Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motocyklová VC Portugalska 2020: Miguel Oliveira získal doma v MotoGP pole position

Aleš Dragoun
Diskuze (0)

Nejrychlejšími v kvalifikacích na portugalskou jednostopou Grand Prix byli Miguel Oliveira (MotoGP), Remy Gardner (Moto2) a Raúl Fernández.

Velká cena Portugalska je závěrečným závodem letošní sezóny MS silničních motorek. Do kalendáře se, pravda, troch neplánovaně vrací po osmileté pauze. Poprvé se ovšem koná na Autódromo Internacional do Algarve nedaleko města Portimão. Okruh byl dokončen a homologován v říjnu 2008. V konfiguraci pro motocyklovou Grand Prix měří 4592 m a má patnáct zatáček. Navrhoval ho Ricardo Pina a tým jeho architektů, nejde tedy o Tilkering.

Dráha je zajímavá svým převýšením, najdou se zde i kopcovité pasáže, není to úplná placka. Bylo vidět jezdce ve stupačkách, i když se tu neskáče jako na uzounkém Cadwell Parku při britském superbikovém šampionátu. Přirovnání k motokrosu ale sedí, protože se tu skutečně jezdil!

Jednostopá portugalská GP má zajímavou historii. První ročník se konal v sezóně 1987, ale ve španělské Jaramě. Vrátila se až v roce 2000, kdy získal homologaci známý okruh v Estorilu. Po 12 letech ale z kalendáře vypadla. Letos se tedy jede teprve 15. ročník. Rozhodne se o titulech ve slabších kubaturách Moto2 a Moto3.

Grand Prix České republiky v Brně se příští rok pravděpodobně nepojede. Sto milionů na nutnou rekonstrukci trati, kterou požaduje Dorna, město, kraj ani stát nejspíš nedají. Pokud se v sezóně 2021 nepojede, vrátí se prestižní závod po pauze na naše území? Osobně o tom pochybuji, čekají další pořadatelé... Proč by měl dávat stát, respektive ministerstvo pro místní peníze na rekonstrukci soukromého majetku? Třeba pro prestiž celé země, nehledě k vybrané dani z celého víkendu. A pochopitelně má závod také obrovskou tradici. Jenže prestižní světové akce se České republice vyhýbají. Ač se v médiích objevily informace o trpkém konci, celá záležitost ještě není definitivně rozhodnuta.

MotoGP

Jedna významná změna se odehrála ve startovní listině královské kubatury. Nemocného Ikera Lecuonu nahradil u Tech 3 testovací jezdec KTM Mika Kallio. Ostřílený osmatřicetiletý Fin jezdí od roku 2016 na divokou kartu, případně coby náhradník (loni vystřídal Johanna Zarca, když s Rakušany ukončil smlouvu). Jinak jde o trojásobného vicemistra světa ještě ze stopětadvacítek a Moto2 a vítěze 16 GP.

Aprilia stále nemá jasno o tom, kdo doplní příští rok Aleixe Espargara. Stále se spekuluje, objevilo se navíc nové jméno: Joe Roberts. Robertino Pietri, manažer Italtrans Racing Teamu se tomu nebrání, sám Roberts by ale rád alespoň jednou vyhrál v Moto2. Fabio Quartararo označil Portimão za nejtěžší trať v seriálu. „Špatně se tu hledají brzdné body a do zatáček není vidět.“ Valentino Rossi řekl: Jet sem je fakt boží, trať je úžasná. Přilnavost je lepší než ve Valencii.“

Prvnímu tréninku MotoGP v Portugalsku kraloval domácí Miguel Oliveira, ve druhém se na špici octl Johann Zarco. Po pádu v FP2 bolelo Álexe Rinse znovu už dříve zraněné pravé rameno. „V pondělí se dozvím, zda budu muset podstoupit operaci. Myslel jsem, že je tento problém už vyřešen. Po závodě pojedu přímo do Barcelony k doktorovi Mirovi a uvidíme.“

V nejprestižnější třídě už se bojuje pouze o titul vicemistra světa. Nicméně šanci mají ještě Franco Morbidelli, Álex Rins, Maverick Viñales, Fabio Quartararo, Andrea Dovizioso a Pol Espargaró, tuto šestici dělí jen 20 bodů. Třetí trénink skončil nejlépe pro Jacka Millera, jezdci zajížděli nejrychlejší časy a rozhodovalo se tak o účasti v kvalifikacích.

Ve čtvrtém přebrzdil Pol Espargaró a šel se svou KTM k zemi. Pak spadl Takaaki Nakagami a bolel ho prst na ruce, který si poranil už v pátek. Při havárii mu zůstala na řídítkách. Těsně před koncem se zakouřilo z ducati Zarca, naštěstí bez oleje. Volný trénink vyhrál Pol Espargaró, který na poslední chvíli předstihl Oliveiru. Dráha se ale musela zkontrolovat.

Z Q1 postoupili dále Cal Crutchlow a Franco Morbidelli. Mistr světa Mir skončil až desátý, což znamená dvacáté místo na startu. Franco dlouho vévodil i boji o pole position. Famózně jeli Crutchlow a Stefan Bradl, kterým portugalský okruh nebývale sedl. Němce ovšem odsunul z průběžné první řady Quartararo. Pak se předvedli Jack Miller a Oliveira. Miguelovi to doma na pole position stačilo! Morbidelli Australana přeskočil a skončil nakonec druhý.

Jack Miller řekl: „Užívám si to. V poslední zatáčce fouká dost vítr. Je lepší, když máte před sebou vodiče. Zítřejší závod bude dlouhý, těžký, ale trať mě ohromně baví.“ Franco Morbidelli: „Měli jsme těžký den, měli jsme problémy, zkoušeli jsme různá nastavení, ale nebyl jsem spokojen. V první kvalifikaci jsme zvolili správné, druhá už byla v pohodě“. Miguel Oliveira: „Jede se mi lehce. Je fajn být na pole position, ale soustřeďme se na zítřek.“

VC Portugalska MotoGP 2020 – Kvalifikace (Top 10)
1. Miguel Oliveira KTM Red Bull KTM Tech 3 1:38,892 min
2. Franco Morbidelli Yamaha Petronas Yamaha SRT 1:38,936 min
3. Jack Miller Ducati Pramac Racing 1:39,038 min
4. Cal Crutchlow Honda LCR Honda Castrol 1:39,156 min
5. Fabio Quartararo Yamaha Petronas Yamaha SRT 1:39,199 min
6. Stefan Bradl Honda Repsol Honda Team 1:39,204 min
7. Johann Zarco Ducati Esponsorama Racing 1:39,238 min
8. Maverick Viñales Yamaha Monster Energy Yamaha MotoGP 1:39,260 min
9. Pol Espargaró KTM Red Bull KTM Factory Racing 1:39,284 min
10. Álex Rins Suzuki Team Suzuki Ecstar 1:39,467 min

Moto2

V týmu RW Racing GP skončil Polák Piotr Biesiekirski a vrátil se Dominique Aegerter, který si letos úspěšně zkusil MotoE a v Moto2 absolvoval tři závody. Opět tedy sedlá japonské šasi NTS NH7. Ještě k elektromotorkám: statistiky MotoGP.com jejich výsledky sice uvádějí, ale ani ve druhé sezóně nebylo vyhlášeno oficiální mistrovství světa. Jake Dixon byl v Manchesteru operován, nejen zlomené zápěstí, ale i porušené chrupavky. Na rekonvalescenci má dost času...

První páteční trénink mezi čtyřdobými tříválci zvládl nejlépe Marcos Ramírez. Pak se zase po delší době ukázal Luca Marini a za ním skončil Sam Lowes. Jak to tak vypadá, tak Italovi funguje hlava. Lowes ale v oteklé pravé ruce stále postrádá cit. Zde mají na mistrovský titul naději ještě čtyři jezdci: kromě jmenovaných Enea Bastianini a Marco Bezzecchi, ten by ale musel vyhrát závod a všichni ostatní dojet v poli poražených, popřípadě nedokončit, protože na lídra Bastianiniho ztrácí 23 bodů. Třetí trénink skončil pádem pro Sama Lowese v samotném finále. Vyhrál jej Remy Gardner v nejrychlejším času víkendu (a vlastně i historie).

V první kvalifikaci se očekával postup Marca Bezzecchiho, který patří do elitní skupiny. Jorge Martín už naději na mistrovskou korunu nemá, ale vídáme jej také vysoko. Vidět byl Bulega a hlavně Bo Bendsneyder, který v MS končí. Ale tato čtveřice si vybojovala účast v boji přední pozice na roštu, Nizozemec byl dokonce chvilku nejrychlejší a nakonec ho překonal jen Bezzecchi.

Arón Canet zahájil důležitější kvalifikaci pádem. O pole position bojovali nakonec stříbrný Luca Marini, pátý Sam Lowes, bronzový Fabio di Giannantonio a také pekelně rychlý Nicolò Bulega. Pro něj je výsledná sedmá příčka úspěchem, zatím v Moto2 moc vidět nebyl. Pole position ale získal někdo jiný. Minutu před koncem zaúřadoval Gardner a už ho nikdo nepřekonal! Lowese ruka bolela... Atak Eney Bastianiniho stačil na druhou řadu a čtvrté místo, Bezzecchi skončil až dvanáctý.

VC Portugalska Moto2 2020 – Kvalifikace (Top 10)
1. Remy Gardner Kalex Onexox TKKR SAG Team 1:42,592 min
2. Luca Marini Kalex Sky Racing Team VR46 1:42,710 min
3. Fabio di Giannantonio Speed Up Beta Tools Speed Up 1:42,721 min
4. Enea Bastianini Kalex Italtrans Racing Team 1:42,722 min
5. Sam Lowes Kalex EG 0,0 Marc VDS 1:42,759 min
6. Jorge Martín Kalex Red Bull KTM Ajo 1:42,798 min
7. Nicolò Bulega Kalex Federal Oil Gresini Moto2 1:42,845 min
8. Augusto Fernández Kalex EG 0,0 Marc VDS 1:42,871 min
9. Marco Bezzecchi Kalex Tennor American Racing 1:42,905 min
10. Tetsuta Nagashima Kalex Red Bull KTM Ajo 1:42,993 min

Moto3

Filip Salač se posledního závodu sezóny neúčastní. Po zranění z prvního tréninku nenastoupil ani ve Valencii. Nemocnici opustil až v úterý. V Portimãu jej nahrazuje Španěl Adrián Fernández. Augusto z Moto2 není jeho příbuzným, ale Raúl ano, jsou bratři. Zkušenější z dvojice nováčkovi pomáhal v měřených jízdách, jak jen mohl.

První trénink ovládl Jaume Masiá, který už vypadl z boje o titul. Ve druhém byl naopak nejrychlejší největší favorit Albert Arenas. Těsně před závěrem překonal dosud vedoucího Jeremyho Alcobu. V sobotu dopoledne se do čela vrátil Masiá.

Vyčkávání na soupeře se nevyplatilo jemu a Foggiovi, týmovému kolegovi od Leopardu. Dostali pro závod dvojité dlouhé kolo (a ještě Pawi). Několik dalších jezdců si odneslo jen jednoduchý trest. Tony Arbolino a Ai Ogura si museli vybojovat postup z první kvalifikace, pokud chtěli bojovat v neděli o titul Japonec nakonec jako šel dál coby třetí na poslední chvíli, taktizoval, byl dvakrát v boxech, měnil zadní gumu. Vyhrál Darryn Binder, ale i jeho čeká zítra long lap. Postoupili také Tatsuki Suzuki a Antonelli. John McPhee to nestihl o pouhou tisícinu. Arbolino si pokusy špatně načasoval, jednou bezdůvodně zpomalil a pojede až zezadu.

Do druhé kvalifikace se tři minuty minuty nikomu nechtělo, nakonec ale pole do bojů vyrazilo. Masiá opět vyčkával, bylo mu to už zřejmě jedno. Spadli Andrea Migno a Gabriel Rodrigo. Kaito Toba a Darryn Binder nestihli ani jedno měřené kolo! Kvalifikace byla spíše šachovou partií. Ogura se snažil a nakonec zajel pátý čas před Albertem Arenasem. Rychlejší byli další Japonci Suzuki a Ayumu Sasaki, dále Jeremy Alcoba a jméno „polemana“ není žádným překvapením: Raúl Fernández.

VC Portugalska Moto3 2020 – Kvalifikace (Top 10)
1. Raúl Fernández KTM Red Bull KTM Ajo 1:48,051 min
2. Jeremy Alcoba Honda Kömmerling Gresini Moto3 1:48,236 min
3. Ayumu Sasaki KTM Red Bull KTM Tech 3 1:48,291 min
4. Tatsuki Suzuki Honda SIC58 Squadra Corse 1:48,342 min
5. Ai Ogura Honda Honda Team Asia 1:48,366 min
6. Albert Arenas KTM Gaviota Aspar Team Moto3 1:48,478 min
7. Niccolò Antonelli Honda SIC58 Squadra Corse 1:48,529 min
8. Dennis Foggia Honda Leopard Racing 1:48,893 min
9. Jaume Masiá Honda Leopard Racing 1:48,910 min
10. Gabriel Rodrigo Honda Kömmerling Gresini Moto3 1:48,920 min

Zdroje: MotoGPsport.cz, Wikipedia, MotoGP.com, Brněnský deník, Nova Sport, iDnes.cz

Foto: Václav Duška jr.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)

Doporučujeme