Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Tatra Force e-Drive Hybrid 8x8
Tatra Force e-Drive Hybrid 8x8
Tatra Force e-Drive Hybrid 8x8
Tatra Force e-Drive Hybrid 8x8
34 Fotogalerie

Nejen vodík. Tatra odhalila hybridní náklaďák Force e-Drive Hybrid, na elektřinu ujede 70 km

Marek Bednář

Tatra Force e-Drive s hybridním pohonem nabídne až 680 elektrických koní a uveze 22 tun nákladu. Prověřená tatrovácká koncepce podvozku je samozřejmostí.

Kopřivnická Tatra pokračuje v elektrifikaci své nabídky modelem Force e-Drive Hybrid, který je sourozencem loni představené vodíkové Force e-Drive FCEV. Na rozdíl od ní však hybrid k provozu pochopitelně nepotřebuje vodíkovou plnicí stanici.

Zelený kousek konfigurace 8×8 se dvěma předními natáčecími nápravami, který se čerstvě představil na e-Salonu v pražských Letňanech, je klasickým valníkem se sklopnými bočnicemi. Uveze až 22 tun a celková hmotnost vozu je až 38 tun.

Nejzajímavější je tu samozřejmě pohonné ústrojí, které se skládá ze vzduchem chlazeného osmiválce Tatra o výkonu 408 koní (300 kW) a točivém momentu 2.100 Nm. Coby paralelní hybrid je spojen se synchronním elektromotorem s permanentními magnety Danfoss EM-PMI375-T1100, který disponuje trvalým výkonem 408 koní (300 kW), maximálním výkonem 680 koní (500 kW) a točivým momentem 2.400 Nm.

Následuje planetová automatická převodovka Allison 4900 o sedmi kvaltech a sestupná převodovka Tatra. Ta posílá sílu do centrální nosné roury podvozku vozidla. Stejně jako u vodíkové force se tedy i zde Tatra drží své osvědčené konstrukce centrální nosné roury se zavěšením kol pomocí kyvných polonáprav; změna je jen v pohonu.

Video placeholder
Nová Tatra Phoenix na kopřivnickém polygonu • Marek Bednář/Auto.cz

„Hybridní systém pohonu (…) je zabudován do našeho standardního podvozku s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami se vzduchovým pérováním. Podvozek jsme tedy nemuseli pro tento účel nijak speciálně upravovat,“ řekl Radomír Smolka, člen představenstva Tatra Trucks za výzkum a vývoj.

Elektřiny má vůz 89 kWh v lithium-titanátové (LTO) trakční baterii a dokáže samozřejmě jezdit i bez lokálních emisí. „Naše nová hybridní Tatra se dokáže pohybovat buď pouze pomocí elektromotoru při dojezdu až 70 km, nebo umožňuje provoz jen na spalovací motor, či jízdu při paralelním zapojení spalovacího motoru a elektromotoru. V případě prvního provozního módu za využití pohonu elektromotorem a trakční baterie je tedy možný lokálně čistý, bezemisní provoz, nebo například tichý pohyb se sníženou tepelnou stopou,“ přiblížil provozní možnosti novinky Jakub Pončík, ředitel výzkumu