Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nabídka dieselů v Česku klesla o 39 procent

redakce AUTO.CZ
Diskuze (1)
Nabídka aut s dieselovými motory na českém trhu klesla ve třetím čtvrtletí proti začátku roku o 39 procent. Počet nabízených vozů s benzinovým motorem se snížil o 33 procent.

Důvodem jsou stále přísnější emisní normy, které prodražují vývoj, i slabší prodejní výsledky dieselů. Vyplývá to z průzkumu poradenské firmy EY.

"U naftových motorů se jedná především o kategorii malých vozidel," uvedl partner EY Petr Knap. "Je to dáno nárůstem nákladů na vývoj a výrobu vznětových agregátů, zejména v návaznosti na nové emisní normy. Dále ne zcela přesvědčivými prodejními výsledky dieselů pod kapotou malých vozidel, všeobecným brojením proti vozům spalující toto palivo a v neposlední řadě i renesancí zážehových agregátů," dodal.

Část automobilek podle Knapa uvedla nové rodiny motorů, které zpravidla bývají dražší. U zážehových agregátů lze počítat s opětovným zvýšením nabídky po rozšíření homologace. "Mezi březnem a červencem poklesla nabídka těchto variant o deset procent. Toto číslo se však po nástupu nové emisní normy WLTP v září více než ztrojnásobilo. Omezení nabídky může mít buď dočasný charakter, kdy automobilky dokončují homologace pro jednotlivé modely, popřípadě uvádí nové generace vozidel," doplnil Knap.

Nejlevnější varianty nabízených osobních aut zdražily proti počátku roku o 2,3 procenta, což se rovná zdražení o průměrných 9700 korun. U nejvyšších výbavových stupňů modelů automobilů šlo o opačný trend. Od ledna tak nejdražší varianty jednotlivých modelů zlevnily v průměru o 17.900 Kč. Cena klesla u 40 procent vrcholných nabídek modelů.

Na trhu elektromobilů vzrostly ceny téměř u všech modelů v průměru o 3,4 procenta, což odpovídá průměrnému zdražení o 35.500 Kč, minimálně cena stoupla o 10.400 Kč. Například Nissan Leaf po ukončení nabídky nejnižšího stupně zdražil o 76.000 Kč.

Za tři čtvrtletí letošního roku bylo v Česku prodáno 207.784 nových osobních aut, což je meziročně o 1,1 procenta více. Po přechodu na novou emisní normu, která platí od září, se však registrace nových aut výrazně snížily, konkrétně o 28,1 procenta méně proti září 2017, uvedl Svaz dovozců automobilů začátkem října.

Nová metodika měření emisí a spotřeby automobilů WLTP (Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure) se týká všech nově registrovaných vozidel od 1. září 2018. Nové vozy musí emise i spotřebu splňovat nejen v laboratorních podmínkách, ale i důkladněji v běžném provozu.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (1)
Avatar - Ada je zase tady
31. 10. 2018 22:13
Proč kupovat auto bez pořádného motoru.
Koupit auto bez dieselu je nesmysl. Raději budou všichni jezdit s tím starým.