Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Testovali jsme legendární skútr Vespa Primavera RED 125!

Jiří Baborský Jiří Baborský 13. 6. 2021 • 04:45
33
7
Zobrazit náhledy (33)
Vespa Primavera RED 125 Vespa Primavera RED 125 Lehoučká a kompaktní vespa je zrozena pro kličkování městem. Jistý podvozek si vás rychle získá, stojan si tak rychle z obou stran přibrousíte. Vespa Primavera RED 125 Vespa Primavera RED 125 Design kombinuje modernu s motivy původní primavery z roku 1968. Kouzlu vespy často podlehnou dámy. Nejen ony by ocenily komfort bočního stojánku, jenž Italce chybí. Vespa Primavera RED 125 Vespa Primavera RED 125 Vespa Primavera RED 125 Malá, dvanáctipalcová kola dají pocítit každý výmol, vypadají ale skvěle. Letmé zavěšení ohromí, méně už kotouč s ABS jen na předku, vzadu brzdí mechanicky ovládaný buben. Vespa Primavera RED 125 Malá, dvanáctipalcová kola dají pocítit každý výmol, vypadají ale skvěle. Letmé zavěšení ohromí, méně už kotouč s ABS jen na předku, vzadu brzdí mechanicky ovládaný buben. Vzduchem chlazený jednoválec běží jemně, má elán a spotřebu nevyženete nad tři litry. Vespa Primavera RED 125 Vespa Primavera RED 125 Vespa Primavera RED 125 Tradiční design osvětlujících prvků skrývá moderní technologii LED Za víkem před koleny najdete pojistky a malou schránku s USB Vespa Primavera RED 125 Vespa Primavera RED 125 Vespa Primavera RED 125 Vespa Primavera RED 125 Vespa Primavera RED 125 Tradiční design osvětlujících prvků skrývá moderní technologii LED Vespa Primavera RED 125 Podsedlový prostor o objemu 16,6 litru otevřete tlačítkem před koleny nebo dálkově klíčkem, pojme i integrálku. Celý kbelík můžete vyjmout, vyčistit a pohodlně se tak dostanete k motoru. Podsedlový prostor o objemu 16,6 litru otevřete tlačítkem před koleny nebo dálkově klíčkem, pojme i integrálku. Celý kbelík můžete vyjmout, vyčistit a pohodlně se tak dostanete k motoru. Podsedlový prostor o objemu 16,6 litru otevřete tlačítkem před koleny nebo dálkově klíčkem, pojme i integrálku. Celý kbelík můžete vyjmout, vyčistit a pohodlně se tak dostanete k motoru.

Vespa je mezi skútry ikona, model Primavera pak jedna z ikon Vespy. Za pověst i unikátní konstrukci si nechá zaplatit, její koupí teď alespoň můžete přispět na dobrou věc.

Model Primavera se v nabídce italské značky Vespa objevil v roce 1968 a prodával se čtrnáct let. Slavné jméno opět ožilo v roce 2014, kdy jeho moderní reinkarnace nahradila řadu LX. Před sezonou 2018 vosa (italsky vespa) přezula na větší kola a od letoška musí její motory plnit emisní normu Euro 5. Nejvyšší čas si legendu přeplněných měst připomenout.

Červenáček

Testovaný kus září krásným rudým lakem, přičemž červené jsou i sedlo a kola. Není to však samoúčelné – edice RED je součástí stejnojmenného charitativního projektu zahrnujícího pestrou směsici červeného zboží, jehož koupí přispějete na boj s HIV/AIDS a nejnověji také s covidem-19. V případě vespy hovoříme o částce 100 $, tedy necelých 2100 Kč, v případě značkových doplňků pak o 10 % z ceny.

Tradice se nevzdá

Všeobecně dnes výrobci šetří, kde se dá. Vespa však nehodlá slevit ze zavazující tradice, byť se to promítá do nesrovnatelně vyšší ceny, než za jakou městské stopětadvacítky nabízí konkurence, mateřskou značku Piaggio nevyjímaje. Základem primavery je poctivá plechová samonosná karoserie osazená poháněcí jednotkou s letmo zavěšeným zadním kolem. Jen na jedné straně je uloženo i přední kolo ustavené unikátním systémem přepákování. Jak už jsme nastínili, primavera v průběhu života nasadila větší, 12palcové obutí, což je stran stability, přenosu brzdné síly a komfortu jistě chvályhodné, nicméně doba pokročila a na dnešní poměry je to zkrátka málo. Primavera vám dá pocítit každou nerovnost a na větších si hezky temperamentně dupne.

Svět motorů 23/2021 Svět motorů 23/2021

 

Italská pohoda

Ergonomicky se vespička povedla. Příjemně se na ni poskládá i větší chlap, sedlo je komfortní, místa dost a nohy si hoví v přirozené poloze. Na pozici ovladačů jsme si zvykli hned a rychlost kontrolovali častěji než jindy, protože přístrojovka je jednoduše krásná a svádí zrak. Nechybějí hodiny ani palivoměr – na rozdíl od retro tachometru v digitální formě – tomu ale není potřeba věnovat moc pozornosti. Udávaná spotřeba 2,5 l/100 km je realistická a při osmilitrové zásobě znamená dojezd přes 300 km.

Vzduchem chlazený jednoválec s tříventilovým rozvodem je klasikou koncernu Piaggio. Běží tiše, bez vibrací a jemně se rozjíždí. S přechodem na emisní normu Euro 5 lehce změnil parametry: původně dával 7,9 kW/7700 min-1 a 10,4 Nm/6000 min-1, aktuálně produkuje 8,1 kW o tři sta otáček výš a nezměněný krouťák se dostavuje o 750 otáček později. Rozdíl sotva poznáte, vespa je dál příjemně čilou vosičkou letící hravě přes 80 km/h a neláme si hlavu tím, že někteří soupeři působí dravěji. Vyvažuje to obratností a hravostí, kličkování ucpaným Římem má zkrátka v genech.

Něco za něco

Ikonický roztomilý design se smyslnými detaily, svérázná koncepce a image značky si vybírají daň v ceně, která je na poměry městských skútrů vysoká – stopětadvacítka startuje na 122.900 Kč, verze RED je o dalších pět tisíc dražší. Mnohem levněji seženete často o dost modernější techniku, jenže Vespa je jen jedna a davy věrných fanoušků to vědí.

Na 15 způsobů

Vespa je v oboru výjimečná nejen konstrukcí a designem, ale také nepřeberným množstvím variant každého modelu – ať už díky několika nabízeným kubaturám, verzím výbavy, nebo speciálním či limitovaným edicím.

  • Primavera: základní varianta, nabízená ve třech kubaturách
  • Primavera S: sportovnější verze s digitálním přístrojovým panelem a konektivitou
  • PrimaveraTouring: cestovní provedení s plexi a předním i zadním nosičem 
  • Primavera Sean Wotherspoon: umělcem navržený design s pestrobarevnou karoserií, bílými ráfky a manšestrovým sedlem 
  • Primavera RED: testovaná celočervená verze, jejíž koupí přispějete na dobrou věc
  • Primavera 75th: luxusní limitovaná edice pro rok 2021 u příležitosti výročí značky
Ceny Vespy Primavera
Verze/motor 50 cm3 125 cm3 150 cm3
Primavera 82 900 Kč 122 900 Kč 125 900 Kč
Primavera S 129 900 Kč 132 900 Kč
Primavera Touring 92 900 Kč 127 900 Kč 130 900 Kč
Primavera Sean Wotherspoon 135 900 Kč 138 900 Kč
Primavera RED 99 900 Kč 127 900 Kč
Primavera 75th 98 900 Kč 135 900 Kč 138 900 Kč

Plusy

  • Jedinečný design, image
  • Luxusní zpracování
  • Svižný a úsporný motor
  • Komfortní posez
  • Praktický podsedlový prostor
  • Jízdní vlastnosti

Minusy

  • Vysoká cena
  • Malá kola prozradí každou nerovnost
  • Absence postranního stojánku
  • Vzadu jen bubnová brzda
Vespa Primavera 125
Motor čtyřdobý jednoválec SOHC
Chlazení vzduchem
Zdvihový objem (cm3) 124,5
Výkon (kW/min-1) 8,1/8000
Točivý moment (Nm/min-1) 10,4/6750
Převodovka, sekundární převod CVT
Startování elektrické
Brzda přední hydraulická kotoučová 200 mm s ABS
Brzda zadní mechanická bubnová 140 mm
Pneumatiky P a Z 110/70-12 a 120/70-12
Rozvor (mm) 1340
Výška sedla (mm) 790
Pohotovostní hmotnost (kg) 118
Objem nádrže (l) 8
Spotřeba (l/100 km) 2,5
Základní cena (Kč) 122 900
Cena verze RED (Kč) 127 900

Související články

Témata
Avatar - Ozzman
15. 6. 2021 08:34
Re: Kola 12"
No tech tu taky jezdi dost, jsou jako sdilene kolobezky a to je pak az nebezpecny, co na tom jezdi za lidi :D
15. 6. 2021 08:02
Re: Kola 12"
Takže nejaký elektrický skúter made in China by bol vcelku ideálny... ;-)
Avatar - Ozzman
14. 6. 2021 21:23
Re: Kola 12"
Cílovka kategorie Vespa jsou ženy a metrosexuální homo hipsteři ve velkých městech, ostatní jezdí na Japoncích :D A v Praze je skútrů požehnaně od té doby, co na to platí B skupina, nejčastější jsou Hondy a Yamahy... vřava velkoměsta je nemilosrdná, jsou to jako Oktávky a Golfy.. všechny nechávají vzadu a jezdí jak prasata :D


Ale je fakt, ze pred lihen hipsteru jako je naplavka a nebo manifesto , prijet na necem co ma motor (ideal je feťácké kolo, či longboard) je vespa… na japonci si zaveženíhodný a ted si představ tam prijet v tdi :D
14. 6. 2021 18:44
Re: Kola 12"
Správne. A aký je zmysel života muža? Aby bola žena spokojná. A o o o o tom to to je...
:D :yes:
Avatar - iudex
14. 6. 2021 17:19
Re: Kola 12"
Ja to naopak vidím tak, že ak domov skúter, tak jedine Vespu, a to práve túto verziu 125 Primavera.
Polovička rozlišuje len Vespu a všetkyostatnédizajnovonudnéaškaredé skútre. Darmo budeš argumentovať, že 12" je málo a bude to nekomfortné, že zo 125 ccm Japonci vydolujú vyšší výkon, že konkurencia je lacnejšia a lepšie vybavená. Proste cieľová skupina tejto kategórie sú ženy a tie reagujú na dizajn; no a keď postavíš vedľa seba nejakú funkcionalistickú Hondu, Suzuki či Yamahu a túto červenú Vespu... je vybrané.
https://img.auto.cz/…pbWc/7032879.jpg?…
https://bikes.suzuki.co.uk/media/13728/360_uh125a_l8_zrp_d.png

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud