Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nákup ojetiny: Co čekat od profesionálního poradce v oboru ojetých aut?

Ondřej Láník Ondřej Láník 6. 9. 2010
57
Při nákupu automobilu z druhé ruky se vždy hodí názor zkušeného mechanika, majitele podobného vozidla nebo jiné osoby, která dokáže posoudit technický stav konkrétního exempláře. Co dělat, když takového člověka neznáte?

Možností, jak zvýšit jistotu, že nekupujete zajíce v pytli, je více. Doporučována je návštěva v servisu, kde mají zkušenosti s daným typem vozidla, existují firmy, které prověřují minulost vozů z různých databázích a obvykle se vyplatí i práce s dohledáním původního majitele, zahraničního prodejce nebo servisu, kde byl vůz opravován. To vše ale stojí peníze a relativně dost času, který musíte být připraveni do prověřování konkrétního vozu investovat.

Další možností, která do značné míry spojuje popsané aktivity, je najmutí nezávislého poradce, který vám za poplatek bude dělat průvodce a anděla strážného při nákupu ojetiny.

Nespěchejte, ojetých aut je dost

„Nejčastější chybou, kterou zákazník učiní při první prohlídce vozu, je takzvaný ‚syndrom okamžitého nákupu‘. Obchodníci s ojetinami mají velmi dobře zvládnutou psychologii prodeje. Vědí, jak na zákazníka nenápadně zatlačit, aby se unáhleně rozhodl pro koupi právě jejich automobilu,“ informuje Aleš Zich z Auto AZ Consulting.

Přítomnost nezávislé osoby v podobě odborníka je proto velmi důležitá. Je zásadní prověřit všechny skutečnosti, které jsou o automobilu prodávajícím uváděny, a posoudit jeho aktuální technický stav.

Zkušební jízda jako základ

Prověrka ojetého automobilu musí nutně obsahovat důkladnou zkušební jízdu. Zde většina kupujících, kteří si nezajistí přítomnost odborníka, často chybuje. Obvykle se totiž omezí na dobrý dojem z řízení vozidla, bez ohledu na jeho technický stav. Někdy dokonce neuskuteční zkušební jízdu vůbec. Tento přístup se však, vzhledem k našim zkušenostem z praxe, může značně prodražit.

Prověrka odborníkem začíná již při startování studeného motoru, posouzením jeho chodu, kouřivosti a dalších ukazatelů. Pokračuje důkladnou testovací jízdou, při které se systematickým postupem kontrolují všechny důležité funkčnosti automobilu. Jsou to například chod a zátah motoru, směrová stabilita vozu, stav a funkce brzd, řízení, tlumičů a další důležité parametry. Takovouto prověrku běžný kupující obvykle neprovede a po zakoupení neprověřeného vozidla přicházejí mnohá nepříjemná zjištění.

Statická prohlídka

Součástí přednákupní analýzy by měla být i pečlivá prohlídka všech částí karoserie, zejména pak podvozku vozidla. Převážná většina kupujících si automobil zespodu bohužel vůbec neprohlédne. Jen zkušený odborník pozná, zda bylo zasahováno do nosných částí karoserie, v jakém stavu jsou nápravy, nebo je-li případný únik oleje běžným projevem odpovídajícím stáří automobilu a počtu ujetých kilometrů, nebo již nepřijatelným problémem.

„Při prověrkách se běžně setkáváme s vozidly, která nemají v pořádku například geometrii kol. Častou závadou jsou také vůle v uložení náprav, nesprávná funkce brzd nebo volné uložení motoru a převodovky. Některé z těchto závad mohou vést ke zhoršené ovladatelnosti automobilu v mezních situacích, což už není jen otázkou peněz, ale zejména bezpečnosti,“ dodává Aleš Zich.

Stočené kilometry

Celkový stav vozidla a zjištěných údajů o něm pak zkušenému odborníkovi napoví, zda lze věřit údaji o počtu najetých kilometrů deklarovaných prodávajícím či nikoliv. Důležitým nástrojem při kontrole počtu najetých kilometrů je prověření v databázi systému Autotracer společnosti Cebia,spol. s r.o. Zde lze dále nalézt detailní popis základních identifikátorů vozidla, jejich fotodokumentaci, přesný rok výroby a kontrolu odcizení či leasingu na vozidle.

Tento systém je zatím zaměřen na vozidla původem z ČR nebo již nějakou dobu na území ČR provozované. U vozidel dovezených ze zahraničí je převážně nutné zjišťovat veškeré informace individuálně, což může být součástí komplexní prověrky historie vozidla.

„Naše zkušenosti potvrzují neutěšený stav ohledně stáčení kilometrů u ojetin v České republice. Dle zkušeností z praxe se potvrzuje manipulace s najetými kilometry zhruba u poloviny prověřovaných vozidel. U vozidel dovezených ještě o něco více než u poloviny. To potvrzují i celkové statistiky společnosti Cebia. Automobil, který dle našich zjištění při dovozu do ČR zázračně ztratí 150tis.z celkově najetých 300tis.km je poměrně běžný úkaz.“ upozorňuje Aleš Zich z Auto AZ Consulting.

Identifikátory

Při koupi ojetého vozu by neměla být opomenuta také kontrola identifikátorů vozidla a dostupné dokumentace k vozidlu. Je třeba pečlivě zkontrolovat výrobní číslo vozidla, takzvané VIN, které je vyražené výrobcem přímo na karoserii a porovnat ho s údajem v technickém průkazu vozidla. Ke kontrole patří i prověrka okolí VIN, nevykazuje-li známky jakékoliv manipulace. Takovou manipulaci může odhalit pouze odborník. V případě pochybností doporučí vyhledání jiného automobilu nebo důkladné prověření původnosti identifikátorů vozidla např. pomocí technologií Vintest a Provin společnosti Cebia.

V současnosti vykazuje mnoho ojetých vozů určených k prodeji závažné technické i jiné nedostatky, o nichž se kupující při běžné prohlídce v autobazaru nemá šanci dozvědět. Předejít neplánovaným problémům a nepříjemnostem lze pomocí odborníka, který je připraven ušetřit laikovi při koupi ojetiny nemalé finanční prostředky na následné opravy či starosti s řešením reklamace.

Co za to?

Profesionálních poradců a znalců v oboru osobních aut najdete na trhu celou řadu. Základní sazba za poradenství se pohybuje řádově v jednotkách tisíc Kč u vozů do 100 tisíc Kč, u dražších vozů se obvykle jedná o procentní sazbu z ceny vozidla.

S ohledem na obvyklé investice do údržby nově koupeného ojetého vozu to jsou z našeho pohledu rozumné částky.

Máte zkušenost s nezávislým poradcem? Dejte nám vědět v diskuzi

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

OJETÉ SRDCE
| 5. 8. 2011
Casto sa nestotoznujem s nazormi GTI, ale jeho prispevok nebol o tom ci kupovat nove alebo stare auta... Poukazuje na to, ze vela ludi tu tvrdi, ze by si nove auto nikdy nekupili aj keby na neho mali. Ja sa pytam preco? Preco by si si nekupil nove auto, ak na neho mas? Pod pojmom "mam na to" si predstavujujem, ze obnos penazi ktory za auto vydas ti nijako nebude chybat. A preto ta nebude trapit ze na aute za par rokov stratis 70% hodnoty. Ja ked si kupujem auto, nekupujem ho preto ze ho za par rokov predam. Jazdim na nom dovtedy, kym mi vyhovuje. Ked prestane vyhovovat vymenim za ine...
A preto ani ja nechapam frazu, nove si NIKDY nekupim aj keby som na neho mal... ;-\
to GTI
| 28. 12. 2010
Souhlasím s tebou a podepisuji v plném rozsahu :yes:
Avatar - kubesmaurer
OJETÉ SRDCE
| 24. 10. 2010
tak presne to bys videl u me...ale proste nekomu to stací a jak tady nekdo psal,treba vrazi vsecko do baraku,my si ho stavěli sami no a na auto prachy nejsou,,a bezpečnost >:D znamená NEBOURAT !!!
Avatar - kolmar
to GTI
| 9. 9. 2010
Tak neviem ci len ukazujes svaly alebo fakt mas GTR a X6 na dvore, no ale mam pocit, ze clovek ako ty asi tych beznych nepochopy. Je vela ludi co by mozno na nove za 10 tis. naskrabalo, no prijmy su tak male, ze racej kupia 2-3 rocnu jazdenku v zaruke za 6 a zvysok minu inde. Poznam pripady kde auto je len priblizovadlo do prace a nove by stalo to, ze rodina by proste popri investicii do domu nemohla ist napr. 2 roky na dovolenku a pre nich je toto dolezitejsie ako nove - kde im bude rovnako sluzit aj to jazdene. Ide o ludi co jazdia par km za rok a podobne. Cize vecsinou ludi ze na to nove fakt nemaju, pisat ze niekto kto spavi cez 50 tis. km za rok ze nechce nove by bola hlupost...v tomto pripade kde funguju normalne rodiny to hlupost nie je a este je tu jedna teoria. Nechcem male auto, no mam len 10 tis. eur?? co s tym? tak par rocna jazdenka s par tis. km to poriesi...aj to je casty dovod, nie kazdy chce jazdit fabioiu ked za taku cenu moze mat napr. 3 rocny focus (to len strielam...alebo hocico ine...) Je len velky problem medzi hromadou bordelu najst naozaj kvalitne auto, no kto umi, ten umi...da sa to, no aj tak na max. 90% lebo nikdy vsetko nedokazes zistit...
Avatar - Sysoj Psojič
OJETÉ SRDCE
| 9. 9. 2010
Nové auto za 400tisíc? Koho tím chceš ohromit? Za to není ani ojetina...
Auta jsou spotřebák. Nevím, proč sem taháš domy. Já znám X lidí s Y aut a netuším, co jeden nebo pár dílčích nesystematických poznatků vysvětlí.
Klíčové je to, že vše je dnes otázkou priorit a každý si zvolí ty své.
Někdy trapně, jindy chytře.
Faktem je, že nejlepší je mít vše a nejhorší nemít nic. To mezi tím se balancuje a příklady tohoto balancování jsou různě smutné či pěkné, protože je to každého křeč, co típne a co bude podporovat.
BTW pokud někdo hypoteticky narve 400tisíc do něčeho potřebnějšího než do auta, tak na auto tím pádem nemá, tak co řešíš?
Je to jako mít peníze na zálohy na plyn a říct, že by za to mohl do bordelu. Nemohl >:D >:D >:D

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku