Nejprodávanější elektromobily v Německu v roce 2024: Škoda Enyaq zazářila
Na německém trhu se loni projevil konec dotací na pořízení elektromobilu. Prodeje spadly, Škoda Enyaq ovšem šla proti proudu a zařadila se k nejúspěšnějším modelům.
Když vláda kancléře Scholze v polovině prosince 2023 prakticky ze dne na den ukončila dotace na pořízení nového či zánovního elektrického automobilu, ještě chvíli trvalo než se to projevilo na registracích nových vozů.
Už na jaře loňského roku ovšem začalo být jasné, že meziroční propad bude velmi hluboký. Ostatně to skvěle ukazují čísla, která si můžete prohlédnout v tabulce níže. Podle nich se registrace elektromobilů v Německu loni dostaly na podobnou úroveň jako v roce 2021. Ve srovnání s rokem 2023 šlo o propad o téměř 28 %. Německo přitom v uplynulých letech bylo hlavním evropským odbytištěm aut s lokálně bezemisním pohonem. Propad proto pocítila skoro každá automobilka.
Registrace nových aut v Německu | |||
Rok | Celkem | Elektromobily | Podíl elektromobilů na celkovém trhu (%) |
2024 | 2.817.331 | 380.609 | 13,5 |
2023 | 2.844.609 | 524.219 | 18,4 |
2022 | 2.651.357 | 470.559 | 17,7 |
2021 | 2.622.132 | 355.961 | 13,6 |
2020 | 2.917.678 | 194.163 | 6,65 |
2019 | 3.607.258 | 63.281 | 1,75 |
2018 | 3.435.778 | 36.062 | 1,05 |
Slovo „skoro“ je ovšem velmi důležité. Najdou se totiž tací, kterým se naopak v krizovém období dařilo.
Jednou z takových značek je i Škoda, jejíž model Enyaq se loni stal druhým nejprodávanějším elektromobilem v Německu. Lepší byla už jen zdánlivě nedostižná Tesla Model Y, celosvětové nejprodávanější automobil roku 2023.
Enyaq tak za sebou nechal i své sourozence ID.4 a ID.5 od Volkswagenu, kteří skončili s odstupem třetí. Špatně si nevedla ani Cupra Born, atraktivnější bratříček Volkswagenu ID.3. Úspěchem je též deváté místo MG4, které je jediným čistě čínským elektromobilem ve dvacítce nejlepších. Čínský původ sice mají i Volvo EX30 a Smart #1, v jejich případě se ovšem jedná o evropské (Smart z poloviny stále vlastní Mercedes-Benz) značky. Pomyslná přívalová vlna čínských elektromobilů se tudíž zatím nekoná. A vzhledem k vlažnému vztahu Evropanů k tomuto pohonu se v nejbližších letech ani konat nebude.
Registrace nových elektromobilů v Německu v roce 2024 | ||
Pořadí | Model | Počet |
1. | Tesla Model Y | 29.896 |
2. | Škoda Enyaq | 25.262 |
3. | Volkswagen ID.4/ID.5 | 21.611 |
4. | Volkswagen ID.3 | 20.101 |
5. | Cupra Born | 16.640 |
6. | Volkswagen ID.7 | 14.554 |
7. | Audi Q4 e-tron | 12.871 |
8. | BMW X1 | 12.640 |
9. | MG4 | 12.004 |
10. | Mercedes-Benz EQA | 11.476 |
11. | BMW i4 | 10.368 |
12. | Mini Cooper | 9225 |
13. | Volvo EX30 | 8777 |
14. | Mercedes-Benz EQE (včetně SUV) | 8742 |
15. | BMW i5 | 7849 |
16. | Mercedes-Benz EQB | 7810 |
17. | Hyundai Ioniq 5 | 7638 |
18. | Fiat 500e | 7615 |
19. | Smart #1 | 7282 |
20. | Tesla Model 3 | 7012 |
