Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MultiAir: Nová rodina motorů se představí v Alfě Romeo MiTo

Diskuze (12)
Alfa Romeo potvrdila, že prvním autem, který dostane nový motor s technologií MultiAir z dílen Fiat Powertrain Technologies (FPT), bude v září MiTo 1,4 Turbo.

Italský koncern přirovnává význam technologie MultiAir pro benzinové motory k příchodu vstřikování common rail u turbodieselů, které mělo premiéru v roce 1997 v modelu Alfa Romeo 156. Nová řada motorů založená na revolučním způsobu řízení ventilů podle FPT zaručuje nárůst výkonu o 10 % a točivého momentu o 15 % při současném snížení spotřeby paliva o 10 %. Pozitivním přínosem je také snížení množství pevných částic ve výfukových plynech o 40 % a snížení emisí NOx až o 60 %.

Po dvacetiletém vývoji, který se ubíral řadou slepých uliček s elektrickým ovládáním ventilů (hlavním problémem byla nízká spolehlivost a vysoká energetická náročnost) a snažil se radikálně zpřesnit řízení vnitřních procesů v motoru a zejména proudění plynů, dosáhli inženýři prakticky použitelného kompromisu. Odstranili přímou mechanickou vazbu mezi vačkovou hřídelí a sacími ventily a nahradili ji elektrohydraulickým aktuátorem, vybaveným solenoidovým ventilem, schopným otevírat sací ventil do značné míry nezávisle na poloze vačkové hřídele a především nezávisle na ostatních válcích.

Ventil je totiž vytlačován krátkým vysokotlakým vedením a je schopen se otevírat do značné míry nezávisle na poloze vačkové hřídele. Výrazně se tak zkvalitňuje a zpřesňuje regulace cirkulace vzduchu a výfukových plynů a výrazně se zjednodušuje mechanická konstrukce motoru, protože odpadá nutnost druhé vačky a složitého mechanismu variabilního časování, omezuje se i potřeba EGR ventilu, protože systém je schopen značného překrytí otevření výfukových i sacích ventilů a tím nízkoztrátové vnitřní recirkulace v mnohem větší míře, než dovedou nejlepší VVT systémy.

Alfa Romeo nabídne pro MiTo tři výkonové verze s přeplňováním i atmosférické – 77, 99 a 125 kW, přičemž nejsilnější bude určena výhradně pro verzi MiTo Quadrifoglio Verde. V závislosti na výkonu bude motor spojen s pěti- nebo šestistupňovou manuální převodovkou. Součástí standardní výbavy, která také přispěje k nižší spotřebě paliva, bude systém Start&Stop.

Diskuze (12)
Avatar - pelikoš
16. 6. 2009 20:10
Re: MiTo
tak ti přeju,ať to rychle uteče ;-)
Avatar - pelikoš
16. 6. 2009 20:01
emoce
CUORE SPORTIVIO...ten design je fakt nádhernej...italové fakt uměj vyjádřit emoce :yes:
Avatar - ethicon
16. 6. 2009 17:58
Re: skutečný pokrok
mne to stále pripadá ako zamaskovaná mula Brava, tie koncové svetlá sú evidentne nalepené na zadok Brava...niečo podobné ako fotky novej Lancie Y...Panda oblepená gumou len maska vytvára dojem Lancie. Na niektorých fotkách je dokonca vidiet zadnú nápravu-pružiny, ktorá je rovnaká ako na Brave, napriek všetkým údajom o multilinku...
16. 6. 2009 13:07
Pro redakci
Pro ten czenglish patvar "aktuátor" 8-s existuje spisovný český výraz běžně používaný v literatuře vztahující se k automatizaci - "akční člen". ;-)
16. 6. 2009 08:50
MiTo
Už se na něj těším. Kvůli těmto motorům jsem koupi o rok odložil. Příští jaro, v březnu, ho chci mít v garáži. Snad se to nijak nezhatí (dostupnost financí a cena)....