Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejvyšší, nejširší a nejtěžší monster truck si říká Bigfoot po majiteli

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Nic podobného automobilový svět nikdy neviděl, dokud si jeden Američan neudělal z koníčka funkční živnost. Zvětšováním pick-upu pobláznil davy diváků.  

Američané chvílemi hůře potlačují zažitou tendenci mít cokoliv ze všech největší, respektive nejlepší. Odvěké překonávání zbytku zeměkoule mají v krvi, a přestože by se vrozené velikášství mohlo zdát kontraproduktivní, můžeme úchylku využít v podobě upřímného obdivu nadstandardně rozměrných vozidel.

Po zaoceánských silnicích jezdí prostorově výrazné osobní i nákladní modely valící se od jednoho kraje silnice k druhému. Zajímavým ztělesněním ještě většího a lepšího automobilu je čtyřkolový obr zvaný Bigfoot #5.

Bigfoot #5

Bigfoot s pořadovým číslem 5 je ve skutečnosti starý pick-up, nesoucí jméno po přezdívce majitele. Modré stvoření je pátý monster truck vytvořený zakladatelem této bizarní módy Bobem Chandlerem. Vousatý stařík nikdy neváhal sešlápnout plyn na podlahu, proto ta přezdívka Bigfoot. Stejně se nazývá fakticky nejvyšší, nejširší a nejtěžší pick-up na světě, jak udává Guinnessova kniha světových rekordů. Kolosální auto je zároveň podivuhodným hot rodem s disky sahajícími do výšin střechy běžného autobusu.

Chandler coby bývalý stavebník ve volném čase závodil s Fordem F-250 4x4 a kvůli slabosti pro rychlost často končil s úplně rozbitým autem, nebo otlučeným vrakem. Vývoj vedl až k tomu, že manuálně zručný dělník časem vypiloval podvědomou vášeň opravovat a zvětšovat závodní Ford do extrémních rozměrů.

Jakmile Bob namontoval větší kola, bylo potřeba adekvátně posílit hnací ústrojí včetně náprav. Silnější materiál vyžadoval více koní pod kapotou čili výkonnější motor a začarovaný kruh byl na světě. Kolotoč úprav se stal obživou a Chandler se ženou a přítelem Jimem Kramerem založili podnik Midwest Four Wheel Drive, zaměřený na monster trucky používané během divácky atraktivních vystoupení s přejížděním překážek všeho druhu.

Pneumatiky z armádního off-roadu do nepohody

Od závodění po prašných cestách k drcení vozidel zbyl jen malý krok. Bob vycítil díru na trhu a stal se praotcem všech fanoušků děsivě ničivých aut řízených vysoko nad zemí. První regulérní monster truck měl pneumatiky vysoké 121 centimetrů, což byla jen startovní meta. V roce 1983 firma získala podporu Fordu a po třech sezónách vystupování vzniklo fenomenální číslo 5 alias obrovský pick-up na třímetrových pneumatikách Firestone, které v 50. letech patřily armádnímu vozidlu z Aljašky. Samotné obutí váží více než jednu tunu z celkové hmotnosti vozidla 17,2 tuny. Výměna defektu je otázkou vyloženě profesionálního zásahu.

Bigfoot #5 se tyčí do výšky 4,7 metru a 16 let od debutu byl porotou Guinnessovy knihy oficiálně označen za nejvyšší, nejširší a nejtěžší monster truck. Bobova kreace inspirovala další napodobeniny, ale modrý gigant stále nemá konkurenci, možná proto byl k vidění v mnoha filmech. „Bigfoot byl první. Mám ho nejlepší a nikdo jiný ho nemůže překonat. Stále mě udivuje, když jede ulicí,“ vypráví jeho hrdý stvořitel.

Rekordman je v současné době staticky uložen v Missouri, ovšem další menší verze z Bobovy garáže jezdí a baví davy. Sestava obludně velkých aut zahrnuje více než 22 šílených kusů, přičemž jedním z posledních provedení je dokonce elektromobil.

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Doporučujeme

10. 7. 2020 20:50
A má to
emisný certifikát?