Nadšenec si postavil vlastní závoďák. Úžasný kříženec využívá základ ze staré škodovky
Když se na to auto podíváte, určitě poznáte, že má původ u Škody. Přesto nevypadá jako žádný známý model české automobilky.
Jde totiž o vůz, který vznikl podomácku. Stojí za ním slovenský nadšenec a bývalý závodník Ľubomír Valko. Ten se už v 80. letech se Škodou 130 RS zúčastnil mnoha soutěží, v novém tisíciletí pak se stejným autem přestoupil k závodům historických strojů.
Jenže v květnu roku 2011 přišla vážná nehoda, která Valka donutila ukončit aktivní závodnickou kariéru. Soutěžení mu však po nějaké době začalo chybět, proto se rozhodl, že se k němu vrátí, tentokrát ovšem v jiném stylu.
Opravenou Škodu 130 RS prodal a pustil se do stavby vlastního speciálu. "Chtěl jsem si vyrobit vlastní hračku, jen k potěšení. A takovou, která by nebyla drahá. Škoda 130 RS má přece jen velkou historickou hodnotu a už bych se o ni bál," vzpomíná Valko.
Jako základ zvolil platformu Škody 120 M (M je označení poslední modernizace typu 742), kompletní zadní nápravu ovšem vzal ze 130 RS. Přední je sériová ze "stodvacítky". Brzdy jsou vpředu i vzadu kotoučové se čtyřpístkovými třmeny.
Že se při návrhu designu Ľubomír Valko inspiroval Škodou 130 RS, vozem, s nímž strávil řadu let, asi nepřekvapí. Výsledkem je zajímavý kříženec s částmi karoserie ze "stodvacítky" a kupé 110 R. Z "erka" pochází snížená střecha a dveře, vůz byl také výrazně rozšířen a dostal masivní blatníky.
O pohon se stará zážehový čtyřválec o objemu 1,6 litru z Volkswagenu Golf druhé generace, který po různých úpravách poskytuje výkon asi 120 koní. Auto přitom váží pouhých 650 kilogramů.
"Po šestnáctistovce z Golfu jsem sáhl hlavně proto, že jde o motor spolehlivý a servisně nenáročný. A také kvůli nízkým nákladům," říká Valko. Jednotka, uložená za zadní nápravou, je spojena s pětistupňovou manuální převodovkou.
"Auto jsem dával dohromady v letech 2014 až 2016, v roce 2017 jsem se v něm poprvé postavil na start. Dnes v něm jezdí pro zábavu devatenáctiletý vnuk, účastníme se amatérskych závodů do vrchu, slalomů i okruhových soutěží," dodává Ľubomír Valko.