Značka Vespa je ikonou mezi skútry a stálicí, která změny dávkuje po troškách. Vrcholná modelová řada GTS se nyní dočkala drobných designových a technických vylepšení. My jsme je prozkoumali na verzi 125 Super Sport.
Historie značky Vespa je dostatečně známá a má značnou zásluhu na rozhýbání zchudlé poválečné Itálie. Postupem času se ale z levného dopravního prostředku stal kultovní stroj, který změnil životní styl mnoha lidem po celém světě. I proto postupně rostl zdvihový objem motorů a v roce 2003 se objevila i vrcholná řada GTS. Původně nesla označení Granturismo 125 a 200, po dvou letech se objevilo provedení GTS 250. V roce 2016 byla řada Vespa GTS doplněna o rodinu motorů i-get a před čtyřmi lety dostala motor 300 hpe s výkonem přes 23 koní nebo provedení Super Tech s velkým barevným displejem. V případě aktuálního modelu jedinečný design doplnila i řada technických inovací.
Jen lehké retuše
Tradiční linie modelu GTS zůstala zachována a jen opravdový znalec dokáže rozklíčovat úpravy. Denní svícení a blikače na bocích chrániče nohou jsou nově diodové a bez uchycovacích šroubků, takže působí čistším dojmem. Změnila se také výrazná „kravata“ s menšími a dynamičtějšími lamelami. Větrací otvory po stranách kapotáže jsou nižší a přední blatník užší. Ozdobné lišty na kapotáži teď mají různé barvy pro jednotlivé verze. Ty jsou čtyři: základní GTS, moderní GTS Super, sportovní GTS Super Sport a technologicky nejpokročilejší GTS Super Tech. Testované provedení Super Sport se prodává ve specifických barvách a odlišuje se černými lištami místo chromovaných, grafitovými koly, polepy a imitací kevlaru na přední „kravatě“.
Přepracovaná řídítka s kulatým světlometem LED se roztáhla a dostala nové sdružené ovládací prvky zasazené do chromovaných bloků. Všímáme si i jinak vytvarovaných vnějších zpětných zrcátek, pětipaprskových ráfků, krytu tlumiče výfuku i diodového zadního světla s oddělenou žárovkou pro registrační značku. K čistotě designu přispívá i spínací bezklíčová skříňka, kterou mají všechny verze GTS.
Menší motor stačí
Motory zůstaly původní. Pro test jsme zvolili slabší, vodou chlazený jednoválec s elektronickým vstřikováním, čtyřventilovou technikou a objemem 125 cm3, protože s ním mohou jezdit i držitelé „béčkového“ řidičského oprávnění. Výkon 10,3 kW při 8750 min-1 a točivý moment 12 Nm dostupný při 6750 min-1 by měly vespě zajistit dobré dynamické vlastnosti. A jízda s ní je na stopětadvacítkovou kubaturu velmi svižná. Od semaforů vystřelíte rychleji než auta a za hranicemi města můžete „prohánět“ ostatní motorkáře. Reakce na otočení plynové rukojeti jsou hbité a variátorová převodovka ani moc neklouže. Při popojíždění po městě by spotřebu měl snižovat systém stop-start, který automaticky motor vypne za 3 až 7 sekund po zastavení. Vespa namísto klasického startéru používá bezkomutátorový elektrický startér „direct mount“, instalovaný přímo na klikovém hřídeli. Opětovné naskočení motoru nám připadá tišší a jemnější.
Pro všechny činnosti
Konstruktéři Vespy zapracovali i na podvozku, zejména jednostranném zavěšení předního kola. I na malých kolečkách bezvadně tlumí nerovnosti. Komfort i na dlážděné vozovce je příkladný, což zvyšuje pohodlí při jízdě, ale i bezpečnost. S krizovými situacemi si navíc poradí dobře dávkovatelné nové třmeny Nissin s hlavním brzdovým válcem Brembo. Vespa se ale nebojí ani svižnějšího tempa – vždyť nese přídomek Super Sport. Rychlé průjezdy zatáček ani náklony jí nedělají problémy a líbí se nám, jak působí pevně a ochotně se vrhá do zatáček. Jedinou připomínku máme ke stupačkám pro spolujezdce. Když jsou vysunuté, při zastavení překážejí řidičovým nohám. A zarazí také vysoká cena, i když počty těchto italských skútrů na silnicích napovídají, že to zákazníkům nevadí.
Plusy
- Agilní jízdní vlastnosti
- Pohodlný podvozek
- Atraktivní vzhled
- Slušný výkon motoru
- Příjemná jezdecká pozice
Minusy
- Vysoká cena
- Vysunuté stupačky spolujezdce vadí řidiči při zastavení
Vespa GTS 125 Super Sport | |
Motor | čtyřtaktní jednoválec SOHC |
Chlazení | kapalinou |
Zdvihový objem (cm3) | 125 |
Vrtání a zdvih (mm) | 52 x 58,7 |
Výkon (kW/min-1) | 10,3/8750 |
Točivý moment (Nm/min-1) | 12/6750 |
Převodovka | automatická s plynulým převodem |
Spojka | suchá odstředivá |
Startování | elektrické |
Brzda přední | jedna kotoučová 220 mm |
Brzda zadní | kotoučová 220 mm |
Pneumatiky P a Z | 120/70 R12 a 130/70 R12 |
Rozvor (mm) | 1385 |
Výška sedla (mm) | 790 |
Objem nádrže (l) | 7 |
Spotřeba (l/100 km) | 2,6 |
Základní cena (Kč) | 159 900 |
Víte, že…
… první model Vespa byl představen v roce 1946?
… hlavní expanze na světové trhy probíhala během 50. a 60. let minulého století?
… skútry Vespa se objevily ve známých filmech jako „Prázdniny v Římě“ nebo „La Dolce Vita“?
… rodina modelů GTS se poprvé představila v roce 2003?
… sraz PragoVespa 2023 se letos bude konat 23. až 25. června?
… v České republice bylo letos otevřeno 23. dealerství Vespy?