Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nedostatek AdBlue ohrožuje velké dopravce. Ministr chce zajistit zásobu kapaliny pro policii a hasiče

ČTK ČTK 22. 10. 2021 • 08:45
63
168
Zobrazit náhledy (63)
AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue AdBlue

Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (ANO) doporučí vládě pořídit základní množství AdBlue do státních rezerv pro potřeby integrovaného záchranného systému, tedy pro policii, hasiče nebo záchranky.

Silniční dopravce začíná vedle zdražování paliva a energií trápit také rostoucí nedostatek kapaliny AdBlue. Podle distributorů vzrostla poptávka po AdBlue o 70 až 100 procent. Bez ní je podle dopravců ohrožen provoz většiny současných nákladních vozidel. V posledním týdnu navíc velkoobchodní cena AdBlue stoupla zhruba na trojnásobek, uvedlo dnes sdružení dopravců Česmad Bohemia. Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (ANO) dnes po jednání speciálního týmu uvedl, že doporučí vládě pořídit základní množství do státních rezerv pro potřeby integrovaného záchranného systému. Ministerstvo to uvedlo v tiskové zprávě.

Možným řešením situace se dnes zabýval speciální tým složený ze zástupců ministerstva průmyslu a obchodu, ministerstva dopravy, Správy státních hmotných rezerv, Svazu chemického průmyslu, společností Čepro a Česmad.

„Občasné výpadky nabídky AdBlue u prodejců jsou v této době zejména z logistických důvodů, a to v důsledku vyšší poptávky. Přesto jsme se dnes dohodli, že se obratem vyhodnotí nejbližší kapacita evropských výrobců a našich dopravců, dále požadavky distributorů a prodejců, s tím, že se bude na denní bázi operativně monitorovat nabídka a poptávka,“ uvedl Havlíček. Dodal, že doporučí vládě, aby Správa státních hmotných rezerv současně spustila proces na pořízení základního množství AdBlue do státních rezerv. „Ale pouze pro budoucí potřeby integrovaného záchranného systému, větší množství není nezbytné pořizovat,“ míní.

Dopravci varují před tím, že při přerušení dodávek kapaliny hrozí zastavení prakticky všech nákladních vozidel, autobusů i stavebních strojů. To by následně mohlo vést i k omezení zásobování čerpacích stanic a výrobců. Bez aditiva AdBlue se s začátkem emisní normy Euro 5 po roce 2011 totiž podle dopravců neobejde takřka žádné nově vyrobené užitkové vozidlo, s platností normy Euro 6 je ke svému provozu potřebují i mnohá osobní vozidla se vznětovým motorem.

Největším výrobce aditiva AdBlue je v regionu slovenská firma Duslo, která patří do skupiny Agrofert. ČTK skupinu oslovila s dotazem na současnou situaci kolem výroby kapaliny. Podle České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) mají velké sítě čerpacích stanic smlouvy na dodávky na další minimálně rok.

Dopravci upozorňují na to, že už zaznamenali lokální výpadky v dodávkách AdBlue. „Pevně věřím, že s množícími se zprávami o problémech s AdBlue nenastane panika s vykupováním do zásoby, která by mohla vést ke skutečnému nedostatku. Touto situací, která se může opakovat i kdykoliv v budoucnosti, se musí neprodleně zabývat i vláda v souvislosti s tvorbou hmotných rezerv,“ podotkl generální tajemník Česmadu Vojtěch Hromíř.

Skokový nárůst cen AdBlue potvrzují i statistiky portálu Heureka.cz. „Oproti minulému týdnu vzrostl zájem o kategorii s aditivy o 170 procent. A slovo AdBlue je také aktuálně nejvyhledávanější výraz na Heurece,” řekl šéf analytiků Heureka.cz Michal Buzek. Největší je podle portálu zájem o desetilitrové kanystry, jejichž ceny se pohybují od 250 do 1000 korun. Růst čísel je patrný také meziročně, v říjnu jde o nárůst poptávky o desítky procent.

Podle statistik ČAPPO se spotřeba aditiva přímo ze stojanů čerpacích stanic za prvních osm měsíců letošního roku zvýšila na deset milionů litrů, což je meziročně asi o 135 procent. AdBlue je vedle toho možné koupit i samostatně v kanystrech, zde ovšem celková spotřeba není k dispozici. Spotřeba při jízdě závisí na typu vozidla a rovněž stylu jízdy, u současných dieselových osobních aut je nyní v průměru okolo jednoho litru na 1000 kilometrů.

AdBlue, které vzniká jako vedlejší produkt při výrobě umělých hnojiv, snižuje emise oxidů dusíku ve výfukových plynech. Stěžejní komoditou pro jeho výrobu je plyn. Všechna vozidla používající AdBlue z výroby jsou vybavena elektronickým systémem znemožňujícím jejich provoz bez této kapaliny, což znemožňuje obcházení emisních norem.

Dopravci nyní řeší také postupné zdražování paliva a energií, problémy mají také s nedostatkem některých základních materiálů. Podle firem hrozí zdražování dopravy do konce roku až o čtvrtinu.

Související články

Témata
25. 10. 2021 08:17
Re: ... další důkaz ...
To si ovsem celkem presne popsal sebe :D :D
24. 10. 2021 22:01
Re: Máme se na co těšit....
Hele on ma v ty palici totalne vymydleno. On fakt nechape souvislosti co se proc deje :D Takze draha elektrina je kvuli tomu ze mame malo vetrniku. To je logika hodna totalniho dementa :D :D
24. 10. 2021 21:52
Re: Prakticky všech? Co znamená prakticky?
Presne tak. :yes:
24. 10. 2021 21:50
Re: Prakticky všech?
A jak s nama Putin vyjebal? Tim ze dodaval plyn podle toho jak bylo nasmlouvano? Ty ses trapak. Co jeste veselyho nam povis :D :D
24. 10. 2021 21:48
Re: Prakticky všech?
Osliku EGR v aute nemam a DPF taky ne kdyz mam benzin, takze neni treba nic kuchat. Tohle se delalo pred 10 lety. To si trochu zaspal dobu. Dnes uz neni potreba u naftovych motoru nic kuchat protoze to funguje a oprava neni zase tak draha. Proc to udelat aspon docasne s AdBlue je jasny, aby majitele Euro6 dieselu mohli jezdit. Na AdBlue za normalni cenu zase moc neusetris. Ono tech 8 korun za litr co to bezne stoji neni majlant ze?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud