (50)
Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022 Velká cena Itálie 2022

Grand Prix Itálie silničních motorek vyhrál v MotoGP domácí Francesco Bagnaia. Ve slabších třídách se radovali Španělé, konkrétně Pedro Acosta (Moto2) a po penalizaci Izana Guevary Sergio García (Moto3). 

V toskánském Mugellu proběhl osmý závod mistrovství světa silničních motocyklů sezóny 2022, italská Grand Prix. Autodrom se nachází 30 km severně od Florencie. Jde primárně o dráhu pro jednostopé stroje, ale auta zde jezdí rovněž.

V okolí se závodilo už od 20. let minulého století. V roce 1988 koupila okruh rodina Ferrariů, kolem jsou hory a překrásná příroda. První Velká cena světového šampionátu silničních motocyklů se zde jela v roce 1976, šlo ale o GP národů, nikoli přímo italskou. Hned si vyžádala první dvě oběti, kdy v závodě třistapadesátek tragicky havaroval Paolo Tordi a ve dvěstěpadesátkách vítěz tří GP Otello Buscherini. Tordi startoval i v bývalém Československu: v Brně a v Ceně Slovenska na piešťanském letišti.

Trať v Mugellu je velmi náročná pro závodníky i z hlediska nastavení motocyklů. Obsahuje jak pomalé a rychlé zatáčky, šest levotočivých a devět pravotočivých, tak i dlouhé rovinky. Startovní a cílová měří 1100 m. Navzdory pesimistickým předpovědím zasáhly rozmary počasí do nedělního programu jen ráno. 

Před závodem MotoGP se jednapadesátiletý Max Biaggi projel na své mistrovské Aprilii RSW250, dokonce měla i stylové startovní číslo 1.

MotoGP

Spekulace o čtvrté operaci pravého ramene a pažní kosti potvrdil Marc Márquez na tiskové konferenci v sobotu odpoledne: Bohužel si musím dát pauzu. Po všech těch měsících intenzivní práce s mým novým lékařským týmem v Madridu se můj fyzický stav sice zlepšil a nepohodlí v pravé paži se snížilo natolik, abych mohl závodit, nicméně stále mám značná omezení, která mi nedovolují správně jezdit na motorce a dosahovat cílů, které jsem si vždy stanovil. Právě z tohoto důvodu jsem se společně s mým lékařským týmem (Dr. Samuelem Antuñou a Dr. Angelem Cotorrem) a po konzultaci se specialisty z Mayo Clinic rozhodl podstoupit další operaci, abych mohl zlepšit svou pozici na motorce a moci tak jezdit bez současných omezení. Osobně mám maximální motivaci k tomu, abych pokračoval ve své práci a abych znovu jezdil na nejvyšší úrovni.“

Na operaci odletí příští týden do Minnesoty (USA), termín návratu za řídítka závodní hondy je pochopitelně ve hvězdách. Patrně celý zbytek sezóny vynechá, v Barceloně určitě pojede Stefan Bradl. Příští rok bude mít exšampion s největší pravděpodobností nového týmového kolegu – Joana Mira. Pol Espargaró se může vrátit ke KTM. Jorge Martín se po Mugellu podrobí operaci ruky.

Při warm upu královské třídy trať v Mugellu po ranním dešti osychala. Aleix Espargaró si s Maverickem Viñalesem vyměňují data a naprosto normálně fungují jako týmoví parťáci. I na trati. Dopoledne navíc po Mugellu doslova létali: „Kapitán“, který bojuje o titul mistra světa, byl nakonec rychlejší (1:46,9 min) a porazil i všechny ostatní soky. „Necítíme se na to, abychom konkurovali těm nejlepším, ale chceme být co nejdéle vpředu,“ řekli skromně oba jezdci Aprilie. Lorenzo Savadori už na své třetí RS-GP neměl obří zadní křídlo.

Marco Bezzecchi odstartoval do své 100. GP napříč všemi kategoriemi. Závod byl vypsán na 23 kol. Nejlépe vyrazila trojice Italů z první řady, duo od VR46 a Fabio di Giannantonio. Ten ale podlehl svému jmenovci Quartararovi a oba spolu tvrdě bojovali. Francesco Bagnaia jel opět s kamerou na rameni. Bezzecchi a Luca Marini ovládli čelo, ale obhájce titulu měl chuť armádu Ducati porazit. Yamaha chce od sezóny 2024 nový zákaznický tým, když přijde o RNF. Logické řešení...

V Arrabbiatě 2 havaroval v 6. kole Pol Espargaró, zavřel se mu předek a z hondy toho moc nezbylo, vše proběhlo ve velké rychlosti. Savadori zajel do boxů, ale pak se vrátil, aby testoval. Naopak Bagnaia vyšplhal na druhé místo a sjížděl lídra. Marini se nechtěl vzdát a držel se třetího Quartarara jako klíště. V 8. kole skončila italská mise obou jezdců Suzuki Joana Mira i Álexe Rinse. Jak jinak než pády. Samurajské S nasadilo nový přední ráfek, ale Rins ho snad ani nevyzkoušel...

Ke změně došlo také na čele, do vedení se dostal „Pecco“ na brzdy v San Donatu. Do boje o stupně vítězů se přimíchal Aleix Espargaró. „Diggia“ naopak klesal pořadím. „Nevěřím si, že bych jel vpředu celé klání. Budu se učit od těch lepších,“ řekl před závodem. Bezzecchi se propadl na třetí příčku a navíc mu nedal spát parťák Marini. Za něj se přilepili Aleix Espargaró, Enea Bastianini a Johann Zarco. „La Bestia“ ovšem ve 14. okruhu skončil v kačírku. Byl pochopitelně hodně smutný. Nejrychlejší „aprilka“ navíc zase excelovala a Luca neměl šanci, zkoušel to na něj i dvojnásobný exmistr světa Moto2 z Francie. Zarcův atak v 17. kole byl úspěšný. Aleix Espargaró odsunul výborného Bezzecchiho z pódia.

Quartararo se pokusil Bagnaiovi přiblížit, ale nevyšlo mu to. „Pecco“ si domácí triumf vzít nenechal. Zarco se protlačil v posledním kole před Bezzecchiho na čtyřku. I tak je páté místo pro Marca obrovským úspěchem, stejně jako šestka Mariniho. Těsně za ním dorazil do cíle Brad Binder s KTM. Jorge Martín dosáhl během závodu 363,6 km/h, což je nová největší rychlost, kterou kdy stroj a závodník MotoGP jel.

Na pódiu nebylo co řešit. Další třetí místo do sbírky získal Aleix Espargaró: „Nemůžu ideálně předjíždět a do kvalifikace jsem nedal úplně všechno. Bronz beru, dost dlouho mi trvalo, než jsem se na něj přes Bezzecchiho a Mariniho dostal. Pak jsem držel s prvními dvěma tempo, ale byli už příliš daleko.“ Stříbrný Fabio Quartararo celkově vede. „Nejlepší závod mé kariéry! Vrátili jsme zpátky starou kapotáž, jelo se mi mnohem lépe než v kvalifikaci.“ A to nevyhrál... „Peccův“ triumf sledovala v boxu i jeho sestra, alespoň jednou vyhrál dnes Ital, navíc na italském motocyklu: A čestné kolo si opravdu užil: „Křičel jsem do helmy. V Le Mans jsem neměl tolik štěstí. Maximální spokojenost!“

VC Itálie MotoGP 2022 – Pořadí v cíli (Top 10)
1. Francesco Bagnaia Ducati Ducati Lenovo Team 41:18,923 min
2. Fabio Quartararo Yamaha Monster Energy Yamaha MotoGP +0,635 s
3. Aleix Espargaró Aprilia Aprilia Racing +1,983 s
4. Johann Zarco Ducati Prima Pramac Racing +2,590 s
5. Marco Bezzecchi Ducati Mooney VR46 Racing Team +3,067 s
6. Luca Marini Ducati Mooney VR46 Racing Team +3,875 s
7. Brad Binder KTM Red Bull KTM Factory Racing +4,067 s
8. Takaaki Nakagami Honda LCR Honda Idemitsu +10,944 s
9. Miguel Oliveira KTM Red Bull KTM Factory Racing +11,256 s
10. Marc Márquez Honda Repsol Honda Team +11,800 s

Pořadí MS jezdců po osmi závodech: 1. Fabio Quartararo 122, 2. Aleix Espargaró 114, 3. Enea Bastianini 94, 4. Francesco Bagnaia 81, 5. Johann Zarco 75...

Moto2

V dopolední rozcvičce byl nejrychlejší Tony Arbolino (1:54,6 min) před Samem Lowesem, muži Marca van der Stratena tedy desetiminutovku zcela ovládli. Filip Salač objel jen jedno kolo a skončil v boxech, nechtěl po trati kroužit pomalu. „S mototrojkou byly některé pasáže v Mugellu nuda. S motodvojkou je to mazec a pro mě drsná škola,“ řekl. Gabriel Rodrigo si ze sobotních pádů odnesl bolavé rameno a zavázanou nohu – a hlavně s tou se prostě závodit nedá. Albert Arenas naopak odstartoval do své 100. GP v životě napříč třídami.

Jezdce čekalo 21 kol, přes 110 km. Pedro Acosta na nic nečekal, červená světla zhasla, loňský šampion Moto3 vystřelil, předjel Aróna Caneta a ujal se vedení. Nikdo start neulil a Sam Lowes se brzy vyhoupl na druhé místo, ale Španěl si ho vzal zpátky. Spolu s Acostou ujeli, tomu se motorka ve třetím kole zavlnila a první místo ztratil. Na chvilku, využil slipstreamu na cílovce a byl znovu v čele. Na testech v Jerezu si KTM MotoGP nakonec nevyzkoušel. Pouhá čtyři kola obkroužil Somkiat Chantra, než skončil v kačírku.

Lowese se zuby nehty držel jeho kolega Arbolino, následovali Joe Roberts a Ai Ogura. První šestka se ostatním sokům vzdálila. Salačovi nevyšel start, ale bojoval jalo lev a probíjel se z 26. příčky do Top 20. Růžky pak vystrkoval Ogura, který se prodral na průběžný bronz. Nevedlo se naopak Lowesovi, ten postupně „couval“ a ve třináctém okruhu ho předjel i Celestino Vietti, Zakrátko havaroval Canet z druhé příčky a zkomplikoval si cestu za letošním titulem. Ujelo mu přední kolo bez varování a v kačírku se trochu zamotal.

Japonec se trochu „zapomněl“, čehož využili Roberts a Vietti, oba jezdci Marc VDS jezdili pátý a šestý, ještě spolu sváděli souboje. Acosta neměl v čele konkurenci, když mu největší soupeř odpadl. dvacet ztracených bodů bude kromě hlavy kompletně potetovaného Caneta určitě mrzet. Tři kola před cílem sundal Arbolino Lowese a Sam se pěkně vztekal. Ital brzdil, co mohl a krotil jankovitý stroj, ale ke kontaktu došlo a dostal long lap. Brita utěšovala v boxu ta nejpovolanější: manželka. Ale drama na trati neskončilo, protože se zastavila motorka Viettimu.

Augusto Fernández startoval z 25. místa a už jel pátý. Poslední kolo! Závěr závodu byl plně v režii Acosty, Pedro tentokrát udělal KTM i Akimu Ajovi (a určitě také Red Bullu) velkou radost. Všichni si supertalent piplají... Nejmladším vítězem historie Moto2 je sotva osmnáctiletý Španěl, narozeniny měl ve čtvrtek 26. května. Joe Roberts uhájil druhé místo a Ogura třetí. Salač se probil až na třináctou příčku v cíli, což je ve střední kubatuře jeho nejlepší výsledek v závodě. „Důchodce“ Mattia Pasini má starší motodvojku doma v garáži, takže mohl trénovat. Nakonec urval alespoň světový bodík.

Tradičně introvertní Ai-san v cíli: „Nečekal jsem bednu, celý víkend se mi nedařilo. S týmem jsme udělali hodně práce a zlepšilo se to. Perfektní výsledek!“ Sympaťák Joe Roberts: „Je to sen! Byl jsem pěkně nervózní, ale dobrý výsledek tušil, jelo se mi na motorce celý víkend dobře. Hezká satisfakce za loňský rok. Pro můj tým je tohle domácí závod.“ Pedro Acosta dostal spršku vody od mechanika, měl toho evidentně dost. Ale pak zářil nadšením: „Konečně je to tam! Cesta byla dlouhá, několikrát mi dobrý výsledek letos nevyšel, pokud v tomto tempu budu pokračovat i nadále, můžu se na konci sezóny opravdu hodně radovat!“ A stupně vítězů byly bez domácích jezdců.

VC Itálie Moto2 2022 – Pořadí v cíli (Top 10)
1. Pedro Acosta Kalex Red Bull KTM Ajo 39:35,930 min
2. Joe Roberts Kalex Italtrans Racing Team +4,051 s
3. Ai Ogura Kalex Idemitsu Honda Team Asia +6,749 s
4. Tony Arbolino Kalex Elf Marc VDS Racing Team +12,312 s
5. Augusto Fernández Kalex Red Bull KTM Ajo +12,327 s
6. Jake Dixon Kalex Inde GasGas Aspar Team +12,513 s
7. Cameron Beaubier Kalex American Racing +12,849 s
8. Alonso López Boscoscuro MB Conveyors Speed Up +13,314 s
9. Marcel Schrötter Kalex Liqui Moly Intact GP +14,703 s
10. Albert Arenas Kalex Inde GasGas Aspar Team +14,748 s
13. Filip Salač Kalex Gresini Racing Moto2 +17,254 s

Pořadí MS jezdců po osmi závodech: 1. Celestino Vietti 108, 2. Ai Ogura 108, 3. Arón Canet 89, 4. Joe Roberts 86, 5. Tony Arbolino 83... 22. Filip Salač 8...

Moto3

Deniz Öncü pokračoval v krasojízdě a po sobotní druhé kvalifikaci ovládl i ranní warm up. Čas 2:07,2 min ale svědčil o tom, že se jelo na mokru. Josh Whatley si „ustlal“ v zatáčce Arrabbiata 2, naštěstí bez nepříjemných následků.

Aně Carrasco se sice po návratu do Moto3 příliš nedaří, ale jeden rekord jí patří: Mugello je její 54. Grand Prix v kariéře. Žádná jiná žena neodjela více závodů klasického mistrovství světa. Má ale titul z třístovkových supersportů. Tahle španělská slečna na motorce jezdit umí! Alberto Surra se vrátil po zranění a v sobotu si polámal chodidlo, takže na startu chyběl. Obrovská smůla pro mladého Itala...

Závod byl vypsán na 20 kol, 105 kilometrů. A hlavně se jel za sucha, i když na asfaltu byly ještě mokré fleky. Scott Ogden se odlepil od startu velmi pomalu, mával, ale srazil jej Taiyo Furusato. Deniz Öncü, Izan Guevara a a Diogo Moreira hned na začátku soupeřům ujeli a bojovali spolu. Uprchlíky však brzy pole dostihlo a pohltilo.

Jaume Masiá se po chybě propadl až na 25. příčku a ještě to odnesl Stefano Nepa, který následně spadl. Španěl ho vyhnal z trati. Vedení převzal Dennis Foggia, Guevara se vzdát nechtěl, ani Sergio García. Dopředu se protlačil i Riccardo Rossi, Moreira se tradičně posouval opačným směrem. V 11. kole sundal Tatsuki Suzuki Öncüa, Turek nasedl a pokračoval dál. Začaly se dít věci, protože spadl Foggia, který nezvládl výjezd ze zatáčky Savelli. Sťukli se Daniel Holgado a John McPhee, Španěl do Skota narazil. Carlos Tatay se projel kačírkem.

Suzuki dostal trest dlouhého kola. Andrea Migno, který měl stroj v italské trikolóře coby vzpomínku na Valentina Rossiho a startoval ze 14. místa na roštu, vedl! Za ním se prali Guevara a Ryusei Yamanaka. Smutného Dennise Foggiu utěšoval v boxu z Moto2 od Speed Upu nedávno vyhozený Romano Fenati.

Pády soupeřů pomohly Moreirovi se vrátit do první šestice, chvíli dokonce vedl. Grupu se snažil dohnat Suzuki po odbytí trestu a povedlo se mu to bez problémů. Po přestupu k Leopardu zatím tápal, ale úspěch by si zasloužil, zkušeností má dost – a stíhačku zvládl perfektně. Do šachovnice zbývalo pět kol a sedmička lídrů se rvala o triumf. O pořadí vždy rozhodoval slipstream na cílové rovince. A Tatsuki se tam projel dvakrát po trávě.

Poslední kolo a pořádné drama! Nervy ze železa měli hoši od Aspara, Guevara porazil Garcíu a japonský závodník s tyrkysovou hondou získal poslední bednu. Moreira se opět úspěchu nedočkal, uklouzl v poslední zatáčce. Öncü tím pádem vybojoval bodík! První dvě příčky se ale měnily, jury Guevaru odsunula na stříbro. Vyjel do zelené zóny, což ho stálo triumf. Za první trojkou těsně projeli cílem Migno, Yamanaka a Rossi. Domácí Italové se na pódium nedostali...

Tatsu-san v cíli řekl: „Když jsem dostal long lap, myslel jsem si, že končím. Nejdřív se mi nedařilo soupeře dojet, ale pak jsem se docvakl. Třetí místo je super, chtěl jsem ovšem vyhrát.“ Izan Guevara Simonu Crafarovi i nám všem suše oznámil, že závod byl velmi těžký a poděkoval, komu mohl. Ani Sergio nebyl moc sdílný „Je tu těžké vyhrát.“ Vítězství věnoval svému kamarádovi.

VC Itálie Moto3 2022 – Pořadí v cíli (Top 10)
1. Sergio García GasGas Valresa GasGas Aspar Team 39:43,214 min
2. Izan Guevara GasGas Valresa GasGas Aspar Team -0,021 s
3. Tatsuki Suzuki Honda Leopard Racing +0,012 s
4. Andrea Migno Honda Rivacold Snipers Team +0,137 s
5. Ryisei Yamanaka KTM MT Helmets – MSI +0,234 s
6. Riccardo Rossi Honda Sic58 Squadra Corse +0,999 s
7. Iván Ortolá KTM Angeluss MTA Team +5,387 s
8. Elia Bartolini KTM QJMotor Avintia Racing Team +5,477 s
9. Matteo Bertelle KTM QJMotor Avintia Racing Team +5,480 s
10. Adrián Fernández KTM Red Bull KTM Tech 3 +5,747 s

Pořadí MS jezdců po osmi závodech: 1. Sergio García 137, 2. Izan Guevara 109, 3. Jaume Masiá 95, 4. Dennis Foggia 95, 5. Ayumu Sasaki 75...

Zdroje: iSport.cz, Wikipedia, MotoGP.com Twitter, MotoGP.com, Nova Sport, MotoGPsport.cz

Foto: Václav Duška jr.

Související články

Témata