Test legendárního skútru Vespa Sprint 125 Racing Sixties: Zlatá šedesátá
Vespa Sprint 125 představuje stylový sportovní skútr pro hbité kličkování přeplněným městem. V limitované edici Racing Sixties je to nepřehlédnutelný účastník provozu.
S Vespou Sprint jako byste si do garáže zaparkovali kus staré dobré Itálie. Představila se už v roce 2014 jako nástupce modelu LX S a na první pohled bylo jasné, že se nemůže jmenovat jinak než Sprint. Tento legendární skútr z poloviny šedesátých let moderního nástupce inspiroval hlavně designem přední části s hranatým světlometem a krátkým kšiltem.
Retrospektivně laděné vespy všeobecně moc nestárnou a pro novodobý sprint to platí stoprocentně. Baculaté boky, „kravata“ na přední kapotě ani krásná litá kola se prostě neokoukají. U designu jsme se zasekli záměrně, protože u testovaného stroje hraje zásadní roli. Zatímco po technické stránce se toho pro rok 2020 moc neudálo, z estetického hlediska stojí za zmínku testovaná speciální edice Racing Sixties, inspirovaná sportovním duchem a současně elegancí klasických motorek šedesátých let a jejich gentlemanských jezdců. Vespa namíchala dvě podoby nové limitky: bílou s červenými prvky a naši nádherně zelenou se žlutými doplňky. Italský skútr na nás rázem dýchá chladnou britskou atmosféru – vždyť jako bychom se dívali na starý závodní Jaguar v proslulém laku British Racing Green.
Vespa je drahá, nemá cenu si nic nalhávat. Už standardní Sprint za 125.900 Kč vás vedle hlavního proudu za sedmdesát až devadesát tisíc zaskočí. A za efektní edici Racing Sixties si ještě sedm tisíc připlatíte. Takže pokud nezabřednete do rozsáhlého katalogu příslušenství, odjedete z prodejny v lepším případě lehčí o 132.900 Kč.
Za ně dostanete výstavní skútr, roztomilý, ale rozhodně ne holčičí, s luxusním zpracováním detailů, hlubokým lakem, fešáckými zlatými koly a černými prvky místo standardních chromovaných. Úžasně pohodlné nám připadalo sedlo, místa na nohy je dost i pro dlouhány, i když známe i prostornější stopětadvacítky. V době příchodu na trh byl sprint první vespou své kubatury s „velkými“, dvanáctipalcovými ráfky a byl za to veleben, jenže doba pokročila a dnes obouvá konkurence běžně 14 i 16 palců. Je tedy výrazně pohodlnější a stabilnější, vespa jim to zase nandá bezkonkurenční hravostí při kličkování městem. Skvěle padne do ruky a za chvíli se proplétáte ulicemi jak na koloběžce. Ale počítejte s tím, že ucítíte každou spáru, natož pak výmol, retardér nebo propadlý kanál.
Plusy
- Atraktivní retro design
- Svižný a úsporný motor
Minusy
- Malá kola prozradí každou nerovnost
Vespa Sprint 125 Racing Sixties | |
Motor | čtyřdobý jednoválec DOHC |
Chlazení | vzduchem |
Zdvihový objem (cm3) | 124,5 |
Výkon (kW/min-1) | 7,9/7700 |
Točivý moment (Nm/min-1) | 10,4/6000 |
Převodovka, sekundární | převod CVT |
Startování | elektrické |
Brzda přední kotoučová | 200 mm s ABS |
Brzda zadní bubnová | 140 mm |
Pneumatiky P a Z | 110/70-12 a 120/70-12 |
Rozvor (mm) | 1340 |
Výška sedla (mm) | 790 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 115 |
Objem nádrže (l) | 8 |
Spotřeba (l/100 km) | 2,3 |
Základní cena (Kč) | 125 900 |
Cena Racing Sixties (Kč) | 132 900 |