Návrat sovětské legendy? Renault má zájem o značku Moskvič
Výroba vozů Moskvič skončila v roce 2002, známá ruská značka by se však mohla vrátit. Renault má totiž zájem o práva na tuto značku.
„Na federální agentuře Rospatent jsme podali žádost o dokumenty potřebné k držení práv na ochranné značky,“ potvrdil mluvčí Renaultu zájem francouzského výrobce o Moskvič.
Renault však zatím nespecifikoval, jaké plány s Moskvičem má. Analytici však předpovídají, že by francouzský výrobce mohl tímto krokem dále upevnit svoji pozici na ruském trhu. Renault je letos čtvrtou nejprodávanější značkou v Rusku (loni byl třetí), navíc je v rámci aliance s Nissanem majoritním vlastníkem ruské automobilky AvtoVAZ, která vyrábí modely Lada. Zároveň se ale Renault i Lada potýkají s klesajícími prodeji, způsobenými prodejní krizí v největší zemi světa.
Francouzská automobilka měla o Moskvič zájem již v minulosti. V roce 1996 vstoupila do firmy, aby jí pomohla s finančními potížemi. V roce 1999 pak začala využívat jednu z jejích původních továren, kde začala vyrábět model Mégane. Dnes v tomto závodě vzniká například Renault Duster.
Spolupráce mezi Renaultem a Moskvičem se však datuje až do šedesátých let, kdy francouzská automobilka ve své belgické továrně Vilvoorde krátce produkovala Moskvič 408.
Historie Moskviče
Vše začalo v roce 1929, kdy byla zahájena výstavba Moskevského automobilového závodu. Ten zpočátku vyráběl model Gaz A, což byl licenční Ford A. V průběhu války se továrna zaměřila na vojenskou produkci, sériová výroba vozů značky Moskvič začala až po válce. První model Moskvič 400 byl přebrandovaný Opel Kadett, firma totiž v rámci válečných konfiskací převzala vybavení továrny Opelu v Brandenburgu.
Nejúspěšnější období pro značku Moskvič byla šedesátá a sedmdesátá léta, kdy se její automobily vyvážely do mnoha zemí z různých koutů světa. Moskviče byly známé hlavně pro svoji robustnost a nízkou cenovku. Nejpopulárnějším modelem byl Moskvič 412, vyráběný též jako Iž 412, jeho výroba byla zahájena v roce 1967.
Po rozpadu Sovětského svazu začal Moskvič postupně upadat, firmu trápily finanční potíže. Kvůli zadlužení Moskvič v roce 2002 přestal vyrábět auta a přeorientoval se na výrobu kulečníkových stolů. Ani to však nepomohlo a v roce 2010 Moskvič definitivně zkrachoval.