Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mototest Vespa GTS 125 Super Sport: Všechny krásy Itálie

Leoš Káňa
Diskuze (22)

Značka Vespa je ikonou mezi skútry a stálicí, která změny dávkuje po troškách. Vrcholná modelová řada GTS se nyní dočkala drobných designových a technických vylepšení. My jsme je prozkoumali na verzi 125 Super Sport.

Historie značky Vespa je dostatečně známá a má značnou zásluhu na rozhýbání zchudlé poválečné Itálie. Postupem času se ale z levného dopravního prostředku stal kultovní stroj, který změnil životní styl mnoha lidem po celém světě. I proto postupně rostl zdvihový objem motorů a v roce 2003 se objevila i vrcholná řada GTS. Původně nesla označení Granturismo 125 a 200, po dvou letech se objevilo provedení GTS 250. V roce 2016 byla řada Vespa GTS doplněna o rodinu motorů i-get a před čtyřmi lety dostala motor 300 hpe s výkonem přes 23 koní nebo provedení Super Tech s velkým barevným displejem. V případě aktuálního modelu jedinečný design doplnila i řada technických inovací.

Jen lehké retuše

Tradiční linie modelu GTS zůstala zachována a jen opravdový znalec dokáže rozklíčovat úpravy. Denní svícení a blikače na bocích chrániče nohou jsou nově diodové a bez uchycovacích šroubků, takže působí čistším dojmem. Změnila se také výrazná „kravata“ s menšími a dynamičtějšími lamelami. Větrací otvory po stranách kapotáže jsou nižší a přední blatník užší. Ozdobné lišty na kapotáži teď mají různé barvy pro jednotlivé verze. Ty jsou čtyři: základní GTS, moderní GTS Super, sportovní GTS Super Sport a technologicky nejpokročilejší GTS Super Tech. Testované provedení Super Sport se prodává ve specifických barvách a odlišuje se černými lištami místo chromovaných, grafitovými koly, polepy a imitací kevlaru na přední „kravatě“.

Video se připravuje ...

Přepracovaná řídítka s kulatým světlometem LED se roztáhla a dostala nové sdružené ovládací prvky zasazené do chromovaných bloků. Všímáme si i jinak vytvarovaných vnějších zpětných zrcátek, pětipaprskových ráfků, krytu tlumiče výfuku i diodového zadního světla s oddělenou žárovkou pro registrační značku. K čistotě designu přispívá i spínací bezklíčová skříňka, kterou mají všechny verze GTS.

Menší motor stačí

Motory zůstaly původní. Pro test jsme zvolili slabší, vodou chlazený jednoválec s elektronickým vstřikováním, čtyřventilovou technikou a objemem 125 cm3, protože s ním mohou jezdit i držitelé „béčkového“ řidičského oprávnění. Výkon 10,3 kW při 8750 min-1 a točivý moment 12 Nm dostupný při 6750 min-1 by měly vespě zajistit dobré dynamické vlastnosti. A jízda s ní je na stopětadvacítkovou kubaturu velmi svižná. Od semaforů vystřelíte rychleji než auta a za hranicemi města můžete „prohánět“ ostatní motorkáře. Reakce na otočení plynové rukojeti jsou hbité a variátorová převodovka ani moc neklouže. Při popojíždění po městě by spotřebu měl snižovat systém stop-start, který automaticky motor vypne za 3 až 7 sekund po zastavení. Vespa namísto klasického startéru používá bezkomutátorový elektrický startér „direct mount“, instalovaný přímo na klikovém hřídeli. Opětovné naskočení motoru nám připadá tišší a jemnější.

Pro všechny činnosti

Konstruktéři Vespy zapracovali i na podvozku, zejména jednostranném zavěšení předního kola. I na malých kolečkách bezvadně tlumí nerovnosti. Komfort i na dlážděné vozovce je příkladný, což zvyšuje pohodlí při jízdě, ale i bezpečnost. S krizovými situacemi si navíc poradí dobře dávkovatelné nové třmeny Nissin s hlavním brzdovým válcem Brembo. Vespa se ale nebojí ani svižnějšího tempa – vždyť nese přídomek Super Sport. Rychlé průjezdy zatáček ani náklony jí nedělají problémy a líbí se nám, jak působí pevně a ochotně se vrhá do zatáček. Jedinou připomínku máme ke stupačkám pro spolujezdce. Když jsou vysunuté, při zastavení překážejí řidičovým nohám. A zarazí také vysoká cena, i když počty těchto italských skútrů na silnicích napovídají, že to zákazníkům nevadí.

Plusy

  • Agilní jízdní vlastnosti
  • Pohodlný podvozek
  • Atraktivní vzhled
  • Slušný výkon motoru
  • Příjemná jezdecká pozice

Minusy

  • Vysoká cena
  • Vysunuté stupačky spolujezdce vadí řidiči při zastavení
Vespa GTS 125 Super Sport
Motor  čtyřtaktní jednoválec SOHC
Chlazení  kapalinou
Zdvihový objem (cm3 125
Vrtání a zdvih (mm)  52 x 58,7
Výkon (kW/min-1 10,3/8750
Točivý moment (Nm/min-1) 12/6750
Převodovka  automatická s plynulým převodem
Spojka  suchá odstředivá
Startování  elektrické
Brzda přední  jedna kotoučová 220 mm
Brzda zadní  kotoučová 220 mm
Pneumatiky P a Z  120/70 R12 a 130/70 R12
Rozvor (mm)  1385
Výška sedla (mm)  790
Objem nádrže (l)  7
Spotřeba (l/100 km)  2,6
Základní cena (Kč)  159 900

Víte, že…

… první model Vespa byl představen v roce 1946?

… hlavní expanze na světové trhy probíhala během 50. a 60. let minulého století?

… skútry Vespa se objevily ve známých filmech jako „Prázdniny v Římě“ nebo „La Dolce Vita“?

… rodina modelů GTS se poprvé představila v roce 2003?

… sraz PragoVespa 2023 se letos bude konat 23. až 25. června?

… v České republice bylo letos otevřeno 23. dealerství Vespy?

Leoš Káňa
Diskuze (22)

Doporučujeme

9. 6. 2023 13:06
Re: Vespa 125
Mám pocit, že z Vespy sa stáva tak tošičku kult. Taký piánko, ale Vespa je proste úplne iný svet ako všetko ostatné v rámci skútrov.
Avatar - kari.laz
9. 6. 2023 09:14
Re: Vespa
To ano, narážel jsem na tento GTS model. I tak se Vespa jízdně zvedla. Není to tak dávno, co byla spíše na oimage, ale teď už se na tom i dobře jezdí.
Japonec je jistota. Případně Aprilia
Avatar - kari.laz
9. 6. 2023 09:13
Re: Vespa 125
mopedix je nesmysl. Nemá cenu to spolu ani porovnávat. A souhlas, že cenu si obhájí. Už jen to, že se dobře prodává.
Avatar - kari.laz
9. 6. 2023 09:12
Re: Vespa 125
Ke všem výtkám souhlas, plus bych doplnil, ochranu proti větru. Po městě se to tolik neprojeví, ale i tak jsou místa s rychlostí 70 a víc tam už bude foukat.
9. 6. 2023 06:42
Re: Vespa 125
Cena nie je nízka, ale na rozdiel od Mopedixu si ju obháji.