Testovali jsme legendární skútr Vespa Primavera RED 125!
Vespa je mezi skútry ikona, model Primavera pak jedna z ikon Vespy. Za pověst i unikátní konstrukci si nechá zaplatit, její koupí teď alespoň můžete přispět na dobrou věc.
Model Primavera se v nabídce italské značky Vespa objevil v roce 1968 a prodával se čtrnáct let. Slavné jméno opět ožilo v roce 2014, kdy jeho moderní reinkarnace nahradila řadu LX. Před sezonou 2018 vosa (italsky vespa) přezula na větší kola a od letoška musí její motory plnit emisní normu Euro 5. Nejvyšší čas si legendu přeplněných měst připomenout.
Červenáček
Testovaný kus září krásným rudým lakem, přičemž červené jsou i sedlo a kola. Není to však samoúčelné – edice RED je součástí stejnojmenného charitativního projektu zahrnujícího pestrou směsici červeného zboží, jehož koupí přispějete na boj s HIV/AIDS a nejnověji také s covidem-19. V případě vespy hovoříme o částce 100 $, tedy necelých 2100 Kč, v případě značkových doplňků pak o 10 % z ceny.
Tradice se nevzdá
Všeobecně dnes výrobci šetří, kde se dá. Vespa však nehodlá slevit ze zavazující tradice, byť se to promítá do nesrovnatelně vyšší ceny, než za jakou městské stopětadvacítky nabízí konkurence, mateřskou značku Piaggio nevyjímaje. Základem primavery je poctivá plechová samonosná karoserie osazená poháněcí jednotkou s letmo zavěšeným zadním kolem. Jen na jedné straně je uloženo i přední kolo ustavené unikátním systémem přepákování. Jak už jsme nastínili, primavera v průběhu života nasadila větší, 12palcové obutí, což je stran stability, přenosu brzdné síly a komfortu jistě chvályhodné, nicméně doba pokročila a na dnešní poměry je to zkrátka málo. Primavera vám dá pocítit každou nerovnost a na větších si hezky temperamentně dupne.
Italská pohoda
Ergonomicky se vespička povedla. Příjemně se na ni poskládá i větší chlap, sedlo je komfortní, místa dost a nohy si hoví v přirozené poloze. Na pozici ovladačů jsme si zvykli hned a rychlost kontrolovali častěji než jindy, protože přístrojovka je jednoduše krásná a svádí zrak. Nechybějí hodiny ani palivoměr – na rozdíl od retro tachometru v digitální formě – tomu ale není potřeba věnovat moc pozornosti. Udávaná spotřeba 2,5 l/100 km je realistická a při osmilitrové zásobě znamená dojezd přes 300 km.
Vzduchem chlazený jednoválec s tříventilovým rozvodem je klasikou koncernu Piaggio. Běží tiše, bez vibrací a jemně se rozjíždí. S přechodem na emisní normu Euro 5 lehce změnil parametry: původně dával 7,9 kW/7700 min-1 a 10,4 Nm/6000 min-1, aktuálně produkuje 8,1 kW o tři sta otáček výš a nezměněný krouťák se dostavuje o 750 otáček později. Rozdíl sotva poznáte, vespa je dál příjemně čilou vosičkou letící hravě přes 80 km/h a neláme si hlavu tím, že někteří soupeři působí dravěji. Vyvažuje to obratností a hravostí, kličkování ucpaným Římem má zkrátka v genech.
Něco za něco
Ikonický roztomilý design se smyslnými detaily, svérázná koncepce a image značky si vybírají daň v ceně, která je na poměry městských skútrů vysoká – stopětadvacítka startuje na 122.900 Kč, verze RED je o dalších pět tisíc dražší. Mnohem levněji seženete často o dost modernější techniku, jenže Vespa je jen jedna a davy věrných fanoušků to vědí.
Na 15 způsobů
Vespa je v oboru výjimečná nejen konstrukcí a designem, ale také nepřeberným množstvím variant každého modelu – ať už díky několika nabízeným kubaturám, verzím výbavy, nebo speciálním či limitovaným edicím.
- Primavera: základní varianta, nabízená ve třech kubaturách
- Primavera S: sportovnější verze s digitálním přístrojovým panelem a konektivitou
- PrimaveraTouring: cestovní provedení s plexi a předním i zadním nosičem
- Primavera Sean Wotherspoon: umělcem navržený design s pestrobarevnou karoserií, bílými ráfky a manšestrovým sedlem
- Primavera RED: testovaná celočervená verze, jejíž koupí přispějete na dobrou věc
- Primavera 75th: luxusní limitovaná edice pro rok 2021 u příležitosti výročí značky
Ceny Vespy Primavera | |||
Verze/motor | 50 cm3 | 125 cm3 | 150 cm3 |
Primavera | 82 900 Kč | 122 900 Kč | 125 900 Kč |
Primavera S | – | 129 900 Kč | 132 900 Kč |
Primavera Touring | 92 900 Kč | 127 900 Kč | 130 900 Kč |
Primavera Sean Wotherspoon | – | 135 900 Kč | 138 900 Kč |
Primavera RED | 99 900 Kč | 127 900 Kč | – |
Primavera 75th | 98 900 Kč | 135 900 Kč | 138 900 Kč |
Plusy
- Jedinečný design, image
- Luxusní zpracování
- Svižný a úsporný motor
- Komfortní posez
- Praktický podsedlový prostor
- Jízdní vlastnosti
Minusy
- Vysoká cena
- Malá kola prozradí každou nerovnost
- Absence postranního stojánku
- Vzadu jen bubnová brzda
Vespa Primavera 125 | |
Motor | čtyřdobý jednoválec SOHC |
Chlazení | vzduchem |
Zdvihový objem (cm3) | 124,5 |
Výkon (kW/min-1) | 8,1/8000 |
Točivý moment (Nm/min-1) | 10,4/6750 |
Převodovka, sekundární převod | CVT |
Startování | elektrické |
Brzda přední hydraulická kotoučová | 200 mm s ABS |
Brzda zadní mechanická bubnová | 140 mm |
Pneumatiky P a Z | 110/70-12 a 120/70-12 |
Rozvor (mm) | 1340 |
Výška sedla (mm) | 790 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 118 |
Objem nádrže (l) | 8 |
Spotřeba (l/100 km) | 2,5 |
Základní cena (Kč) | 122 900 |
Cena verze RED (Kč) | 127 900 |