Největší automobilky světa v roce 2018. Titul jedničky si přivlastňují VW Group i Renault-Nissan. Jak to?

O titul největšího výrobce automobilů na světě v minulosti bojovaly především americký koncern General Motors a japonská automobilka Toyota, v poslední době se k nim ale přidala německá skupina Volkswagen Group a po koupení Mitsubishi i francouzsko-japonská Aliance Renault-Nissan. Právě Volkswagen Group a Aliance Renault-Nissan o sobě oba prohlašují, že jsou největší automobilkou světa.
Na základě zveřejněných čísel se to zdá jako jasná partie pro Volkswagen Group. Německá skupina tvrdí, že za rok 2018 dodala zákazníkům 10,83 milionu vozidel, o 0,9 procenta více než o rok dříve, což bylo nejvíce v její historii.
Naopak Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, tvrdí, že její prodeje loni vzrostly o 1,4 procenta na 10.756.875 vozů. To by znamenalo, že je v pořadí automobilek druhá, protože Toyota Motor Corporation hlásí 10,594 milionu automobilů, což je dvouprocentní meziroční nárůst.
Jenže součástí Volkswagen Group jsou též výrobci nákladních vozidel Scania a MAN, po jejichž odečtení skupina prodala 10,6 milionu osobních a lehkých užitkových vozů. A právě v takovém případě je jedničkou Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, která sebe nazývá právě největším výrobcem osobních a lehkých užitkových vozů na světě. Francouzsko-japonská aliance nákladní vozy vůbec nevyrábí, společnost Renault Trucks je totiž majetkem Volvo Group, švédského výrobce nákladních vozů a autobusů, který dnes už není součástí stejnojmenné automobilky.
Po odečtení nákladních vozidel zůstává Toyota na třetí příčce. Součástí japonského koncernu je totiž i divize nákladních vozů Hino. Bez ní loni Toyota prodala 10,39 milionu automobilů (osobních a lehkých užitkových).
General Motors z boje o největší automobilku světa po prodeji Opelu do francouzských rukou, Skupině PSA, vypadl. Detailní statistiky o loňských prodejích však americký koncern dosud nezveřejnil.
Na výsledcích nejlepších je přitom zajímavé to, že rostly navzdory zažívaným potížím. Volkswagen Group bojoval s novými emisními normami, na které nestihl včas reagovat a jeho značky musely kvůli nim razantně omezit nabídku svých modelů, což prodeje skupiny negativně ovlivnilo. Navíc se očekává, že tím budou ovlivněny i letošní prodeje, spolu s problematickým čínským trhem, kde se loni po letech zastavil růst prodejů nových aut. Šéf aliance Renault-Nissan-Mitsubishi Carlos Ghosn byl zase v listopadu zatčen kvůli podezření z finančních podvodů. Ghosn kvůli tomu zůstává v japonské vazbě, a tak aliance musela změnit nejvyšší vedení.
Letos tak může být boj o největšího výrobce automobilů na světě ještě zajímavější než loni a my jsme hodně zvědavi na to, jak dopadne!