Může radar halucinovat? Výzkumníci našli nebezpečnou díru v adaptivních tempomatech
Výzkumníci z Dukeovy univerzity našli způsob, jak zmást radar moderního auta. Ten přitom vozy používají pro adaptivní tempomat i samočinné nouzové brzdění.
Připojení aut k internetu má řadu výhod, jako např. možnost přesných dat o hustotě dopravy ve vestavěné navigaci či vzdálené aktualizace softwaru vozu. Také ale trvalé připojení vozu k internetu může znamenat jeho zranitelnost pro kybernetické útoky.
Jeden ze způsobů, jak lze zaútočit na vozidlo či jeho osádku, našli výzkumníci Dukeovy univerzity v Severní Karolíně. Týká se radaru, který většina aut používá pro adaptivní tempomat či autonomní nouzové brzdění – dokázali vůz přimět si myslet, že před ním je jiné auto, anebo naopak nevidět auto, které se skutečně před vozem nachází.
„Aniž bychom toho mnoho věděli o radarovém systému auta, na které útočíme, dokážeme při experimentech v reálném světě vytvořit falešné vozidlo z ničeho, nebo skutečné auto vymazat,“ říká Miroslav Pajic z Dukeovy univerzity, vedoucí výzkumu.
Radar dokázali ovládnout za jízdy i při stání a na dálku z jiného vozidla, stojícího i jedoucího. Klíčovým detailem je to, že to dokázali bez znalosti parametrů toho radaru. V rámci simulovaného útoku totiž během čtvrt sekundy ty parametry zjistili a poté už vozu odeslali signál, který radar zmátl.
Riziko, které tato zranitelnost přináší, je nasnadě – útočník může přimět váš vůz prudce brzdit, takže do vás zezadu narazí jiné auto, třeba rozjetý kamion. Právě takovému pokusu o atentát však chtějí výzkumníci předejít tím, že na zranitelnost upozorní.
„Nevytváříme tyto systémy proto, abychom někomu ublížili. Ukazujeme na existující problémy, abychom ukázali, že musíme od základu změnit způsob, jakým je navrhujeme,“ vysvětluje Pajic.
Výzkumníci doporučují, aby automobilky do algoritmů ke zpracování obrazů z radaru přidaly bezpečnostní opatření, která by takovéto útoky mohla odhalit. Jako další možnost se jeví vůz nemít neustále připojený k internetu.