Nejprodávanější auta v ČR za 1. pololetí 2024: Od nejmenších až po luxusní
První půl rok je za námi, což už je dostatečná doba na větší bilancování. Z pohledu celkových prodejů vládne mírná spokojenost, jak na tom jsou ale jednotlivé segmenty? Pojďme se zaměřit na ty tradiční.
Za prvních letošních šest měsíců bylo v Česku registrováno 119.221 nových aut, což představuje meziroční nárůst o 3,2 %. Na konci roku 2024 by se tudíž číslo mohlo vyšplhat na dohled 230 tisícům, což by byl srovnatelný objem jako v roce 2015. Kvůli covidu a jeho následkům a zdražování energií vyvolaném ruskou válkou na Ukrajině prodeje nových automobilů v posledních letech klesly ke 200 tisícům, přičemž v roce 2022 spadly dokonce na 192.087 aut. Začíná se tudíž blýskat na lepší časy, byť opatrně.

Pojďme se podívat na situaci v jednotlivých kategoriích, kterou si můžete srovnat s celkovými loňskými čísly. Odkaz na statistiku z roku 2023 najdete po tímto odstavcem.
Neochvějným vládcem segmentu miniaut je kolínská Toyota Aygo X, která si první pozici drží i v roce 2024. Na záda jí ovšem dýchá ambiciózní Hyundai i10. Celý segment zahrnuje deset modelů, v tabulce tudíž najdete všechny.
Mini | ||
Pořadí | Model | Počet (ks) |
1. | Toyota Aygo X | 469 |
2. | Hyundai i10 | 460 |
3. | Suzuki Ignis | 261 |
4. | Mitsubishi Space Star | 161 |
5. | Fiat 500 | 147 |
6. | Kia Picanto | 140 |
7. | Fiat Panda | 78 |
8. | Dacia Spring | 46 |
9. | Volkswagen Up! | 12 |
10. | Smart Fortwo | 5 |
V segmentu B je na prvním místě situace totožná jako loni. Porazit Škodu Fabia na domácím trhu je totiž nemožné. Druhé místo už ale hlásí změnu. Toyotu Yaris, která se představila v omlazené podobě, vystřídala Dacia Sandero. Yaris kvůli modelové obměně spadl až na 4. místo.
Malá auta | ||
Pořadí | Model | Počet (ks) |
1. | Škoda Fabia | 4470 |
2. | Dacia Sandero | 1020 |
3. | Hyundai i20 | 961 |
4. | Toyota Yaris | 834 |
5. | Citroën C3 | 722 |
6. | Renault Clio | 673 |
7. | Peugeot 208 | 561 |
8. | Volkswagen Polo | 399 |
9. | Suzuki Swift | 205 |
10. | Opel Corsa | 157 |
Mezi kompakty je dominance Škodovky ještě výraznější. Octavia totiž drží titul nejprodávanějšího nového automobilu v Česku, jejích 11.6981 registrací za šest měsíců je nedostižných. Volkswagen Golf se i kvůli čekání na faceliftované provedení ani zdaleka nepřiblíží loňským 5461 registracím. Zajímavé bude přetahování čerstvě inovovaného Hyundaie i30 se Škodou Scala o pomyslnou stříbrnou medaili.
Nižší střední třída | ||
Pořadí | Model | Počet (ks) |
1. | Škoda Octavia | 11.691 |
2. | Hyundai i30 | 5094 |
3. | Škoda Scala | 5011 |
4. | Toyota Corolla | 2351 |
5. | Kia Ceed | 2011 |
6. | Volkswagen Golf | 1584 |
7. | Kia Proceed | 532 |
8. | Peugeot 308 | 526 |
9. | Ford Focus | 462 |
10. | Seat Leon | 396 |
Opět nepřekvapivé první místo. Škoda Superb letos zažívá generační obměnu, přesto pokud bude pokračovat v nastoleném tempu, na konci roku bez problémů překoná loňských 6309 aut. Díky dotačnímu programu v podobě záruky za úvěr na elektromobil výrazně poskočila Tesla Model 3. Jestliže za celý rok 2023 dosáhla na 326 registrací, první půl rok 2024 už znamená 822 zápisů a druhé místo mezi elektromobily na českém trhu.
Střední třída | ||
Pořadí | Model | Počet (ks) |
1. | Škoda Superb | 3643 |
2. | Tesla Model 3 | 822 |
3. | Volkswagen Passat | 545 |
4. | BMW 3 | 263 |
5. | Subaru Outback | 246 |
6. | Audi A4 | 227 |
7. | Volkswagen Arteon | 210 |
8. | Mercedes-Benz C | 140 |
9. | Volvo V60 | 134 |
10. | Peugeot 408 | 132 |
Vyšší střední třídě většinou vládne ten nejčerstvější zástupce jedné ze tří německých prémiových automobilek. Mercedes-Benz E je sice o chlup starší než BMW 5, právě díky tomu má ale před mnichovským soupeřem slušný náskok. Uvidíme, jak oba vozy dopadnou na konci roku. Díky výprodeji se Lexusu ES podařilo do června téměř tolik registrací, co za celý rok 2023 (158 vs. 175 aut). Daří se také sesterské Toyotě Camry, která již vyhlíží nástupce.
Vyšší střední třída | ||
Pořadí | Model | Počet (ks) |
1. | Mercedes-Benz E | 315 |
2. | Toyota Camry | 266 |
3. | Audi A6 | 233 |
4. | BMW 5 | 214 |
5. | Volvo V90 Cross Country | 200 |
6. | Lexus ES | 158 |
7. | Volkswagen ID.7 | 74 |
8. | Audi A7 | 43 |
9. | Volvo V90 | 41 |
10. | Mercedes-Benz EQE | 32 |
Na loňských 378 aut bude muset Mercedes-Benz S zapomenout. Pravděpodobně se dostane maximálně na poloviční hodnoty. Zato vedoucí BMW 7 má našlápnuto svého odvěkého soka ze Stuttgartu zase porazit. Audi A8 na své minulé úspěchy už jen nostalgicky vzpomíná. V konkurenci obou zmíněných německých sedanů už delší dobu nemá šanci. Zaujmou hned čtyři kusy elektrického kupé Rolls-Royce Spectre.
Luxusní třída | ||
Pořadí | Model | Počet (ks) |
1. | BMW 7 | 107 |
2. | Mercedes-Benz S | 78 |
3. | Mercedes-Benz EQS | 17 |
4. | Bentley Continental | 15 |
5.-6. | Audi A8 | 12 |
5.-6. | BMW i7 | 12 |
7. | Lexus LS | 5 |
8. | Rolls-Royce Spectre | 4 |
9. | Bentley Flying Spur | 2 |
10. | Maserati Quattroporte | 1 |
Do kategorie sportovních aut se podle Svazu dovozců automobilů (SDA) vejde široké spektrum modelů včetně Škody Fabia, o čemž jsem již psal v bilančním článku ze začátku tohoto roku. První je opět BMW 4, za ním ovšem následuje novinka v podobě Mercedesu CLE. Loni druhé, letos zatím třetí Subaru BRZ dokazuje, že Česko je pro tenhle kompaktní sporťáček zemí zaslíbenou. Ostatně sesterská Toyota GR86 se 48 registracemi to jenom potvrzuje. Kvůli čekání na novou generaci vypadl Ford Mustang z první desítky, s náběhem nástupce se ovšem mezi nejlepší nejspíše znovu probojuje.
Sportovní vozy | ||
Pořadí | Model | Počet (ks) |
1. | BMW 4 | 95 |
2. | Mercedes-Benz CLE | 86 |
3. | Subaru BRZ | 69 |
4. | BMW 2 | 68 |
5. | Porsche 911 (kupé) | 61 |
6. | BMW i4 | 56 |
7. | Toyota GR86 | 48 |
8. | Lexus LC | 41 |
9.-10. | BMW 4 Cabrio | 34 |
9.-10. | BMW i5 | 34 |