Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na prodej je Herkules III s motorem Tatra. Víte, co je tohle zvláštní vozidlo zač?

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Jistě jste si už dávno všimli, že rádi pátráme po neobvyklých vozidlech na prodej. Tentokrát nás zaujal stroj jménem Herkules III.

Naši pozornost si získal nejen zvláštním vzhledem, ale také skutečností, že využívá motor Tatra.

A co je tedy zač? Herkules III (H3) je samohybný naviják pro vlekání kluzáků, který od 50. let vyráběl národní podnik Moravan v Otrokovicích. Prototyp byl představen roku 1956, následujícího roku se rozběhla sériová produkce.

Video se připravuje ...

3340 milimetrů dlouhý, 1820 mm široký, 1500 mm vysoký a 2,3 tuny vážící dvoububnový samohybný letecký naviják se používal pro vlečení kluzáků do vzletové hmotnosti 500 kg. Pohání ho motor Tatra 108, známý z Tatry 128, tedy vidlicový, vzduchem chlazený vznětový osmiválec o objemu 9883 kubických centimetrů. Agregát poskytuje maximální výkon 99 kW při 2000 otáčkách za minutu.

Osmiválec tvoří jeden celek s převodovou skříní náhonů bubnů a pojezdu a pohání přední kola. Zadní jsou řiditelná. Při pojíždění se Herkules III řídí volantem na levé straně otevřené kabiny, při navíjení pak sedí obsluha vpravo a ovládá bubny, jejich brzdy a přípusť motoru. Bubny s ocelovými lany o délce zpravidla 1000 metrů jsou umístěny na výkyvných lafetách, které zároveň nesou pérové sekací zařízení. Pod karoserií se ukrývá také 48litrová nádrž na naftu.

Naviják Herkules III si brzy získal oblibu, jeho obsluha totiž byla jednoduchá a plachtařům naprosto vyhovovaly také výkonové parametry, a to i pro vleky cvičných kluzáků L-13 Blaník ve dvojím obsazení. Podle Vojenského historického ústavu Praha stačilo dát plný plyn a naviják "v podstatě sám, zásluhou vhodně zvoleného motoru a hydraulické odstředivé spojky, spolehlivě vykonal start bez zbytečného přetěžování letadla".

Stroj se vyráběl v poměrně velkých počtech a dostaly je skoro všechny aerokluby Svazarmu. Velká část produkce šla ovšem na vývoz, hlavně do Sovětského svazu. VHÚ uvádí, že mohlo být vyrobeno 522 kusů, z nichž 359 skončilo v SSSR. Navijáky však končily i v dalších zemích.

Exemplář, který je na prodej v Maďarsku, ale objevil se v české inzerci, pochází z roku 1964. Má být v "obnoveném" stavu s renovovanou, nově lakovanou karoserií a zkontrolovanou, funkční mechanikou. Bez chyb by měl být také podvozek. Cena činí 120 tisíc korun.

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Doporučujeme