Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mototest Vespa GTS 125 Super Sport: Všechny krásy Itálie

Analogové přístroje se k celkovému designu vespy hodí víc než velký barevný displej
Chromované ovladače u rukojetí mají všechny verze, tedy i Super Sport. U něj ale působí divně, protože jinak má všechny ozdobné lišty černé.
Vespa GTS 125 Super Sport
Novinkou je také bezklíčové startování
31 Fotogalerie
Leoš Káňa
Diskuze (22)

Značka Vespa je ikonou mezi skútry a stálicí, která změny dávkuje po troškách. Vrcholná modelová řada GTS se nyní dočkala drobných designových a technických vylepšení. My jsme je prozkoumali na verzi 125 Super Sport.

Historie značky Vespa je dostatečně známá a má značnou zásluhu na rozhýbání zchudlé poválečné Itálie. Postupem času se ale z levného dopravního prostředku stal kultovní stroj, který změnil životní styl mnoha lidem po celém světě. I proto postupně rostl zdvihový objem motorů a v roce 2003 se objevila i vrcholná řada GTS. Původně nesla označení Granturismo 125 a 200, po dvou letech se objevilo provedení GTS 250. V roce 2016 byla řada Vespa GTS doplněna o rodinu motorů i-get a před čtyřmi lety dostala motor 300 hpe s výkonem přes 23 koní nebo provedení Super Tech s velkým barevným displejem. V případě aktuálního modelu jedinečný design doplnila i řada technických inovací.

Jen lehké retuše

Tradiční linie modelu GTS zůstala zachována a jen opravdový znalec dokáže rozklíčovat úpravy. Denní svícení a blikače na bocích chrániče nohou jsou nově diodové a bez uchycovacích šroubků, takže působí čistším dojmem. Změnila se také výrazná „kravata“ s menšími a dynamičtějšími lamelami. Větrací otvory po stranách kapotáže jsou nižší a přední blatník užší. Ozdobné lišty na kapotáži teď mají různé barvy pro jednotlivé verze. Ty jsou čtyři: základní GTS, moderní GTS Super, sportovní GTS Super Sport a technologicky nejpokročilejší GTS Super Tech. Testované provedení Super Sport se prodává ve specifických barvách a odlišuje se černými lištami místo chromovaných, grafitovými koly, polepy a imitací kevlaru na přední „kravatě“.

Video placeholder
Svět motorů (upoutávka s Martinem Vaculíkem) • Zdroj: Auto.cz

Přepracovaná řídítka s kulatým světlometem LED se roztáhla a dostala nové sdružené ovládací prvky zasazené do chromovaných bloků. Všímáme si i jinak vytvarovaných vnějších zpětných zrcátek, pětipaprskových ráfků, krytu tlumiče výfuku i diodového zadního světla s oddělenou žárovkou pro registrační značku. K čistotě designu přispívá i spínací bezklíčová skříňka, kterou mají všechny verze GTS.

Menší motor stačí

Motory zůstaly původní. Pro test jsme zvolili slabší, vodou chlazený jednoválec s elektronickým vstřikováním, čtyřventilovou technikou a objemem 125 cm3, protože s ním mohou jezdit i držitelé „béčkového“ řidičského oprávnění. Výkon 10,3 kW při 8750 min-1 a točivý moment 12 Nm dostupný při 6750 min-1 by měly vespě zajistit dobré dynamické vlastnosti. A jízda s ní je na stopětadvacítkovou kubaturu velmi svižná. Od semaforů vystřelíte rychleji než auta a za hranicemi města můžete „prohánět“ ostatní motorkáře. Reakce na otočení plynové rukojeti jsou hbité a variátorová převodovka ani moc neklouže. Při popojíždění po městě by spotřebu měl snižovat systém stop-start, který automaticky motor vypne za 3 až 7 sekund po zastavení. Vespa namísto klasického startéru používá bezkomutátorový elektrický startér „direct mount“, instalovaný přímo na klikovém hřídeli. Opětovné naskočení motoru nám připadá tišší a jemnější.

Pro všechny činnosti

Konstruktéři Vespy zapracovali i na podvozku, zejména jednostranném zavěšení předního kola. I na malých kolečkách bezvadně tlumí nerovnosti. Komfort i na dlážděné vozovce je příkladný, což zvyšuje pohodlí při jízdě, ale i bezpečnost. S krizovými situacemi si navíc poradí dobře dávkovatelné nové třmeny Nissin s hlavním brzdovým válcem Brembo. Vespa se ale nebojí ani svižnějšího tempa – vždyť nese přídomek Super Sport. Rychlé průjezdy zatáček ani náklony jí nedělají problémy a líbí se nám, jak působí pevně a ochotně se vrhá do zatáček. Jedinou připomínku máme ke stupačkám pro spolujezdce. Když jsou vysunuté, při zastavení překážejí řidičovým nohám. A zarazí také vysoká cena, i když počty těchto italských skútrů na silnicích napovídají, že to zákazníkům nevadí.

Plusy

  • Agilní jízdní vlastnosti
  • Pohodlný podvozek
  • Atraktivní vzhled
  • Slušný výkon motoru
  • Příjemná jezdecká pozice

Minusy

  • Vysoká cena
  • Vysunuté stupačky spolujezdce vadí řidiči při zastavení
Vespa GTS 125 Super Sport
Motor čtyřtaktní jednoválec SOHC
Chlazení kapalinou
Zdvihový objem (cm3125
Vrtání a zdvih (mm) 52 x 58,7
Výkon (kW/min-110,3/8750
Točivý moment (Nm/min-1)12/6750
Převodovka automatická s plynulým převodem
Spojka suchá odstředivá
Startování elektrické
Brzda přední jedna kotoučová 220 mm
Brzda zadní kotoučová 220 mm
Pneumatiky P a Z 120/70 R12 a 130/70 R12
Rozvor (mm) 1385
Výška sedla (mm) 790
Objem nádrže (l) 7
Spotřeba (l/100 km) 2,6
Základní cena (Kč) 159 900

Víte, že…

… první model Vespa byl představen v roce 1946?

… hlavní expanze na světové trhy probíhala během 50. a 60. let minulého století?

… skútry Vespa se objevily ve známých filmech jako „Prázdniny v Římě“ nebo „La Dolce Vita“?

… rodina modelů GTS se poprvé představila v roce 2003?

… sraz PragoVespa 2023 se letos bude konat 23. až 25. června?

… v České republice bylo letos otevřeno 23. dealerství Vespy?

Vstoupit do diskuze (22)