Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejdražší auta světa: Aston Martin, Mercedes, Jaguar i množství Ferrari

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Sportovní vozy minulosti stárnou do fyzické i technické krásy. Elegantní tvary skrývají mnohoválcové motory, které by si dnes už nikdo netroufnul navrhnout. Odkaz automobilové historie vyjde na stovky milionů korun a hranice miliardy korun už dávno není neotřesitelná.

Vrcholná elita ceněných exemplářů pamatuje poválečné uspořádávání světa stejně jako minulý režim v Československu. Nejdražší auta všech aukcí vznikala během života našich prarodičů, přesto za ně dnešní kupci platí více než za moderní výtvory prošpikované nadčasovými technologiemi. Futuristické verze strčí do kapsy těchto 10 nedotknutelných veteránů.

10. Aston Martin DP215 (1963)

Cena: 21.450.000 USD (474.000.000 Kč)

Čtyřlitrový prototyp sportovního vozu podobného designu jako u Ferrari 250 GTO byl představen v roce 1963. Varianta DP215 s motorem 4,0 R6 o výkonu 257 kW (350 koní) byla postavena na podvozku DB4GT. Vznikl jediný kus určený do vytrvalostního závodu v Le Mans, ale kvůli poruchám převodovky vůz soutěž nedokončil. Během dalšího soupeření veterán utrpěl hned dvě nehody. Originál byl kompletně obnoven v roce 1991 po 11 letech renovace. Dražba před dvěma léty vynesla 21,45 milionu USD (474 milionu Kč).

9. Jaguar D-Type (1955)

Cena: 21.800.000 USD (482.000.000 Kč)

Závodní D-Type vybavený řadovým šestiválcem o objemu 3,2 litru stíhal časomíru do roku 1959. Kromě jízdních vlastností nebo výkonu 186 kW (254 koní) zaujal hlavně jedinečný design čelního skla a obrovské ploutve za hlavou řidiče. Do roku 1988 to bylo jediné auto od Jaguaru, které dokázalo vyhrát v Le Mans. Výherní provedení stálo nového majitele přes 480 milionů korun.

8. Duesenberg SSJ (1935)

Cena: 22.000.000 USD (486.000.000 Kč)

Jediný americký zástupce tohoto seznamu byl postaven méně známou společností Duesenberg. Luxusní automobilka z Indianapolis existovala pouhých 24 let do léta Páně 1937. Navzdory jepičímu životu továrna zanechala nesmazatelnou a drahou stopu v automobilovém průmyslu. Plavný model SSJ s motorem 6,9 R8 a výkonem 298 kW (406 koní) je stále respektovaným symbolem značky, kupovali jej i filmové celebrity, možná proto vychází dnes na 486 milionů českých korun.  

7. Aston Martin DBR1 (1956)

Cena: 22.500.000 USD (497.000.000 Kč)

Pravděpodobně nejznámějším závodním Astonem je typ DBR1. Také jedno z nejvzácnějších vozidel britské produkce bylo vyrobeno v pouhých pěti jednotkách. Ceněné dědictví v době největší slávy obsazovalo stupně vítězů, z 18 událostí byla odvezena hned polovina zlatých medailí. Nechyběly ovace z Le Mans, Spa, Nürburgringu nebo Goodwoodu. Třílitrový šestiválec s řadovým uspořádáním válců dával otevřenému exempláři 189 kW (258 koní).

6. Ferrari 275 GTB/4 NART Spider (1967)

Cena: 27.500.000 USD (608.000.000 Kč)

Dvanáctiválcové Ferrari 275 nahradilo sérii 250 a některé verze nástupce se staly téměř stejně ikonické a drahé jako předchůdce. Jednou z legend je 300koňový GTB/4 NART Spider, tedy limitovaná edice pouze deseti kusů určených do Severní Ameriky. Zkratka NART odkazovala na americký závodní tým North American Racing Team emigranta Luigiho Chinettiho, který patří do síně slávy vytrvalostních závodníků. Nikdo jiný se více nezasloužil o věhlas Ferrari v USA.  

5. Ferrari 290 MM (1956)

Cena: 28.000.000 USD (619.000.000 Kč)

Žebříček investičních rekordů pokračuje dalším úžasným Ferrari. Typ 290 MM byl také navržen pro mistrovství světa v automobilových sportech. Edice čtyř kusů byla nedostižná soupeřům například při Mille Miglia, Grand Prix Švédska či 1000 km Buenos Aires.

4. Mercedes-Benz W196 (1954)

Cena: 29.600.000 USD (654.000.000 Kč)

Jediný Mercedes-Benz rekordního souboru je zároveň nezapomenutelný jednosedadlový speciál o výkonu 192 kW (261 koní). Báječná formule W196 byla vyrobena německou společností do sezón 1954 a 1955, přičemž vůz získal místo na nejvyšším pódiu ve většině závodů, do kterých byl zařazen. Triumfem byl samozřejmě řadový osmiválec o objemu 2,5 litru v kombinaci s podvozkovým naladěním a přesným řízením Juana Manuela Fangia nebo Stirlinga Mosse.

3. Ferrari 335 Sport Scaglietti (1957)

Cena: 35.700.000 USD (789.000.000 Kč)

Třetí nejdražší auto bylo přímou odpovědí na Maserati 450S. Opět sportovně střižený roadster 4,0 V12 byl dokončen ve čtyřech pojízdných jednotkách. Provedení 335 SS zajistilo výhru Velké ceny Kuby a druhé místo v Mille Miglia. U stejného majitele zůstal jeden kus přes 40 let, než se prodal za bizarních 35,7 milionu dolarů.

2. Ferrari 250 Testa Rossa (1957)

Cena: 39.800.000 USD (879.000.000 Kč)

Testa Rossa nebyla postavena v silniční specifikaci. Sloužila jako odpověď Enza Ferrariho na nové předpisy FIA pro sportovní automobily. Hbitý sporťák s třílitrovým dvanáctiválcem se ukázal být jedním z nejúspěšnějších závodních speciálů maranellské společnosti, protože vyhrál deset závodů mistrovství světa včetně 24 hodin Le Mans a 12 hodin Sebringu. Po kariéře se auto přehlíželo, dokud v posledních dekádách nevzrostlo do vesmírných výšin sběratelského trhu. Podvozek 0704 stál v dražbě skoro 900 milionů korun.

1. Ferrari 250 GTO (1962)

Cena: 70.000.000 USD (1.546.000.000 Kč)

Ferrari 250 GTO z 60. let je zdaleka nejcennějším vozem na světě. Poklad na čtyřech kolech byl navržen pro závodění i jako silniční specifikace kvůli potřebě homologovat nestárnoucí tvary do soutěžní Skupiny 3 GT. Elegantní legenda láme aukční odhady. Původní ceny byly v roce 1962 stanoveny na 18 tisíc dolarů (400 tisíc Kč) a každý zákazník musel být osobně schválen Enzem Ferrari. O několik desetiletí později se fantastické dědictví motorsportu začalo objevovat na veřejných dražbách za neuvěřitelné částky. Šasi pořadového čísla 4153GT vyprázdnilo účet Davida MacNeila o 70 milionů dolarů (1,5 mld. Kč). Další kus byl přepsán za 52 milionů dolarů (1,1 mld. Kč) a třetí příklad vyšel na 48 milionů dolarů (1,1 mld. Kč). Takové částky svět aut dříve nikdy nezažil.

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Doporučujeme

5. 8. 2020 10:01
galeria k textu
pani redaktori, bol by velky problem ku kazdemu odstavcu prilozit obrazok priamo do textu? takto si citam nazvy aut, a rozmyslam, ktore to moze byt z tej rozsiahlej galerie a...nejak som stratil nit, ktore je ktore. predstavte si tlaceny casopis: text v nom a k nemu prilozena galeria v prilohe za casopisom...takze precitate odstavec, prelistujete na koniec, pozriete obrazok, zas prelistujete naspat k clanku a citate dalsi odstavec a toto dookola...je toto normalne este v roku 2020? fakt si myslite, ze toto je ten najlepsi a najprehladnejsi sposob ako ponukat obsah? za mna nie. clanok som si prebehol a kvoli jeho forme ho nebudem studovat a ani otvarat obrovsku galeriu, ktora je odtrhnuta od textu. nebudem preklikavat horedolu ako blazon.