Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mytí aut: Nezapomínejte na podvozek

Mytí aut: Nezapomínejte na podvozek
Ilustrační foto
3 Fotogalerie
Diskuze (0)

Ruku na volant: kolik řidičů při návštěvě myčky volí i mytí vozu zespodu? Přitom zanedbání péče může ohrozit technický stav auta.

Hlavně v zimě, ale i teď, na jaře, se auta dostávají denně do kontaktu s různými materiály na silnicích, které v kombinaci s vlhkostí nepříznivě ovlivní karoserii. A to nejen lak, ale i důležité části podvozku. Ty, i když nejsou viditelné, bývají se všemi nečistotami v přímém kontaktu.

Kamínky, nánosy bláta nebo sníh, který zasypal Česko ještě ve druhé půlce dubna, narušují nejen povrch kovů, ale také všech pryžových součástí. „Ohroženy jsou například silentbloky, čepy, těsnění hnacích hřídelů, tlumiče ať již klasické, nebo vzduchové, diferenciál, brzdy, ale také výfukový systém. V těchto místech může následně dojít ke ztrátě ochranné a silikonové vrstvy a snáze k jejich poškození,“ říká Michal Beneš, šéf zákaznické podpory BMW ČR.

Pokud se podvozek pravidelně nemyje, materiály začínají korodovat, pryžové části tvrdnout, takže jsou slabší a méně odolné. Časem se tak může stát, že při zanedbání čištění podvozku nebudou plně funkční.

Proč je péče důležitá?

Mytí podvozku je zásadní pro jeho spolehlivost a bezpečnost, aby nepříznivé složky dále nenarušovaly odolnost materiálů. „Pravidelným mytím podvozku mohou být v konečném důsledku náklady na údržbu nižší a případné opravy snazší,“ vysvětluje Michal Beneš.

Pokud nemáte dostatek času nebo prostoru vůz umývat ručně, je ideální návštěva myčky. Vybírejte takovou, která zahrnuje mytí podvozku jako součást většiny mycích programů. My vyzkoušeli tu na čerpačce Shell. Na vybraných stanicích je součástí také ruční tlakové předmytí. A protože každé roční období s sebou přináší jiné nečistoty, jsou mycí linky vybaveny vhodnou chemií a čisticími prostředky. Třeba zimní varianta je zaměřená na odstranění zbytků soli, letní likviduje jiné nečistoty.

Jak odhalíme potíže?

Problém na podvozkových částech zpravidla poznáme mimo jiné podle klepavých nebo bouchavých zvuků. V takovém okamžiku je dobré nic nepodcenit a nechat vůz zkontrolovat. „To, že podvozek nebyl pravidelně udržovaný, zjistíme v dílně například při seřizování geometrie kol. Pohyblivé díly se nedají rozhýbat, musí se vyměnit, čímž se cena za opravu zvyšuje,“ dodává Michal Beneš. Pravidelná péče zabrání dalším násobně vyšším nákladům.

Myjte celý rok

Jak často ideálně navštěvovat myčku? Záleží na počtu najetých kilometrů a jak je auto znečistěné. Kromě solí v zimě se na silnicích během jara a léta objevují i další látky, jako zbytky provozních kapalin, asfalt, bláto a prach. Ty také zanášejí části podvozku a mají vliv na celkovou bezpečnost provozu vozidla.

Pokud si říkáte, že vás se to netýká, protože máte krytý podvozek, opak je pravdou. Velká část funkčních prvků a pohyblivých částí, jako hnací hřídele, diferenciály, kardany, tlumiče, je nekrytá.

Totéž platí pro celé výfukové potrubí. „Platí pravidlo, že kam se dostane nečistota, tam se dostane i tlakové čištění, případně voda. Čím méně se do myčky jezdí, tím více je podvozek zanedbaný,“ uzavírá Robert Maléter, vedoucí prodeje nepalivového sortimentu čerpacích stanic Shell v České republice a na Slovensku.

Péči si zaslouží i motor

Tak, jak se o automobil staráme zvenčí, tedy omyjeme karoserii a podvozek, zbavíme je nečistot, měli bychom se postarat i o motor. „Ten zažívá nápor studených startů a je náchylnější k tvorbě karbonových usazenin, které můžou vznikat v důsledku nedokonalého spalování nafty nebo benzinu,“ říká Markéta Jakoubková, manažerka kvality paliv ze společnosti Shell. „Z dlouhodobého hlediska můžou snižovat výkon motoru a zvyšovat spotřebu paliva. Proto bychom motoru měli dopřát kvalitní aditivované palivo, které zahájí proces čištění od těchto usazenin. Ideálním řešením je například nová generace paliv Shell V-Power, která stoprocentně čistí klíčové části motoru od usazenin, snižuje spotřebu paliva a plně omlazuje výkon motoru,“ dodává Markéta Jakoubková.

Mýty spojené s mytím aut

Kartáče poškozují lak

Moderní myčky, například na čerpacích stanicích Shell, používají pěnové kartáče. V kombinaci se saponáty šetrně čistí, a dokonce leští celou karoserii, navíc se i pravidelně vyměňují. Nejsou porézní, proto se na nich nezachytávají nečistoty, které by mohly poškrábat lak. Pokud je navíc vůz předem vyčištěn tlakovou myčkou (ruční nebo automatickou), která zbaví auto hrubších nečistot, je riziko poškození prakticky nulové. Shell proto na svých myčkách postupně přidává i ruční předmytí a zahrnuje je do svých prémiových mycích programů.

Po umytí voda na autě zamrzne

Nové myčky mají výkonný sušicí program, který projede celou karoserii. Součástí programu je také dvojité sušení zadní části vozu.

Nejlepší jsou vlastní přípravky

Na většině myček nejsou povoleny. Důvodem je především to, že myčky používají profesionální přípravky, které jsou osvědčené, testované a dostatečně účinné. A co je v dnešní době zvlášť důležité, u čerpacích stanic, jako je Shell, jsou také biologicky odbouratelné. Profesionální přípravky používané v myčkách zahrnují odmašťovače, odstraňovače brzdového prachu, vosku a další čisticí prostředky. Zároveň jsou všechny čisticí prostředky určeny pro dané roční období a nečistoty, které se v tu dobu nejvíce vyskytují. V zimě se používají jiné mycí prostředky než na jaře, v létě nebo na podzim. Na jaře se detergenty používají k rozpouštění pylu a mízy, v létě jsou to odstraňovače hmyzu a v zimě jsou prostředky zaměřeny na sůl a vybrané druhy posypu.

Začít diskuzi