Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motor uprostřed, turbo a stovka pod 6 sekund. Nadějná Škoda Salamander měla krátký život

Jan Zajíc
Diskuze (4)

Škoda Garde Turbo, která je známá také pod přezdívkou Salamander, představuje jeden z nejzajímavějších závodních speciálů bývalého Československa. Přestože nežila dlouho.

"Mlok" se zrodil v dílnách Bratislavských automobilových závodů (BAZ), v nichž konstruktéři a motoráři už od roku 1980 experimentovali s použitím turbodmychadla ve škodovkách. Přeplňováním úspěšně vybavili například závodní 130 RS nebo sedan 120 L.

Když se pak v roce 1982 v Bratislavě začalo montovat nové kupé Garde, tým šikovných nadšenců nasměroval svou pozornost na něj. Svoje dosavadní zkušenosti se rozhodl zužitkovat při vývoji a stavbě speciálu pro závody do vrchu. Tak se zrodila Škoda Garde Turbo, zvaná také Salamander.

Speciál přitom vznikl velice rychle, projekt byl vedením BAZ schválen na konci roku 1982, v lednu 1983 se začalo pracovat a už za tří měsíce bylo auto připravené k testům. A 21. května se ukázalo divákům závodů do vrchu na Pezinské Babě - nikoli staticky, ale rovnou jako účastník klání. Zajelo prý šestý nejlepší čas.

Za projektem stálo pět hlavních postav: Michal Dibarbora, František Hrivňák a Jozef Mičan měli na starost motor a přeplňování, Marián Karolčík byl zodpovědný za konstrukci, její pevnost a také karoserii, Milan Biroš navrhl design.

U designu bychom asi mohli začít, ten je totiž vidět hned na první pohled. Závodní Garde Turbo zaujme především výraznými laminátovými blatníky, na ty přední navazoval nápadný spoiler.

Pod agresivně vyhlížející karoserií se ukrývala neobvyklá technika. Zadní nápravu dodala závodní Škoda 130 RS, konstruktéři ji však pro Salamander rozšířili. Přední náprava byla sériová, ale i tady se díky rozšířené nápravnici zvětšoval rozchod.

Rozchod předních kol narostl o 530 mm na 1850 mm, zadní o 510 mm na 1800 mm. Dále byl zkrácen o 125 mm rozvor, na 2275 mm. Soutěžní speciál byl ve srovnání se standardní Škodou Garde o 25 mm kratší, na délku měřil 4150 mm, ale pochopitelně současně podstatně širší: ze sériových 1610 mm šířka karoserie narostla na 2100 mm. Za zmínku stojí také světlá výška pouhých 80 mm a výška vozu 1250 mm.

Zajímavá byla pohonná jednotka, nejen díky přeplňovaní. Čtyřválec o objemu 1,3 litru, "krmený" dvojitým karburátorem Weber, pocházel ze Škody 130 RS, tubodmychadlo dodala společnost KKK.

Pro lepší rozložení hmotnosti byl motor navíc otočen o 180 stupňů a posunut před zadní nápravu. Foukaný čtyřválec nepoužíval mezichladič, o odvod tepla se staral  ejektor na výfukovém potrubí. Převodovka byla čtyřstupňová a ručně řazená.

Parametry na tehdejší dobu vypadaly skvěle. Motor údajně poskytoval nejvyšší výkon 130 kW při 7000 otáčkách za minutu. A mimochodem, turbo údajně "fouklo" až okolo 5000 otáček.

Pouhých 720 kilogramů vážící stroj akceleroval z klidu na stovku za 5,5 sekundy (podle některých zdrojů dokonce za 5,1 s) a rozjel se až na 220 km/h.

Nadějnému projektu se bohužel nedostalo dlouhého života, už v červnu, tedy jen několik týdnů po prvním závodě, jezdec Jozef Viskup s autem v tréninkových jízdách havaroval. Vozu údajně při sjíždění kopce praskla zadní pneumatika. A zatímco Viskupovi se naštěstí nic vážného nestalo, "Mlok" byl po bouračce na odpis.

Nehodu však přežil motor, který se následně dostal do jiného vrchařského speciálu, konkrétně do placky MTX Spider. Ale to už je jiný příběh...

Jan Zajíc
Diskuze (4)

Doporučujeme

8. 7. 2021 19:16
Re: Re: ...
Zo shitových dielov zo shitovej linky kvalitný produkt nevylezie ani keby sa to montovalo vo Wolfsburgu.
8. 7. 2021 08:06
Re: ...
Made in SSR? Tam bola made in SSR jen montáž, materiál sa vozil z Čiech. Vyradený materiál z Boleslavi nešiel do šrotu, ale na repas a potom putoval do Bratislavy. To by si čumel, aké martýrium s tým odpadom v Bratislave zažívali, pretože to bola len montovňa gardečiek, nie výroba. Aj tie slávne čierne matné strechy boli z núdze cnosť, pretože z Čiech chodili zvlnené a poprehýbané strešné plechy - na reklamáciu dostali odpoveď, že iné nedostanú. S matnou čiernou farbou to aspoň nebolo tak vidno.. Takže schladni, tá fantastická "kvalita" áut z BA nebola daná miestom montáže. ;-)