Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Další Tatra 148 s motorem z MiG-15 je na prodej, tentokrát v Česku

Ondřej Mára
Diskuze (4)

Tatra 148 zastávala v dobách své největší slávy řadu rolí, včetně několika opravdu nevšedních.

Ikonická Tatra 148, vyráběná mezi lety 1972 až 1982, nesla celou řadu nástaveb. Někdo si jí pamatuje jako sklápěč, valník, autojeřáb, cisternu, hasičský speciál nebo tahač. Z Tatry 148 se však stal i expediční speciál, stala se předobrazem nestárnoucí hračky a také pomáhala odklízet sníh z letištních ploch.

Namísto konvenčního pluhu však byly letištní speciály osazeny trochu jinou technikou - nástavbou s proudovým motorem ze sovětské stíhačky MiG-15, která se v rámci licenční smlouvy od roku 1954 vyráběla také v českém Aero Vodochody.

Proudový motor na nástavbě byl primárně určen k rozmrazování letištních ploch, dokázal si ale poradit také s odklízením jiných nečistot během celého roku. Zajímavá je pak historka, podle které se při vypnutí klasické 12,7litrové V8 dala tatra za pomocí proudového motoru rozjet až na cca 150 km/h. Ubrzdit tenhle kolos ale nejspíš nebylo nic snadného.

Ostatně standardní vzduchem chlazený osmiválec stačil k rozpohybování Tatry 148 k nejvyšší rychlosti zhruba okolo 60 km/h. Letištní speciál byl navíc vybaven pohonem 6x6.

Podle inzerátu, který byl nedávno zveřejněn na serveru RajVeteranu.cz, je nyní prodávaná letištní Tatra 148 s označením OFH 02 jedním z pouze tří vyrobených kusů. My jsme přitom v roce 2018 informovali o prodeji jiné letištní Tatry 148, tenkrát s označením OF-1, která měla být používána na letišti v Bratislavě.

Ta samá Tatra 148 OFH-02 se přitom prodávala již v roce 2018 na webu ArmyBazar.eu. Prodejce přitom tehdy tvrdil, že tato konkrétní Tatra sloužila jako odmrazovací vůz na letišti Praha.

Od prodeje v roce 2018 se toho přitom moc nezměnilo. Vůz má stále najeto cca 42.000 kilometrů a v galerii je dokonce patrný i zápis kilometrů od roku 1978. Mimochodem vůz byl vyroben v roce 1977. Podle inzerátu má vůz také původní SPZ AE-82-60 a původní technický průkaz.

Nabízený vůz je rozhodně zajímavou raritou a do budoucna má potenciál stát se zajímavou investicí. Majitel sice cenu neuvedl, pro zajímavost však můžeme dodat, že slovenská letištní tatrovka prodávaná v roce 2018 byla nabízena za 16.500 euro – tedy cca 421.400 Kč.

Nyní prodávaný vůz se nezdá být v zas tak pěkném stavu, takže by cena mohla být nižší. Rozhodně však bude vyžadovat nějakou tu investici do renovace. Časem by se však z téhle letištní Tatry 148 mohl stát zajímavý a unikátní veterán.

Ondřej Mára
Diskuze (4)

Doporučujeme

Avatar - mariov8
17. 5. 2021 15:06
Tatra 148
Tatra 148 normálně jezdila 75 (což snad byla i udávaná maximální rychlost), z kopce i 90. Zajímavá je ta přístrojovka ve staré verzi s velkým otáčkoměrem bez tachografu.
15. 5. 2021 20:14
Re: Buggyra KILLA !!! 160km/h jak malina !
Mna by zaujimalo, co za typka Ty si v reale. Lebo take “perly” to nevypusti kazdy...
Btw. 150 km/h na T148, to by som si pozrel. Ale aj tomu verim, lebo mojmu strykovi sa traktor s asfalterskou supravou z kopca rozbehol na 80 km/h.
Avatar - petr petrumr
15. 5. 2021 20:13
Re: Buggyra KILLA !!! 160km/h jak malina !
ale jdi brepto, napiš proč to mělo posilovač řazení a kolik to má lamel na spojce ať jsme v obraze co jsi zač. Jenom nevím o té 6x6, 148 měla připojitelný předek. Kdežto třeba sklopka 815-schody za kabinou ne, tam to bylo na tvrdo a špatně se jí zatáčelo.