Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Muž absolvoval přes 50 expedic a prozradil, proč vybírá jedině Toyotu

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Desítky drsných dobrodružství nejlépe zvládly Toyoty. Kromě vynikajícího základu je třeba použít ještě jeden spolehlivý trik, čímž se rapidně zvyšují šance na úspěšný návrat domů.

Chris Scott absolvoval od roku 1982 více než 50 expedic. Většina výprav plných boje o přežití vytvořila z obyčejného Brita statečného světoběžníka soustředěného na nekonečný písek. Uznávaný cestovatel se stal odborníkem na přechod saharské pouště, své postřehy sepsal do několika knih. Předávané zkušenosti vychází z výjezdů podstupovaných za řídítky jedné stopy i za volanty klasických kamionů nebo off-roadů. Nejspolehlivější zbraní proti nástrahám přírody se stala Toyota Land Cruiser.

Oceňované cestopisy Overlanders' Handbook, Adventure Motorcycling Handbook, Sahara Overland a další spojují vzpomínky na spolehlivost japonské techniky. Do paměti Scotta se vryl například dieselový Land Cruiser série 60, který překonal Mauretánií, Libyi, Maroko a dalších šest zemí na Sahaře.

Nekonečným zážitkům dominuje také typ FJ45. Hranatý půdorys plný oken byl mobilním domovem zhruba rok během poznávání Západní Austrálie a Severního teritoria. Stejně jako ostatní expediční speciály jsou Chrisovy exempláře přizpůsobeny náročným podmínkám, přesto přežití a úspěch výpravy vychází z odolné techniky osazené v továrně. Často jsou vozy překonstruované, jsou neuvěřitelně spolehlivé a robustní, což dává jistotu při cestování těžkým terénem, upřesnil ostřílený dobrodruh.

Scott nikdy nebyl oddaný jen Land Cruiseru, ale tisíce kilometrů mimo civilizaci potvrdily, že není lepšího výběru. Jak sám říká, je to nejdůvěryhodnější vůz na Zemi. Vzhledem k britskému rodišti fandil Land Roveru, ale stále častější a vzdálenější expedice odhalily globální oblibu poctivé Toyoty. Land Cruisery se vyskytují po celé zeměkouli, neúnavně vozí všechny společenské vrstvy bez ohledu na podklad pod koly a venkovní podmínky.

Rozmach Land Cruiserů přináší řadu výhod, díky přítomnosti v každé končině se často podaří najít schopného automechanika nebo není složité dohledat zhruba odpovídající náhradní díly. Scott využil všudypřítomnost terénní Toyoty v Alžírsku, kde na konci 90. let potkával každé druhé auto ve verzi J60. Tyto modely byly vyráběny v rozmezí let 1980 až 1990, což je výhoda, protože Scott upřednostňuje dřívější ročníky před moderními nástupci.

Nad volbou staršího Land Cruiseru dnes už není třeba přemýšlet jako nad nákupem výbavy. Položkou číslo jedna v plánování soběstačného pozemního cestování do neznáma jsou pneumatiky. Scott preferuje známé značky, nejlépe se mu osvědčily micheliny. Ani francouzská prémie neunikne defektům, ale kvalitní materiál sníží jejich počet.

Klíčové je také vylepšené odpružení, nicméně nejde o překonávání příkopů ale o převoz zásob. Voda, jídlo a palivo něco váží, hmotnost se násobí počtem dnů mimo základnu. Případné přetížení sériového podvozku zbytečně komplikuje cestu horší prostupností terénem a hrozbou zásadní závady například prasknutím. Ideálním řešením je odlehčovat.

Snížení hmotnosti úsporou nepotřebného nákladu zaručuje samé výhody. „Čím více víte, tím méně věcí potřebujete," řekl Scott a dodal, že snížení zátěže snižuje namáhání vozidla, snižuje spotřebu paliva a snižuje opotřebení brzd i pneumatik. Recept evidentně vyhovuje Land Cruiserům, třídění před odjezdem se odvděčilo desítkami úspěšných návratů domů.   

Mirek Mazal
Diskuze (0)