Nejnebezpečnější závody světa: Zábava a boj o život zároveň (+videa)
Motorsport je o adrenalinu a posouvání hranic jezdce i závodní techniky, neméně opomíjenou složkou je ale také bezpečnost. Posádky sedí v pořádně vyrámovaných speciálech, mají nehořlavé obleky a helmy, jenže ani to kolikrát nestačí. Internet je ostatně doslova plný hrůzostrašných nehod – u některých to skočilo pouze modřinami, jinde ale zase klidně tekla krev. Motorsport je zkrátka hodně nebezpečný, a je zcela jedno, jestli se bavíme o okruzích, rallye, sprintech nebo závodech do vrchu. Každý metr trati může rozhodnout o životě a smrti.
Sestavili jsme krátký přehled nejnebezpečnějších závodů z celého světa. U některých jde hlavně o vytrvalost, jindy zase o krátkodobé soustředění, cíl je ale vždycky pouze jeden – vyhrát. Uvedené pořadí neurčuje míru nebezpečnosti, o té můžete sami rozhodnout v anketě pod článkem. Další tipy na nebezpečné závody můžete zmínit v diskusi!
Rallye Dakar
Už sám Thierry Sabine, zakladatele Rallye Dakar, vědě, do čeho se závodníci pouštějí. Myšlenka založit nejtěžší maratonskou soutěž světa se v jeho hlavně formovala od ledna 1977, kdy se při Rallye Abidjan-Nice sám ztratil v libyjské poušti Tenere, tři dny bloudil bez jídla vody a přežil jenom díky malému letadlu vyslanému pořadatelem. V prosinci příštího roku se, již pod jeho taktovkou, na pařížském předměstí sešlo 182 vozidel, které vyrazily na 10.000 kilometrů dlouhou pouť k Růžovému jezeru v senegalské metropoli Dakar. Dojelo 72 vozidel a jenom dva kamiony, a přestože se soutěž za poslední roky dost změnila, pořád v ní jde o krk.
Své o tom ví například motocyklista Ondřej Klymčiw, který měl letos hrozivě vypadající nehodu a na soukromé klinice v Cordóbě musel být operován. Nejlepším Čechem letošního ročníku se stal Jaroslav Valtr s Tatrou Phoenix týmu Tatra Buggyra Racing - dojel na osmém místě ve své kategorii.
24h LeMans
Vytrvalostí okruhový závod 24h LeMans se s výjimkou válečných let jede nepřetržitě od roku 1923, a jak název napovídá, krouží se po slavné francouzské trati de la Sarthe celých 24 hodin. Startovní pole je složeno z několika desítek prototypů a vozů GT, přičemž v posledních letech probíhají nelítostné souboje zejména mezi továrními týmy Porsche a Audi. Vítězství v letošním ročníku pak doslova spadlo do klína posádce Romain Dumas/Neel Jani/Marc Lieb s vozem Porsche 919 Hybrid.
Vedoucí pilot Kazuki s Toyotou TS050 Hybrid jenom pár minut před koncem zahlásil do vysílačky ztrátu výkonu a bylo po nadějích. Toyota s posádkou Sarrazin/Conway/Kobayashi nakonec skončila druhá a na třetím místě dojela posádka di Grassi/Duval/Jarvis s Audi R18.
Pikes Peak International Hill Climb
Slavný závod do vrchu Pikes Peak International Hill Climb je druhým nejstarším závodem v USA. První ročník se pořádal už v roce 1916 a cílem je pokořit horu Pikes Peak v Coloradu. Trať dlouhá dvacet kilometrů má 156 zatáček a převýšení přes 1400 metrů, což je pro závodníky problém. Zatímco na startu je kolikrát horko k zalknutí, na samotném vrcholu může klidně i sněžit, což ovlivňuje výkon motoru, teplotu pneumatik a motorkáři mívají problémy se zkřehlými prsty držet řídítek.
Cíl leží ve 4300 metrech nad mořem, přičemž na trať můžete vyrazit v podstatě s čímkoliv. Vozy nicméně musejí projít technickou kontrolou. Od roku 2012 je trať kompletně vyasfaltovaná, dříve se však pevný povrch střídal se šotolinou a jezdilo se například tak, jak uvidíte v přiloženém legendárním videu. Ari Vatanen na silnici doslova tančil!
Isle of Man Tourist Trophy
První ročník Isle of Man Tourist Trophy se jel už v roce 1907 a její nebezpečí spočívá v tom, že se jede na běžných silnicích, projíždí se vesnicemi a po pobřežích, to všechno na motocyklech v ohromných rychlostech. Za těch 109 let zemřelo důsledkem nehod přes 240 lidí, z toho 141 pilotů, a už z krátkých videí, kterých je plný internet, jde hlava kolem. Pár jsme jich v poslední době také publikovali, přičemž v jednom z nich dělily dva piloty od smrti pouhé centimetry. Jamie Cowton tehdy trefil jeden z reklamních bannerů, bezmocně se klouzal po silnici, když v tom se kolem něj vysokou rychlostí přehnal Horst Saiger. Cowton vyvázl z nehody bez větších následků, Saiger pokračoval v závodě.
King of the Hammers
Tento závod možná není tak dlouhý jako Rallye Dakar nebo Baja 1000, má však svoje kouzlo a o „kejhák“ v něm jde také takřka na každém metru. King of the Hammers měří 165 mil (asi 256 kilometrů), což na jednu stranu není moc, přesto však závodníci mají na jeho dojetí čtrnáct hodin. Vedle pouštních pasáží totiž musejí zdolávat také skalní masívy, a jak můžete vidět v přiloženém videu, kolikrát to fakt není sranda.
Speciální vozy většinou pohánějí modifikované osmiválce od GM s výkonem okolo 800 koní, jejich maximální rychlost je okolo 160 km/h, avšak téměř na každém povrchu. Obouvají čtyřicetipalcové pneumatiky typu beadlock, které mohou být téměř bez tlaku a přesto se nevyzují (uvnitř je prstenec, který drží pneumatiku u ráfku). Loren Healey, dvojnásobný vítěz závodu, s pořádniou dávkou nadsázky prezentoval, co jeho stroj dokáže. Adrenalinová show mapovala jeho jízdu do obchodu pro mléko.