Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejprodávanější auta v ČR za 1. pololetí 2024: Od nejmenších až po luxusní

Škoda Superb Combi 2.0 TDI
Škoda Superb Combi 2.0 TDI
Škoda Superb Combi 2.0 TDI
Škoda Superb Combi 2.0 TDI
157 Fotogalerie
Ondřej Šámal
Diskuze (128)

První půl rok je za námi, což už je dostatečná doba na větší bilancování. Z pohledu celkových prodejů vládne mírná spokojenost, jak na tom jsou ale jednotlivé segmenty? Pojďme se zaměřit na ty tradiční.

Za prvních letošních šest měsíců bylo v Česku registrováno 119.221 nových aut, což představuje meziroční nárůst o 3,2 %. Na konci roku 2024 by se tudíž číslo mohlo vyšplhat na dohled 230 tisícům, což by byl srovnatelný objem jako v roce 2015. Kvůli covidu a jeho následkům a zdražování energií vyvolaném ruskou válkou na Ukrajině prodeje nových automobilů v posledních letech klesly ke 200 tisícům, přičemž v roce 2022 spadly dokonce na 192.087 aut. Začíná se tudíž blýskat na lepší časy, byť opatrně.

Video placeholder
Martin Vaculík a Dacia Sandero • Zdroj: auto.cz

Pojďme se podívat na situaci v jednotlivých kategoriích, kterou si můžete srovnat s celkovými loňskými čísly. Odkaz na statistiku z roku 2023 najdete po tímto odstavcem.

Neochvějným vládcem segmentu miniaut je kolínská Toyota Aygo X, která si první pozici drží i v roce 2024. Na záda jí ovšem dýchá ambiciózní Hyundai i10. Celý segment zahrnuje deset modelů, v tabulce tudíž najdete všechny.

Mini  
PořadíModelPočet (ks)
1.Toyota Aygo X469
2.Hyundai i10460
3.Suzuki Ignis261
4.Mitsubishi Space Star161
5.Fiat 500147
6.Kia Picanto140
7.Fiat Panda78
8.Dacia Spring46
9.Volkswagen Up!12
10.Smart Fortwo5

V segmentu B je na prvním místě situace totožná jako loni. Porazit Škodu Fabia na domácím trhu je totiž nemožné. Druhé místo už ale hlásí změnu. Toyotu Yaris, která se představila v omlazené podobě, vystřídala Dacia Sandero. Yaris kvůli modelové obměně spadl až na 4. místo.

Malá auta 
PořadíModelPočet (ks)
1.Škoda Fabia4470
2.Dacia Sandero1020
3.Hyundai i20961
4.Toyota Yaris834
5.Citroën C3722
6.Renault Clio673
7.Peugeot 208561
8.Volkswagen Polo399
9.Suzuki Swift205
10.Opel Corsa157

Mezi kompakty je dominance Škodovky ještě výraznější. Octavia totiž drží titul nejprodávanějšího nového automobilu v Česku, jejích 11.6981 registrací za šest měsíců je nedostižných. Volkswagen Golf se i kvůli čekání na faceliftované provedení ani zdaleka nepřiblíží loňským 5461 registracím. Zajímavé bude přetahování čerstvě inovovaného Hyundaie i30 se Škodou Scala o pomyslnou stříbrnou medaili.

Nižší střední třída 
PořadíModelPočet (ks)
1.Škoda Octavia11.691
2.Hyundai i305094
3.Škoda Scala5011
4.Toyota Corolla2351
5.Kia Ceed2011
6.Volkswagen Golf1584
7.Kia Proceed532
8.Peugeot 308526
9.Ford Focus462
10.Seat Leon396

Opět nepřekvapivé první místo. Škoda Superb letos zažívá generační obměnu, přesto pokud bude pokračovat v nastoleném tempu, na konci roku bez problémů překoná loňských 6309 aut. Díky dotačnímu programu v podobě záruky za úvěr na elektromobil výrazně poskočila Tesla Model 3. Jestliže za celý rok 2023 dosáhla na 326 registrací, první půl rok 2024 už znamená 822 zápisů a druhé místo mezi elektromobily na českém trhu.

Střední třída 
PořadíModelPočet (ks)
1.Škoda Superb3643
2.Tesla Model 3822
3.Volkswagen Passat545
4.BMW 3263
5.Subaru Outback246
6.Audi A4227
7.Volkswagen Arteon210
8.Mercedes-Benz C140
9.Volvo V60134
10.Peugeot 408132

Vyšší střední třídě většinou vládne ten nejčerstvější zástupce jedné ze tří německých prémiových automobilek. Mercedes-Benz E je sice o chlup starší než BMW 5, právě díky tomu má ale před mnichovským soupeřem slušný náskok. Uvidíme, jak oba vozy dopadnou na konci roku. Díky výprodeji se Lexusu ES podařilo do června téměř tolik registrací, co za celý rok 2023 (158 vs. 175 aut). Daří se také sesterské Toyotě Camry, která již vyhlíží nástupce.

Vyšší střední třída 
PořadíModelPočet (ks)
1.Mercedes-Benz E315
2.Toyota Camry266
3.Audi A6233
4.BMW 5214
5.Volvo V90 Cross Country200
6.Lexus ES158
7.Volkswagen ID.774
8.Audi A743
9.Volvo V9041
10.Mercedes-Benz EQE32

Na loňských 378 aut bude muset Mercedes-Benz S zapomenout. Pravděpodobně se dostane maximálně na poloviční hodnoty. Zato vedoucí BMW 7 má našlápnuto svého odvěkého soka ze Stuttgartu zase porazit. Audi A8 na své minulé úspěchy už jen nostalgicky vzpomíná. V konkurenci obou zmíněných německých sedanů už delší dobu nemá šanci. Zaujmou hned čtyři kusy elektrického kupé Rolls-Royce Spectre.

Luxusní třída 
PořadíModelPočet (ks)
1.BMW 7107
2.Mercedes-Benz S78
3.Mercedes-Benz EQS17
4.Bentley Continental15
5.-6.Audi A812
5.-6.BMW i712
7.Lexus LS5
8.Rolls-Royce Spectre4
9.Bentley Flying Spur2
10.Maserati Quattroporte1

Do kategorie sportovních aut se podle Svazu dovozců automobilů (SDA) vejde široké spektrum modelů včetně Škody Fabia, o čemž jsem již psal v bilančním článku ze začátku tohoto roku. První je opět BMW 4, za ním ovšem následuje novinka v podobě Mercedesu CLE. Loni druhé, letos zatím třetí Subaru BRZ dokazuje, že Česko je pro tenhle kompaktní sporťáček zemí zaslíbenou. Ostatně sesterská Toyota GR86 se 48 registracemi to jenom potvrzuje. Kvůli čekání na novou generaci vypadl Ford Mustang z první desítky, s náběhem nástupce se ovšem mezi nejlepší nejspíše znovu probojuje.

Sportovní vozy 
PořadíModelPočet (ks)
1.BMW 495
2.Mercedes-Benz CLE86
3.Subaru BRZ69
4.BMW 268
5.Porsche 911 (kupé)61
6.BMW i456
7.Toyota GR8648
8.Lexus LC41
9.-10.BMW 4 Cabrio34
9.-10.BMW i534
Vstoupit do diskuze (128)