Nejvíce loni přibylo Škodovek, podíl značky na trhu mírně oslabil
V průběhu roku 2013 bylo nově zaregistrováno 49.971 Škodovek, meziročně o sedm procent méně. Navzdory poklesu registrací patřilo mladoboleslavské automobilce z tohoto pohledu suverénní prvenství. Podíl značky na trhu nových aut mírně oslabil na 30,33 procenta. Vyplývá to z údajů Sdružení automobilového průmyslu.
Podíl Škody na trhu nových aut se oproti předloňsku snížil o 0,57 procenta. Druhá příčka patřila loni značce Hyundai. Majitelé nově registrovali 16.239 osobních vozidel této značky, meziročně o sedm procent více. Podíl jihokorejské automobilky na nových registracích vozidel meziročně vzrostl o 1,14 na 9,86 procenta.
Třetím nejprodávanějším autem byl loni Volkswagen. Meziročně přibylo 14.948 aut této značky, oproti roku 2012 o 1,6 procenta méně. Podíl značky na trhu nových aut v roce 2013 dosáhl 9,07 procenta.
Škoda zůstává i nadále nejčastější značkou osobního auta v Česku. Ke konci loňského roku tvořily auta z mladoboleslavské továrny 34,6 procenta osobních aut v Česku. Pomyslná druhá pozice patří značce Ford před Volkswagenem. Pětici nejoblíbenějších značek doplňují Renault a Peugeot.
Počet registrovaných osobních aut v ČR se loni zvýšil o 89.000 vozů na téměř 4,8 milionu. Průměrný věk vozového parku stoupl ze 13,9 na 14,2 roku. V Česku bylo loni poprvé zaregistrováno celkem 290.851 osobních automobilů, z toho 164.736 nových a 126.115 ojetých z dovozu. Každoroční obměna vozového parku novými osobními automobily je přitom dlouhodobě jedna z nejnižších v Evropě.
V roce 2013 se procento obměny vozového parku opět snížilo a dosáhlo 3,5 procenta. V motoristicky vyspělých zemích Evropy se přitom tato hodnota pohybuje mezi šesti a deseti procenty.
Zhoršuje se také struktura dovážených ojetých osobních automobilů. V roce 2007 byl podíl dovážených ojetin ve věku nad deset let necelých 30 procent, loni to bylo již více než 38 procent a letos v lednu 41 procent. Nízká úroveň obnovy vozového parku a stále relativně vysoký dovoz ojetin v nevyhovující věkové struktuře má za následek vysoké průměrné stáří vozového parku osobních automobilů v České republice, které přesahuje 14 let.
Letos v lednu se prodej nových aut zvýšil o 13 procent na 13.638 vozů, což je nejlepší lednový výsledek za posledních deset let.