Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Závodní Škoda domácí výroby
Závodní Škoda domácí výroby
Závodní Škoda domácí výroby
Závodní Škoda domácí výroby
29 Fotogalerie

Nadšenec si postavil vlastní závoďák. Úžasný kříženec využívá základ ze staré škodovky

Když se na to auto podíváte, určitě poznáte, že má původ u Škody. Přesto nevypadá jako žádný známý model české automobilky.

Jde totiž o vůz, který vznikl podomácku. Stojí za ním slovenský nadšenec a bývalý závodník Ľubomír Valko. Ten se už v 80. letech se Škodou 130 RS zúčastnil mnoha soutěží, v novém tisíciletí pak se stejným autem přestoupil k závodům historických strojů.

Jenže v květnu roku 2011 přišla vážná nehoda, která Valka donutila ukončit aktivní závodnickou kariéru. Soutěžení mu však po nějaké době začalo chybět, proto se rozhodl, že se k němu vrátí, tentokrát ovšem v jiném stylu.

Opravenou Škodu 130 RS prodal a pustil se do stavby vlastního speciálu. "Chtěl jsem si vyrobit vlastní hračku, jen k potěšení. A takovou, která by nebyla drahá. Škoda 130 RS má přece jen velkou historickou hodnotu a už bych se o ni bál," vzpomíná Valko.

Jako základ zvolil platformu Škody 120 M (M je označení poslední modernizace typu 742), kompletní zadní nápravu ovšem vzal ze 130 RS. Přední je sériová ze "stodvacítky". Brzdy jsou vpředu i vzadu kotoučové se čtyřpístkovými třmeny.

Video placeholder
škoda 130 lr • Zdroj: Škoda Auto

Že se při návrhu designu Ľubomír Valko inspiroval Škodou 130 RS, vozem, s nímž strávil řadu let, asi nepřekvapí. Výsledkem je zajímavý kříženec s částmi karoserie ze "stodvacítky" a kupé 110 R. Z "erka" pochází snížená střecha a dveře, vůz byl také výrazně rozšířen a dostal masivní blatníky.

O pohon se stará zážehový čtyřválec o objemu 1,6 litru z Volkswagenu Golf druhé generace, který po různých úpravách poskytuje výkon asi 120 koní. Auto přitom váží pouhých 650 kilogramů.

"Po šestnáctistovce z Golfu jsem sáhl hlavně proto, že jde o motor spolehlivý a servisně nenáročný. A také kvůli nízkým nákladům," říká Valko. Jednotka, uložená za zadní nápravou, je spojena s pětistupňovou manuální převodovkou.

"Auto jsem dával dohromady v letech 2014 až 2016, v roce 2017 jsem se v něm poprvé postavil na start. Dnes v něm jezdí pro zábavu devatenáctiletý vnuk, účastníme se amatérskych závodů do vrchu, slalomů i okruhových soutěží," dodává Ľubomír Valko.